Home Nowości Czym nowy SRAM GX Eagle różni się od wyższych grup Transmission?

Czym nowy SRAM GX Eagle różni się od wyższych grup Transmission?

0
3201

SRAM wypuścił nową grupę osprzętu GX Eagle Transmission, wprowadzając technologię przerzutek montowanych bezpośrednio do niższego przedziału cenowego. W porównaniu do X0 SRAM obniża cenę o jedną trzecią, a uzyskano to dzięki przeprojektowanej tylnej przerzutce i tańszym materiałom. Wraz z premierą publikowaliśmy informację prasowa producenta, czas na przybliżenia różnic w stosunku do grup wyższych.

Wbrew przypuszczeniom, że zostanie utrzymana kompatybilność ze starszymi ramami z tradycyjnymi hakami, nowa grupa osprzętu ma tę samą konstrukcję przerzutki tylnej., co grupy osprzętu Eagle Transmission wprowadzone na rynek w marcu 2023 roku. Jednocześnie “prostsza” całości obniża cenę do równowartości ok. 1300 Euro.

Ceną za niższą… cenę jest wzrost masy, ponieważ SRAM używa materiałów, które ważą więcej, prostszej kasety i zmodyfikowanej tylnej przerzutki w porównaniu do wyższych grup osprzętu Eagle Transmission. Konkrety? Ogólnie rzecz biorąc, waga całej grupy osprzętu GX Transmission wzrosła o około 215 g w porównaniu do grupy osprzętu XX T-Type Eagle Transmission. 

Dla przypomnienia zobaczcie nasze pierwsze wrażenia z jazdy na napędzie XX Eagle Transmission.

Przerzutka SRAM GX Eagle Transmission

Podobnie jak w pierwszej generacji napędów SRAM AXS, akumulator w przerzutkach XX i X0 Transmission jest zamontowany z tyłu – w przerzutce GX Transmission zmieniono umiejscowienie akumulatora, przenosząc go między elementy mocowania do ramy.

SRAM twierdzi, że powinno to zapewnić lepszą ochronę przed uderzeniami. Co więc było nie tak z poprzednią wersją? Oznacza to także zmiany konstrukcyjne w samej przerzutce, ale Sram nie podaje konkretów na czym one polegają. Inne cechy, takie jak montaż do ramy bez haka czy brak śrub regulacyjnych pozostały bez zmian, tak jak w grupach wyższych.

Co do materiałów, to wewnętrzna część wózka jest stalowa, a nie aluminiowa, co podnosi wagę, ale też powinno wzmocnić konstrukcję. Element ten jest wymienialny z wyższymi grupami.

Korba GX Eagle Transmission

Mechanizm korbowy GX Transmission ma inną konstrukcję i budowę niż jego drożsi koledzy. Podobnie jak w grupie X0 Transmission, jest kuty z aluminium, ale nie ma przyciągającego wzrok polerowanego wykończenia i konstrukcji z wydrążonymi ramionami. Zamiast tego ma wklęsłe ramiona korby, co powinno pomóc utrzymać nieskazitelny wygląd dłużej. Ramiona mają typowe długości 165, 170 i 175 mm.

Podobnie jak w przypadku innych grup osprzętu Transmission, korby mają linię łańcucha wynosząca 55 mm, co zapewnia lepszy kąt łańcucha w połączeniu z kasetą T-Type.

Korba posiada również dwie niezależnie zdejmowane osłony, choć tym razem są one kompozytowe, a nie aluminiowe, jak w X0. Uwaga – w przeciwieństwie do poprzedniej generacji GX Eagle AXS, nie ma wersji korby z włókna węglowego.

Wersja do rowerów eMTB mechanizmu korbowego GX Transmission wykorzystuje interfejs ISIS i jest dostępna w długościach 160, 165 i 170 mm.

Zwykły mechanizm korbowy z tarczą 30, 32 lub 34 z i osłonami bash kosztuje ok. 240 Euro, podczas gdy mechanizm korbowy eMTB 170 Euro.

Kaseta GX Eagle Transmission

SRAM twierdzi, że kluczową dla wydajności zmiany przełożeń GX Eagle Transmission jest kaseta T-Type i łańcuch Flattop. Kaseta 10-52 z oferuje 520-procentowy zakres przełożeń. To tyle samo, co droższe grupy osprzętu Transmission.

Poprzednia generacja grup osprzętu AXS Eagle charakteryzowała się skokiem o 10 zębów między dwiema największymi zębatkami, co mogło prowadzić do nierównej gwałtowniej zmiany kadencji podczas korekty przełożenia. Nowa kaseta “wygładza” to przejście, dzięki trybom 38 z, 44 z i 52 z. Posiada również czerwoną podkładkę pod zębatką, która służy do uproszczenia procesu konfiguracji grup osprzętu Transmission.

Aby obniżyć koszty, GX rezygnuje z jednoczęściowej obrabianej maszynowo konstrukcji X-Dome dla niższych biegów i zamiast tego wykorzystuje prostszą konstrukcję PinDome. W ten sposób osiem największych zębatek jest połączonych ze sobą za pomocą pinów, jednoczęściową konstrukcję zastosowano dla czterech najmniejszych zębatek. Kaseta jest też niklowana, co według marki powinno uczynić ją bardziej trwałą i cichszą. Kaseta XG-1275 to koszt ok. 300 Euro.

Łańcuch SRAM GX Eagle Transmission Flattop

Łańcuch wykorzystuje profil Flattop firmy SRAM i pełne sworznie. Jest również pokryty materiałem, który ma poprawić trwałość. W cenie 60 Eeuro łańcuch jest znacznie tańszy wyższe wersje. 

Eagle Transmission AXS Pod

W przeciwieństwie do starszego układu napędowego GX AXS, GX Eagle Transmission nie ma samodzielnego kontrolera. Zamiast tego dzieli tę wersję kontrolera z przyciskami z innymi napędami w ekosystemie. Kontroler kosztuje 180 Euro.

Komponenty są już dostępne u dystrybutora aspire.eu

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Translate »