Home Nowości Odrobina Reda, szczypta Rivala…i mamy nowego SRAMa Force AXS oraz XPLR!

Odrobina Reda, szczypta Rivala…i mamy nowego SRAMa Force AXS oraz XPLR!

0
1330

Stara, dobra zasada mówi, że jeśli coś działa, to nie poprawiaj… wróć…! Inna stara, dobra reguła twierdzi, że jeśli chcesz poprawić, coś co działa, to skorzystaj ze sprawdzonych rozwiązań… Amerykańska marka komponentów rowerowych zaprezentowała właśnie drugą generację swojej wysokiej jakości grupy napędowej Force AXS (tak, AXS, nie eTap AXS, jak to było dotychczas). Sięgając po wypróbowane technologie, pochodzące z topowego napędu Red oraz niższej klasy Rivala, SRAM odświeżył grupę Force, by być krok lub dwa przez zaprezentowanym w sierpniu 2021 Shimano Ultegra Di2. 

Oto najważniejsze, wprowadzone zmiany

Klamkomanetki Force AXS HDR mają teraz bardziej ergonomiczny, smuklejszy kształt korpusu, który lepiej pasuje do mniejszych dłoni. Wyglądają bardzo podobnie to tych znanych z Rivala z 2021 r. Zrezygnowano z regulacji skoku karbonowych dźwigni (pozostawiając tylko możliwość ustawienia ich położenia) oraz przełączników Blip na kablu. W ich miejsce pojawiły się bezprzewodowe przyciski zmiany biegów, których można sparować w sumie 6 sztuk. Zmiana kształtu łopatek wygospodarowała więcej miejsca na palce, którego czasami brakowało podczas hamowania w dolnym uchwycie.

Tylne przerzutki Force AXS i XPLR AXS właściwie są prawie identyczne, w stosunku do poprzedniej wersji. W zależności od wersji, obsługują kasety z największą zębatką w przedziale od 28 do 36 zębów, lub z zakresem 10-36 z bądź 10-44 z w przypadku XPLR AXS. Kolorystyka przerzutek została dopasowana do ogólnego wyglądu kompletnej grupy.

Trochę więcej zmieniło się w kwestii przedniej przerzutki w wersji „normal” i Wide. Wraz z przejściem na jednoczęściowe zębatki przednie (o tym poniżej), potrzebna była modyfikacja pantografu, by zapewnić szybszą i bardziej płynną zmianę biegów oraz zmniejszyć ryzyko obcierania oń łańcucha. Wersja Wide, współpracująca z szerokimi korbami 43/30z, pozwala, w ramach o odpowiedniej konstrukcji zastosować ogumienie o wymiarach do 700c x 45 mm lub 27.5 x 2.1 cala.

Małą rewolucją jest zastosowanie jednoczęściowych, podwójnych zębatek przednich, niemalże identycznych, jak te, znane z topowej grupy Red. Różnica polega głównie na wykończeniu. Za sprawą zmiany konstrukcji blatów, obniżono masę mechanizmu korbowego o ok. 80-100 g, w zależności od wielkości zębatek, jednocześnie uzyskujące większą, ogólną sztywność komponentu. Wadą takie rozwiązania, jest to, że gdy zębatki zużyją się, to w większości konfiguracji, trzeba wymienić obie. Tym bardziej jest to dotkliwe, gdy korba jest wyposażona w dwustronny pomiar mocy zintegrowany z jednoczęściową, dwubiegową zębatką przednią. Amerykańska marka twierdzi, że konieczność wymiany jest znacznie rzadsza, niż powszechne mniemanie. Na otarcie łez, do tej pory, SRAM udzielał 10% rabatu na zakup tego elementu, choć w przypadku znacznie droższej grupy Red upust sięgał nawet 50%.

Skoro już wspomnieliśmy o czujniku mocy, to warto powiedzieć, że karbonowe korby SRAM Force mogą mieć wbudowany obustronny lub jednostronny (w lewej korbie) układ pomiaru wysiłku wkładanego przez kolarza w napędzanie roweru.

Subtelnej, choć dość istotnej zmianie poddano konstrukcję zacisków hamulcowych. Najnowsza wersja jest dwuczęściowa (choć tzw. monobloki są sztywniejsze), co umożliwiło bardziej precyzyjną obróbkę gniazd tłoków, co w konsekwencji doprowadziło do ich bardziej płynnej pracy oraz zniwelowania problemu obcierania tarcz o klocki.

Ostatnią nowinką jest ładowarka baterii AXS typu hub. Teraz można jednocześnie ładować 4 akumulatory w ciągu 60 minut, do pełna, lub nawet szybciej, w przypadku tylko jednej lub dwóch wpiętych baterii. Opcjonalnie, dla zachowania lepszej żywotności ogniw, można napełniać je energią elektryczną do poziomu 75%.

PS. Dla lubiących efekt bling, dostępna jest kaseta 10-28z lub 10-33z oraz łańcuch w kolorze oil slick… w sensie, tęczowym 😉

PS2. Wersja XPLR AXS obejmuje kasety o większym zakresie, przerzutkę tylną o większej pojemności, o lekko zmodyfikowanym mocowaniu do ramy, której nie można sparować z dwubiegową przednią przerzutką/korbą oraz gumowe pokrywy klamkomanetek o zwiększonym gripie.

Wszystkie opcje, konfiguracje, wersje dostępne są na stronie Nowy SRAM Force AXS

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Translate »