Home Testy Części Koła Bontrager Line Pro 30 test długodystansowy

Koła Bontrager Line Pro 30 test długodystansowy

0
829

Bontrager powrócił do gry z drugą generacją karbonowych kół Line Pro 30, które jak twierdzi, „dzięki nowemu profilowi obręczy są dwa razy bardziej wytrzymałe od wersji oryginalnej”. Ba, Bontrager dodaje, że nowe obręcze są najmocniejszymi, jakie kiedykolwiek testowali w swoim centrum badawczym.

Jaki jest sekret tego wzrostu wytrzymałości? Inny kształt obręczy, taki, w którym podstawa haka trzymającego oponę ma szerszą stopkę. Jest to miejsce, w którym może dojść do dobicia opony aż do obręczy, poprzez zwiększenie grubości elementów konstrukcyjnych siły występujące podczas uderzenia rozkładają się na większą powierzchnię.

Detale techniczne kół Line Pro 30

  • Przeznaczenie: trail / enduro
  • Obręcze z włókna węglowego OCLV
  • 28 szprych DT Swiss Comp Race
  • 29 mm szerokości wewnętrznej obręczy
  • Piasty Rapid Drive 108
  • Waga (29″): 1782 gramy komplet, 816 przód / 966 tył
  • Dożywotnia gwarancja / program Carbon Care

Cena kół Line Pro 30 pozostaje bez zmian, na poziomie 6298 zł za komplet z bębenkiem XD. Dostępna jest również wersja Line Elite, która wykorzystuje nieco cięższy układ karbonu wraz z klasycznymi szprychami, dzięki czemu cena spada do 3998 zł. Oba zestawy kół wykorzystują piastę Rapid Drive 108, która posiada 3,3 stopnia obrotu pomiędzy punktami mocowania.

Koła objęte są dożywotnią gwarancją na wady produkcyjne, a przez pierwsze dwa lata posiadania Bontrager bezpłatnie naprawi lub wymieni każde uszkodzone koło.

Wykończenie i rozwiązania

Zanim przejdziemy do szczegółów profilu obręczy, warto poświęcić chwilę na docenienie subtelnej grafiki. Logo Bontrager nie krzyczy już o uwagę, a ogólny wygląd jest o wiele bardziej stonowany. Francja elegancja!

Jeśli chodzi o samą karbonową obręcz, to nadal ma ona 29 mm szerokości wewnętrznej, ale jej całkowita wysokość spadła do 27 mm, aby pomóc w absorpcji uderzeń.. To mniej niż wcześniej, choć zaczynamy widzieć coraz więcej obręczy o jeszcze niższym profilu. Dla porównania obręcze Synthesis E firmy Crankbrothers mierzą 18 mm, a obręcze 3Zero Moto firmy Zipp mają tylko 15 mm wysokości – szczególnie te ostatnie najwyraźniej zainspirowały innych producentów.

Górna część ścianki haka mierzy 4,6 mm i to właśnie ta zwiększona grubość ma pomóc zwiększyć trwałość obręczy i zapobiec dobiciom. Obręcze mają haczykowate ścianki, ale po zamontowaniu plastikowych opasek Bontragera przestrzeń pod hakiem ulega wypełnieniu.

Obręcze są połączone 28 prostymi szprychami DT Swiss Comp Race z piastami Bontragera Rapid Drive 108. W poprzedniej wersji zastosowano szprychy płaskie, które wymagają nieco więcej wysiłku, aby je wycentrować, więc zmiana jest praktyczna. Ciekawostka – zestaw kół Elite 30 na zwykłych szprychach jest tylko 100 gramów cięższy i 400 dolarów tańszy.

Piasta Rapid Drive 108 wykorzystuje 54-zębowy pierścień napędowy i dwa zestawy trzech zapadek, co oznacza, że pomiędzy punktami zaczepienia jest zaledwie 3,3 stopnia. Standardową konfiguracją jest bębenek XD, ale dostępne są również korpusy piast Shimano HG i Micro Spline.

Montaż

Testowaliśmy dwa różne zestawy kół. Jeden trafił do naszego customowego NS Define (na górze), drugi był w Treku Railu, którego mieliśmy przez dwa miesiące w teście. Na kołach montowane były przez nas opony E13 i Goodyeara. Instalacja nie poszła tak łatwo, jak się można było spodziewać – opony za każdym razem nie chciał równomiernie wskoczyć na miejsce i wyglądało na to, że winny był plastikowe opaski Bontragera. Po ich usunięciu i zastąpieniu bezdętkową taśmą do obręczy było zdecydowanie łatwiej. To rozwiązanie okazało się strzałem w dziesiątkę. Nawet jeśli seryjne opasko teoretycznie są bardzo wygodne, to w praktyce sprawiają problemy.

Trutnov Trails i koła Bontragera w klasycznym rowerze

Testy praktyczne

Oryginalne koła Line Pro 30 były sztywniejsze, ale w nowej wersji to wrażenie brutalnej twardości zostało nieco złagodzone. Koła są teraz bardziej neutralne, co zauważalne jest szczególnie w trudnym terenie, takim jak czarne szlaki Trutnov Trail (zdjęcie z miejscówki powyżej). Generalnie solidność często idzie w parze z wagą, ale w tym przypadku tak nie jest – 1782 gramy to całkiem rozsądna waga jak na zestaw, który poradzi sobie ze wszystkim, od jazdy po ścieżkach po łupankę DH.

Piasta tylna jest ładna i szybka, a po kilku miesiącach jazdy w różnych warunkach łożyska nadal obracają się gładko i bez nadmiernego luzu. Koła przeżyły wiele solidnych uderzeń w ciągu ostatnich kilku miesięcy i nadal kręcą się bez bicia i są generalnie proste. Przetrwały zarówno jazdę w Trutnovie i tamtejsze morze skał, jak i mniej lub bardziej udane loty w Dolni Morava. Oraz beskidzkie i sudeckie szlaki, które potrafią zniszczyć wszystko. Jeśli coś się zmieni – będzie aktualizacja!

Kluszkowce, elektryk i łupanka po kamieniach i naturalnych szlakach

Plusy

  • Komfortowe i jednocześnie wytrzymałe
  • Atrakcyjna cena
  • Stosunkowo niewielka waga jak na kategorię enduro

Minusy

  • opaski Bontragera utrudniają zakładanie niektórych opon

Sugerowana cena wynosi odpowiednio 3024/3274 zł (przód/tył) – bezpośredni link

Info: trekbikes.com

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Translate »