Home Nowości Poradnik: mieszamy hamulce

Poradnik: mieszamy hamulce

0
2018

Kto pokonuje strome zjazdy, zawierza swoje życie hamulcom. Czy można jednak zaufać zamiennikom?

Tarcze hamulcowe

Jeśli montujecie nowe tarcze hamulcowe, musicie zwrócić uwagę, czy nowa tarcza da się zamontować do koła. Poza tym tarcza hamulcowa powinna mieć właściwą średnicę oraz grubość. Tylko wtedy, gdy trzy parametry dotyczące koła i tarczy pozostaną spełnione, tarcza będzie kompatybilna z danym rowerem. 

W przypadku montażu na kole obowiązuje zasada, że tarcze hamulcowe z mocowaniem na sześć śrub można za pomocą adaptera przykręcić do wielowpustu Centerlock. Za to tarcze Centerlock nie są dla odmiany kompatybilne z kołami z sześcioma otworami.

W przypadku średnicy tarcz hamulcowych należy zwracać uwagę na to, by zamontować dokładnie taką, jakiej standardowo użyto w rowerze. Generalnie dostępne są tarcze o średnicy 140, 160, 180, 200 i 220 mm; niektórzy producenci wprowadzają jednak niewielkie odstępstwa. Największa tarcza od Shimano i Trickstuffa ma na przykład średnicę 203 mm i tym samym pasuje tylko z podkładkami do zacisków, które zostały przygotowane do 200 mm (Sram).

W przypadku grubości tarcz sprawa jest łatwiejsza. Z reguły wszystkie tarcze mają grubość od 1,8 do 2,0 mm i tym samym pasują do wszystkich możliwych zacisków. Dostępne są jednak specjalne układy hamulcowe do e-bike’ów albo zjazdówek, wymagające tarcz o grubości 2,3 mm. To jednak wyjątek.

Adaptery

By dopasować zaciski do różnych średnic tarcz hamulcowych, producenci pracują z różnego typu adapterami do odpowiednich typów hamulców. Z zasady adaptery spełniają tę samą funkcję, ale w niektórych przypadkach są niekompatybilne. Hamulce ze szczególnie obszernymi zaciskami (Magura) potrzebują adapterów ze specjalnymi wybraniami. W innych adapterach stosuje się wypukłe podkładki i dłuższe śruby. Nawet jeśli czasami da się inaczej, zalecamy stosowanie oryginalnych adapterów danych producentów hamulców. Za pomocą adapterów można połączyć wszystkie standardy zacisków (IS-2000, Post Mount i Flat Mount) z ramą albo widelcem.

Poza standardem. Shimano ma tarcze o średnicy 203 mm. Tarcze Avida dostępne były w rozmiarze 185 mm.

Tak wiele możliwości. Za pomocą adapterów można zmienić odległość od środka piasty do zacisku hamulca i ustawić wielkość pożądanej tarczy. Poza tym adaptery są miejscem połączenia ramy z zaciskiem hamulca. Tu poza starym standardem IS-2000 i powszechnym Post Mount występuje też nowy Flat Mount.

Okładziny hamulcowe

Firmy, takie jak Koolstop, Trickstuff albo SwissStop, skoncentrowały się na produkcji okładzin hamulcowych do wszelkich systemów hamulcowych. Użycie ich okładzin jest więc powszechne. Gdy tylko kształt okładzin pasuje do zacisku albo producent oferuje model do określonego zacisku, produkty te zwykle nie sprawiają żadnych problemów. W testach Bike w przeszłości zdarzało się nawet, że okładziny od innych producentów były mocniejsze niż oryginalne. Nie robi przy tym różnicy, czy będą to okładziny metaliczne czy spiekane.

Płyn hamulcowy 

Rynek akcesoriów pełen jest olejów mineralnych i płynów hamulcowych. Kto samodzielnie zalewa swoje hamulce, może sięgnąć po oryginalny produkt wytwórcy albo zamiennik. Przede wszystkim w przypadku płynów hamulcowych DOT (Sram, Hayes), używanych także w samochodach, produkty od innych wytwórców mają ustandaryzowaną lepkość, jakość i spełniają swoje zadanie. W przypadku olejów mineralnych (Shimano, Magura, Trickstuff, TRP) nie ma ściśle określonej normy. Nawet jeśli hamulce Shimano działają z olejem Trickstuffa, Tricstuff z powodów „prawnych” nie mówi wprost o możliwości zamiany. Problemy występują z reguły tylko wtedy, gdy dojdzie do sporu gwarancyjnego określonej części. Jeśli hamulce (albo amortyzator) nie będą używane z oryginalnym olejem, gwarancja z reguły nie obowiązuje. To samo dotyczy samodzielnej obsługi przez nieprzeszkolonego użytkownika z użyciem oryginalnych części. Kto ma wątpliwości w kwestii użycia medium hamulcowego w przewodach, może spytać bezpośrednio producenta o dopuszczenie do użytku.

Zobacz także

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Translate »