Orbea zgodziła się udzielić licencji na swój patent zawieszenia I-Line firmie Canyon, aby uprościć konstrukcje rowerów górskich tej marki dostępnej w sprzedaży bezpośredniej. Zaskoczeni? To posłuchajcie tego – zamiast zwiększenie zysków baskijski producent rowerów dzieli się swoją własnością intelektualną i zobowiązuje się do przekazania wszystkich zysków z licencji na wsparcie rozwoju ścieżek!
Czym jest Orbea I-Line i jak usprawni Canyona?
Orbea opracowała optymalizację konstrukcji zawieszenia Inside Line wraz z Foxem na premierę roweru Oiz XC w 2018 roku, skutecznie tworząc idealnie prostą linię wewnątrz rury górnej do zdalnego blokowania tylnego amortyzatora (od tego czasu rower został ponownie zmodernizowanego, rozwiązanie zachowano).
Kluczowym elementem było opracowanie amortyzatorów I-Line we współpracy z Foxem, w których to blokada umieszczona jest naprzeciwko pozostałych elementów sterujących amortyzatorem, dzięki czemu użytkownicy nadal mogą łatwo regulować amortyzator, nawet przy bardziej zintegrowanej konstrukcji całości. Poza tym, że jest to najładniej wyglądająca integracja zewnętrznego amortyzatora w rowerze górskim (Bold/Scott wygrywają nagrodę za najładniej ukryty amortyzator), I-Line oznacza również idealne wewnętrzne ułożenie przewodów do zdalnej blokady. Ponadto integracja oznacza więcej miejsca na bidony i inne akcesoria w ciasnych trójkątach przednich w nowoczesnych rowerach amortyzowanych.
To stosunkowo prosty pomysł, ale ponieważ rowery górskie są coraz bardziej zintegrowane, to właśnie takie małe rozwiązania sprawiają, że wszystko działa sprawnie.
W przypadku Canyona, unowocześnione ustawienia i udoskonalone prowadzenie prawdopodobnie pojawią się w przyszłości najpierw w rowerach XC i Trail o krótszym skoku, takich jak Lux, Lux Trail i Neuron, które już korzystają z amortyzatorów montowanych poniżej górnej rury ramy i wykorzystują zdalne blokady.
Przekształcenie zysków z patentów w rozwój szlaków MTB
Zawsze dobrze jest widzieć firmy rowerowe wspierające rozwój szlaków – a tu przekaz jest elementarnie prosty. Zamiast wykorzystywać swój patent do zwiększenia zysków, Orbea zdecydowała się efektywnie dzielić swoją własnością intelektualną bez żadnych korzyści finansowych, zamiast tego przeznaczając wszystkie wpływy bezpośrednio na wsparcie projektów związanych z budową ścieżek.
Info: orbea.com