Home Testy Części RockShox Flight Attendant: bezprzewodowy elektroniczny autopilot układu zawieszenia

RockShox Flight Attendant: bezprzewodowy elektroniczny autopilot układu zawieszenia

0
2393
Flight Attendant

RockShox Flight Attendant Wireless Electronic Suspension Damping, bo tak brzmi pełna nazwa technoligicznej nowości amerykańskiego producenta analizuje dane wysyłane z czujników umieszczonych na amortyzatorze, damperze i ramionach korby, po czym automatycznie przełącza tłumienie zawieszenia pomiędzy trybami Lock, Pedal i Open.

Dane z czujników odnośnie charakterystyki terenu, wkładu pracy rowerzysty i pozycji zawieszenia przesyłane są co 5 milisekund co zapewnia, że zawieszenie jest zawsze ustawione w najbardziej efektywny odpowiedni do warunków jazdy sposób.

Flight Attendant
Flight Attendant
Flight Attendant

Komponenty Flight Attendant na rowerze Trek Slash, w tym moduł sterujący widelcem, moduł silnika amortyzatora i czujnik pedałów korby.

Premierowe produkty Flight Attendant są dostępne tylko za pośrednictwem branżowych partnerów OEM SRAMa. Należy zatem spodziewać się, że tę nową technologię zobaczymy w nadchodzących tygodniach i miesiącach w topowych modelach Canyona, Specializeda, YT i Treka. Poniżej opisujemy wszystko, co musisz wiedzieć na temat nowej technologii elektronicznego zawieszenia SRAM.

SRAM Flight Attendant

Flight Attendant

Elektroniczny system zawieszenia Flight Attendant jest dostępny tylko jako 3-częściowy system składający się z korby, widelca i dampera. System opiera się na danych zbieranych w każdym z tych punktów, aby dostosować wsparcie tłumienia zawieszenia w czasie rzeczywistym.

Zapomnij o kłopotach z dźwigniami blokady podczas jazdy. Elektroniczne tłumienie zawieszenia SRAM Flight Attendant sprawia, że zawieszenie Twojego roweru działa jak na automatycznym pilocie, a Ty możesz skupić się na jeździe.

Nowa technologia opiera się na analizie danych otrzymywanych przez czujniki w widelcu, tylnym amortyzatorze i ramionach korby, aby automatycznie dostroić poziom tłumienia w każdym momencie jazdy. Technologia wprowadza wiele nowych komponentów, zaprojektowanych tak, aby bezproblemowo współpracowały ze sobą za pomocą znanego już nam bezprzewodowego protokołu SRAM AXS.

Flight Attendant
Flight Attendant

Diody LED na module kontroli widelca wskazują, w którym trybie jest Flight Attendant w danym momencie; wskazują one również ustawienie Flight Attendant bias

Mózgiem całego systemu jest moduł kontrolny Flight Attendant umieszczony na szczycie tłumika widelca. Pobiera on dane przesyłane z widelca, dampera i korby, po czym Flight Attendant z pomocą algorytmu podejmuje decyzję o regulacji tłumienia zawieszenia.Warto zaznaczyć, że Flight Attendant jest w 100% bezprzewodowy i całkowicie niezależny od widelca, amortyzatora i korby… nie ma potrzeby montażu żadnych dodatkowych czujników na rowerze, a co za tym idzie żadnych przewodów do prowadzenia.

Flight Attendant

Widelec i amortyzator zawierają akcelerometry mierzące siłę G i nachylenie, czyli informacje dotyczące stopnia agresywności jazdy rowerzysty, siły pokonywania zakrętów, nierówności terenu i stopnia nachylenia terenu. Czujnik pedałowania korby mierzy jedynie, czy rowerzysta pedałuje czy nie; nie mierzy on kadencji czy mocy pedałowania.

Flight Attendant

Czujnik pedałowania Flight Attendant, który znajduje się wewnątrz korb SRAM XO1 lub XX1, monitoruje ruchy pedałów rowerzysty.

System Flight Attendant jest w stanie co 5 milisekund (czyli 200 razy na sekundę) przełączyć tłumienie zawieszenia pomiędzy trybami Open, Pedal i Lock, aby zapewnić rowerzyście najbardziej efektywną charakterystykę tłumienia zawieszenia w danym terenie. Regulacja kompresji małej prędkości oraz tłumienia odbicia (Low Speed Compression i Rebound) pozostaje sprawą manualną; więcej na ten temat później.

Które widelce Rockshox używają systemu Flight Attendant?

Nowa technologia Flight Attendant zapoczątkowuje nową erę technologii zawieszenia RockShox, wraz z wprowadzeniem trzech nowych widelców, tylnych amortyzatorów i zestawów korbowych z najwyższej półki. Technologia ta co prawda wydaje nam się najbardziej odpowiednia dla wyścigów XC, jednak to widelce RockShoxa o średnim i długim skoku będą pierwszymi, które skorzystają z Flight Attendant a mianowicie modele Pike Ultimate Flight Attendant, Lyrik Ultimate Flight Attendant i ZEB Ultimate Flight Attendant.

Flight Attendant
Flight Attendant
Flight Attendant

Widelce RockShox Pike 2022 (120mm-140mm), Lyrik (140mm-160mm) oraz widelce ZEB Ultimate Flight Attendant (150mm-190mm)

Spodziewamy się, że wersja SID pojawi się w późniejszym terminie. Nie zastąpią one żadnego z obecnych widelców RockShoxa – po prostu znajdą się na samym szczycie oferty, ponad obecnymi widelcami poziomu Ultimate, które wykorzystują damper Charger 2.1 RCT3.

Jak to działa?

Flight Attendant
YT Capra z pełnym zestawem komponentów SRAM AXS, w tym widelcem, amortyzatorem i korbą Flight Attendant.

W jaki sposób moduł sterujący ustala priorytety informacji otrzymywanych z czujników widelca, amortyzatora i korby? SRAM mówi nam, że system pobiera dane ze wszystkich czujników, aby stworzyć obraz terenu i w zależności od otrzymanych danych dostosowuje do tego odpowiednio tłumienie kompresji.

„Najwyższym priorytetem Flight Attendant jest ustawienie systemu w pozycji otwartej, gdy wykryte zostaną nierówności lub zakłócenia, a także dostosowanie systemu, aby był bardziej wydajny, gdy wyczuje, że rowerzysta pedałuje”.

Flight Attendant
Nowy 2-przyciskowy sterownik RockShox Left Hand Controller pozwala na zmianę pozycji zawieszenia, zastępując Flight Attendant, a także obsługuje sztycę RockShox Reverb AXS – kompatybilną z MatchMaker X.

Wszystko brzmi pięknie, ale najważniejsze pytanie to: jak szybko Flight Attendant jest w stanie to zrobić. Weźmy jako przykład jazdę w Bike Parku. Dokręcasz na dojeździe do skoczni, a Flight Attendant automatycznie przełącza zawieszenie w tryb Pedal, aby zapewnić Ci najbardziej efektywną platformę do pedałowania. Kiedy się wybijasz, a zawieszenie skutecznie wyhamowuje, czy Flight Attendant wie, aby przełączyć zawieszenie z powrotem do trybu Open, aby zamortyzować duże uderzenie przy lądowaniu?

Flight Attendant
Flight Attendant

„Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ mnóstwo czynników wpływa na to, jak szybko zareaguje system” – mówi Chris Mandell, menedżer produktu tylnej amortyzacji w RockShox. „Należy jednak zrozumieć następującą rzecz: w trakcie opracowywania systemu Flight Attendant stało się dla nas bardzo jasne, że poleganie wyłącznie na prędkości nie pozwoli systemowi zapewnić rowerzyście płynnych wrażeń”.

Flight Attendant

Komponenty FA ważą 308 gramów w zależności od specyfikacji; obejmuje to czujnik widelca, dampera, czujnik pedałów, obie baterie SRAM AXS oraz różnicę w wadze pomiędzy 1- i 2- przyciskowym lewym kontrolerem.

„W algorytmie łączymy prędkość systemów, dane wejściowe rowerzysty, ustawienie bias i dane z czujników, aby zapewnić rowerzyście spójne i przewidywalne działanie. W zeszłym tygodniu miałem dokładnie takie doświadczenie w Bend OR. Jechałem tam trasą do skoków i odkryłem, że muszę pedałować w kierunku większych „gapów”, aby je pokonać. System zadziałał genialnie – był otwarty wtedy, kiedy chciałem i oczekiwałem.”

Flight Attendant Bias Control

Zachowanie trybu automatycznego Flight Attendant może być dostosowywane za pomocą aplikacji SRAM AXS. Możesz dostosować algorytm, instruując go, aby bardziej skłaniał się ku trybowi otwartemu, trybowi blokady, lub możesz wybrać, aby pozostał neutralny.

Flight Attendant

Przełączenie ustawienia bias na -1 lub -2 dostosowuje algorytm Flight Attendant, nakazując systemowi faworyzować tryb Otwarty, z mniejszym prawdopodobieństwem zsunięcia się w tryb Zamknięty. Alternatywnie, można ustawić pochylenie na +1 lub +2, aby uzyskać odwrotny efekt, dostosowując algorytm do preferowania twardszego trybu blokady. Takie rozwiązanie będzie prawdopodobnie bardziej odpowiednie do spokojnej jazdy, która obejmuje dużo wspinaczki po drogach pożarowych i gładszych powierzchniach. Zdaniem RockShox tryb Lock oferuje taką samą siłę blokowania w widelcach Pike, Lyrik i ZEB. Mówi się, że jest twardszy niż Lock Out widelca Charger 2.1 RCT3, ale bardziej miękki niż w widelcach RockShox XC.

Ustawienie Zero bias jest neutralne, bez preferencji w stosunku do jakiegokolwiek trybu. Może to być najbardziej odpowiednie ustawienie do jazdy XC lub big mountain, gdzie prawdopodobnie napotkasz najbardziej zróżnicowany teren, wymagający od zawieszenia częstszego dostosowywania się.

Flight Attendant

Chris Mandell mówi, że regulacja pochylenia zależy bardziej od osobistych preferencji niż od terenu, po którym jeździsz, mówiąc „system nie zwraca uwagi na to, czy jesteś w parku rowerowym czy na szlaku XC. W każdym z tych miejsc system będzie odczytywał teren, dane rowerzysty i ustawienie biasu, aby zapewnić odpowiednie stany zawieszenia”.

Jeśli nie chcesz korzystać z aplikacji AXS App, możesz sobie z tym poradzić, ponieważ na górnej części widelca znajdują się przyciski preferencji trybów. Regulacja Rebound odbywa się za pomocą zwykłych pokręteł i pokręteł na samym zawieszeniu, umieszczonych w typowych miejscach.

Flight Attendant

Jednak automatyczne przełączanie pomiędzy trybami Open, Pedal i Lock jest niezależne od regulacji Low Speed Compression (LSC) i tłumieniem odbicia, które są regulowane ręcznie… ale tylko poprzez aplikację AXS App, bez zewnętrznych manualnych kontrolerów. Nowe widelce Flight Attendant mają 10-stopniową regulację LSC i 20- stopniową regulację odbicia.

Co się stanie, gdy w czujnikach i module sterującym Flight Attendant zabraknie baterii?

Przed wyłączeniem zasilania, Flight Attendant przywraca ustawienia zawieszenia do trybu Open, pozostawiając zawieszenie w najbardziej przystosowanym do szlaków i zjazdów ustawieniu.

2022 Fork Chassis, DebonAir+ Spring i ButterCups

Wprowadzenie systemu Flight Attendant Wireless Electronic Suspension Damping przyniosło ze sobą nowe golenie dolne widelców Pike, Lyrik i ZEB, a także zupełnie nową sprężynę DebonAir+.

Flight Attendant

Najbardziej zauważalną zmianą jest dodanie zaworów upustowych umieszczonych w dolnej części widelca. Dają one rowerzyście możliwość szybkiego i beznarzędziowego spuszczenia ciśnienia powietrza, które nagromadziło się w dolnej części widelca po długim, ciężkim zjeździe lub po dużych zmianach wysokości; ich cel jest taki sam jak w przypadku odpowietrzników w widelcach FOX 38.

Podczas gdy dolne golenie widelca ZEB pozostały w dużej mierze niezmienione, widelce Pike i Lyrik z krótszym skokiem i goleniami 35mm otrzymały unowocześnione golenie dolne o bardziej agresywnej estetyce. Korony widelców są nieco bardziej obrobione maszynowo, być może w celu zmniejszenia wagi, podczas gdy łuk obu widelców jest znacznie ostrzej wyprofilowany, a także mocniej obrobiony po bokach. Czekamy na odpowiedź od RockShoxa, aby dowiedzieć się, jak te zmiany wpłynęły na sztywność i wytrzymałość widelców.

Flight Attendant

Rockshox poprawił tłumik DebonAir w 2020 roku, dodając większą sprężynę powietrzną i przesunął wgłębienie portu transferowego, aby zapewnić łatwiejszą konfigurację i płynniejsze działanie na małych wybojach oraz wsparcie w połowie skoku widelca.W nowym sezonie SRAM wprowadza na rynek DebonAir+ z jeszcze większą sprężyną powietrzną, która zapewnia jeszcze bardziej gładkie wyczucie małych nierówności, lepsze wsparcie i wyższą ogólną pozycję jazdy dla większej pewności, gdy robi się stromo.

Flight Attendant

RockShox twierdzi, że to, w połączeniu z ciągłymi wysiłkami zmierzającymi do redukcji tarcia, stworzyło liniową krzywą sprężyny od początku do połowy skoku.Oprócz możliwości automatycznej, elektronicznej regulacji, widelce Flight Attendant posiadają wkładki tłumiące drgania, które znajdują się tuż pod złotymi obudowami na końcu dampera i sprężyny powietrznej.

ButterCups, bo o nich mowa, to dwa gumowe krążki zaprojektowane w celu pochłaniania drgań o wysokiej częstotliwości z trasy, zatrzymując ich przenoszenie przez widelec na kierownicę i ostatecznie na ręce rowerzysty. SRAM uważa, że blokują one do 20% drgań, co znacznie zmniejsza zmęczenie dłoni i ramion.

Amortyzator powietrzny RockShox Super Deluxe Ultimate Flight Attendant

Flight Attendant

Podobnie jak widelce Ultimate Flight Attendant, amortyzator Super Deluxe Ultimate Flight Attendant również korzysta z nowej sprężyny powietrznej DebonAir+. Posiada on zwiększoną objętość sprężyny ujemnej, regulowaną za pomocą tokenów, podobnych do tych, których normalnie używa się do regulacji objętości komory dodatniej.

Poza 20-stopniową regulacją LSC, którą można wykonać za pomocą aplikacji SRAM AXS App, amortyzator Super Deluxe Ultimate Flight Attendant posiada 15- stopniową regulację odbicia, co czyni go o wiele bardziej podatnym na tuning niż zwykły Super Deluxe Ultimate, który oferuje tylko 9- stopniową regulację. Chris Mandell powiedział, że sam zakres tłumienia odbicia uległ zwiększeniu, a także poprawiła się dokładność regulacji.

Flight Attendant

Charakter amortyzatora będzie się różnił w zależności od roweru do którego jest przeznaczony, ponieważ każdy producent jest w stanie określić konkretne komory powietrzne (progresywne lub liniowe) jako część procesu indywidualnego tuningu. Te komory powietrzne będą dostępne na rynku wtórnym, ale nie są kompatybilne z obecnymi amortyzatorami Super Deluxe.

Korby SRAM Flight Attendant

Flight Attendant
Canyon Neuron wyposażony w bezprzewodowy system elektronicznego tłumienia zawieszenia Flight Attendant, w tym czujnik pedałowania AXS umieszczony w korbie XX1.

Flight Attendant będzie początkowo dostępny w rowerach z wyższej półki wyposażonych w korby SRAM XX1 i XO1. Na uwagę zasługuje fakt, że jest kompatybilny z większością korb DUB, z wyjątkiem DUB 83 (DH). Korby dostępne są tylko w systemie Direct Mount oraz kompatybilne z łańcuchami 30T, 32T, 34T i 36T. Opcje obejmują linie łańcucha 52 mm i 55 mm oraz ramiona korby o długości 165 mm, 170 mm i 175 mm.

Flight Attendant

Ceny i dostępność

W tej chwili system SRAM Flight Attendant jest dostępny tylko jako OEM i jest montowany w kompletnych rowerach YT, Canyon, Trek i Specialized. W kolejce czeka już kilku innych producentów. Zestaw komponentów Flight Attendant, w tym widelce, amortyzatory i korby, będzie dostępny na rynku wtórnym, ale nie mamy informacji, kiedy to nastąpi.

Więcej na: sram.com

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Translate »