First Gravel Ride: Octane One Gridd

Gravel – rower z kilku szuflad

 

W katalogach rowerowych gravel raz jest bardziej szosą, raz bardziej przełajem, w zależności od autorskiej interpretacji terminu. Octane One, jako pochodna firmy z korzeniami MTB, zdefiniowała gravela bardziej jako agresywną przełajówkę, bo takie jest też sportowe geo, nie oddając nic z klasycznego, szosowego wzorca, poza „barankiem”. W smerfnie niebieskiej aluminiowej ramie znajdziemy widelec z karbonowymi ramionami, jednorzędową grupę Sram Apex, mechaniczne tarczówki BB7 i worek komponentów opatrzony logo Octane One. Obie osie kół są sztywne, co ucieszy fanów szybkiej jazdy w zakrętach.

 

Octane One GriddWIDELEC z osią sztywną to zdecydowanie mocny (i sztywny!) element tego roweru. Zapewnia precyzję prowadzenia.

 

Miejsca na gumy z bieżnikiem jest dużo zarówno w ramie, jak i widelcu; spokojnie wejdzie opona do 700x40c. Rama w rozmiarze L jest przyzwoicie długa, na Griddzie zajmujemy więc mocno pochyloną pozycję. Gięta kierownica bez flary jest żywcem wyjęta z szosówki i trochę szkoda, że producent nie zdecydował się zamontować modnego „baranka” z odchylonymi na zewnątrz rogami.

 

Octane One GriddOś sztywna, tarczówki, duży tryb. MTB? Nie, to gravel!

 

Wrażenia z jazdy

 

W czasie typowo szosowej jazdy Gridd zostaje w tyle, co oczywiste. Jednorzędowy napęd zmusza do jazdy bardziej nerwowej, a prędkości maksymalne na zjazdach są mocno ograniczone kombinacją jednej zębatki przy korbie w rozmiarze 42 z i małej koronki kasety 11–42 z. W praktyce okupujemy dwa ostatnie tryby kasety, polegając mocno na wysokiej kadencji. Tego problemu nie ma w czasie jazdy pod górę. Dysponując przełożeniem 1:1, możemy swobodnie atakować nawet bardzo strome podjazdy, luźno pedałując z siodła, przepychając się nawet na technicznych odcinkach na słabej jakości powierzchni.

 

Octane One GriddAVID BB7 Naszym zdaniem nadal najlepsze mechaniczne hamulce tarczowe.

 

Mechaniczne tarcze Avida mają bardzo duży zapas mocy, klamki pracują sztywno i jasno definiują punkt hamowania. Życie może mieć problem ze stworzeniem takiej sytuacji, w której miałyby zawieść. Dość powiedzieć, że po raz pierwszy nie żałowałem, że nie są to hamulce hydrauliczne.

 

Octane One GriddSERYJNA KORBA ma tarczę o wielkości 42 zębów. To uniwersalna wielkość, ewentualnie do turystyki można założyć mniejszą zębatkę.

 

Mała zmiana, duża zmiana

 

Opony Kenda Flintringe to, delikatnie mówiąc, nie jest mój faworyt, nawet mimo ich dość niskiej wagi. Drobny i wyraźny bieżnik może i nada się w teren. Za to niska odporność na przebicie sprawiła, że w trosce o własne nerwy zmieniłem je na przełajowe Continentale Speed King CX o identycznych wymiarach. I nagle stało się jasne, że Gridd skrywa w sobie drugą duszę, której trzeba pomóc się wydostać. Mocniej napompowane opony o zdecydowanie oszczędniejszym bieżniku odblokowały jeszcze lepsze przyspieszenia, a i utrzymanie wysokiej prędkości na asfalcie nie było specjalnie trudne.

 

Octane One GriddTu zdecydowanie należą się brawa – model wygląda bardzo dobrze, czyste linie i ten kolor!

 

Niemniej to tego typu gravel, który lepiej odnajdzie się w roli uniwersalnej przełajówki, z możliwością montażu bagażnika lub szybkiej adaptacji do roli roweru turystycznego za pomocą sakw bikepackingowych, albo w roli roweru do jazdy na co dzień.

 

Octane One Gridd Info

 

Dowiedz się więcej na: 7anna.pl

 

Przeczytaj również:

 

Kross Vento 5.0

Inspiracje: Jesienne kierunki – jak przedłużyć lato?

Wzgórza Strzelińskie – wokół Gromnika

Kamila Pociech – rdza nie śpi, rdza kręci

Informacje o autorze

Autor tekstu: Łukasz Kopaczyński

Zdjęcia: Łukasz Kopaczyński

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »