Jean Passepartout to w książce „W 80 dni dookoła świata” Julesa Verne kamerdyner głównego bohatera Fileasa Fogga, bez którego ukończenie wyprawy w terminie nie byłoby możliwe. Unique Passepartout to zaś enduro z Lipska.
Przybliżamy wam kolejną markę, o której wcześniej mogliście nie słyszeć. Na sam rower trafiłem podczas imprezy Bespoked w Dreźnie, ale tak naprawdę zwróciłem na nią uwagę dopiero przeglądając zdjęcia po wystawie customowych rowerów. Dodatkową motywację dostarczył mi fakt, że pierwszy prototyp enduro Actofive został wykonany właśnie w tym warsztacie. O niewielkim warsztacie – jak to w przypadku wielu customowych marek bywa – mówimy.
Historia nie mniej ciekawa jak ramy
Twórcą marki jest Sören Marx. Tak napisał o jej powstaniu na swojej stronie: „Rower towarzyszy mi przez całe życie. Fascynował mnie od młodości. W wieku czternastu lat dołączyłem do klubu kolarskiego „Motor Polygraph Ost” w Lipsku. Błyszczące szprychy i wirujące łańcuchy rzuciły na mnie urok i już wtedy doprowadziły do założenia fikcyjnej marki „Cicli Sören Marx”. Chociaż nie powstały jeszcze żadne ramy, szybko zdałem sobie sprawę, że oprócz radości z jazdy, to przede wszystkim radość z majsterkowania, którą mogłem przeżyć na rowerze.„
Jako monter maszyn – nie mogłem znaleźć praktyki jako mechanik rowerowy – nauczyłem się używać pilnika i palnika spawalniczego, a następnie przeniosłem się do warsztatu lipskiego sklepu rowerowego. To właśnie tutaj poznałem legendarnego wschodnioniemieckiego konstruktora ram Hansa Kochlika, który współpracował z Paulem Rinkowskym i budował ramy zawodnicze dla reprezentacji NRD. Dzięki jego wsparciu w 1994 roku sam zbudowałem swoją pierwszą ramę rowerową. Byłem zarażony. Od tego momentu moje życie toczyło się zgodnie z triadą konstruktora ram, mechanika i kuriera rowerowego. Po uzyskaniu certyfikatu mistrza mechaniki rowerowej w 2002 r. przez rok pracowałem w warsztacie francuskiego konstruktora ram Francois Coponeta w Rando-Cycles w Paryżu, gdzie kompletowałem ramy i budowałem bagażniki do eleganckich rowerów.
Od 2004 roku jestem mechanikiem w warsztacie Bike Department Ost w Lipsku, a w 2005 roku założyłem markę „Unique Bicycles”. Od tego czasu budowa ram i moja praca jako mechanika wciąż się wzajemnie napędzają. Dzięki mojej pracy w sklepie rowerowym jestem w stałym kontakcie z najnowszą masowo produkowaną technologią, doświadczam jej osobliwości i pułapek oraz mogę dokładnie obserwować, które rozwiązania sprawdzają się w codziennym użytkowaniu i gdzie czają się pułapki. Ta wiedza i znajomość biografii rowerowych wielu naszych klientów pozwala mi {…} budować prawdziwie spersonalizowane ramy rowerowe i rowery spełniające najwyższe standardy. Dzięki moim dobrym relacjom z wieloma firmami produkującymi komponenty, mogę również dostarczać ramy „Unique” jako kompletne rowery.„
Jan Obieżyświat
Jean Passepartout w niektórych tłumaczeniach to… Jan Obieżyświat, dobór nazwy dla modelu enduro nie jest więc przypadkowy. Akurat ten rower jest wybitnie indywidualny, z wahaczem który obraca się na krzywce i jednocześnie jest umieszczony wysoko w górze. To jeszcze jeden wariant tzw. high-pivota.
Podstawowe dane techniczne
Skok: 160 mm Tłumik: 210 mmx55 mm Kąt widelca: 64° Wysokość śriodka suportu: 340 mm Długość widełek: 430 mm Główka sterowa: M 105 mm/L 110 mm Reach: sm 440 mm/ml 475 mm Stack: sm 621mm/m l630mm Koło tylne: oś X12, 148 Boost Środek suportu: BSA 73mm Masa: ok. 3600 g (bez tłumika) Cena: od 2400 Euro Jak przystało na customa inne geometrie i wielkości kół także są możliwe
Info: unique-bicycles.de