Home Nowości Trek prezentuje nowy model Procaliber Alloy

Trek prezentuje nowy model Procaliber Alloy

1
29

Amerykańska marka Trek przedstawia miłośnikom hardtaili, i nie tylko, zupełnie nowy Procaliber ze stopu aluminium. Ten smukły i zwinny sztywniak XC zastępuje model X-Caliber, dołączając do segmentu profesjonalnych maszyn, obok wyścigowego Procalibra z włókna węglowego. Premierowy Procaliber Alloy jest gotowy na każdy singletrack za sprawą nowoczesnej geometrii XC i napędowi jak w najlepszych rowerach wyścigowych. Ten aluminiowy hardtail gotowy jest wziąć udział w zawodach cross-country bez żadnych kompleksów.

Nowy rower Treka – Procaliber ze stopu aluminium, zawiera niezwykle potrzebne techniczne aktualizacje, takie jak mocniejsza oś przelotowa tylnego koła dla zwiększenia sztywności ramy oraz progresywna geometria dla łatwiejszego pokonywania stromych, wyboistych zjazdów, powszechnych na współczesnych trasach cross-country. Widelec o dłuższym, 120 mm skoku, pochłania uderzenia o kamienie i korzenie, a schludne, wewnętrzne prowadzenie pancerzy przewodów zapewnia cichą i bezproblemową jazdę.

Amerykańska marka postanowiła uprościć i unowocześnić ofertę przesuwając nowego, aluminiowego Procalibra bardziej w kierunku rasowej wyścigówki, jaką jest Procaliber z włókna węglowego. Trochę tak, jak w przypadku niedawno wprowadzonego Marlina generacji trzeciej, który swoją geometrią zbliżył się mocno do sztywniaka trail/enduro, czyli Roscoe. Jednocześnie „mini-seria”, jaką tworzą teraz dwa modele Procaliber, ułatwia potencjalnym nabywcom podjęcie decyzji o wyborze konkretnej wersji. Kto wie, może wkrótce doczekamy się kolejnej iteracji karbonowego Procalibra? Choć, aktualna generacja została wprowadzona raptem w 2021.

Rama ze stopu aluminium nowego Procalibra nie jest wyposażona w rozdzielacz IsoSpeed, znany z wersji kompozytowej. Jednakże, fani marki na pewno pamiętają dwa „metalowe” modele Procaliber 8 i 6 z 2017, które takie rozwiązanie posiadały. Zamiast tego, aluminiowy Procaliber posiada lekką, nowoczesną ramę XC, która spodoba się rowerzystom z ograniczonym budżetem, marzącym o karbonowym Procalibrze.

Nowy, aluminiowy Procaliber szybko toczy się na kołach 29”, o maksymalnej szerokości opon 2,4”, niezależnie od rozmiaru. Oba, dostępne modele – 6 i 8, fabrycznie wyposażone są w system bezdętkowy Bontrager. Rama nie jest kompatybilna z kołami 27,5” ze względu na geometrię i wysokość suportu zoptymalizowaną dla dużych kół.

Oczekiwanym przez użytkowników uaktualnieniem jest zastosowana w nowej wersji oś tylnego koła w standardzie Boost148. Takie rozwiązanie usztywnia ramę oraz znacznie ułatwia przyszłe upgrade’y komponentów.

Zgodnie z najnowszymi trendami, oba oferowane modele – Procaliber 6  i 8 fabrycznie wyposażone są w sztyce regulowane. Dla zapewnienia ich optymalnego wykorzystania, maksymalne zagłębienie wspornika siodła wynosi od 210 do 280 mm, dla rozmiarów od S do XL. Średnica wewnętrzna rury podsiodłowej jest typowa dla Treka, czyli 31,6 mm.
Wracając jeszcze do rozmiarów… Jest ich teraz mniej, ponieważ zlikwidowano XS oraz XXL, ale za to S i XL pasują teraz osobom, odpowiednio, bardzo niskim oraz bardzo wysokim. Górna rura ramy rozmiaru S nie jest podgięta, jak to było np. w Marlinie generacji drugiej.

Jednym z elementów konstrukcyjnych nowej, aluminiowej ramy Procalibra, jest kompatybilność z większymi zębatkami mechanizmów korbowych. W dotychczasowym X-Calibrze ledwo mieściła się tarcza 32z (z błogosławieństwem Treka 😉 ). Teraz, bez problemu, zamontujemy 34z, dla linii łańcucha 55 mm lub 32z dla 52 mm. Mechanizmy korbowe kręcą się na sprawdzonych i bezproblemowych, gwintowanych suportach w standardzie BSA 73 mm.

Nowa rama to również możliwość zastosowania najnowszych komponentów. Dzięki osi tylnego koła w standardzie Boost148, można i trzeba było 😉 wyposażyć nowego Procalibra Alloy w uniwersalny hak przerzutki (UDH), co z kolei, gdyby ktoś miał fantazję, umożliwia zamontowanie przerzutki Sram AXS T-type. A to sprawia, co chyba nikogo nie zdziwi, że rama jest kompatybilna wyłącznie z napędami 1x.

Zabawowy i wyścigowy charakter nowego, aluminiowego Procalibra podkreśla fakt zastosowania widelca o skoku 120 mm (minimalnie 110 mm, maksymalnie 130 mm i/lub wymiarowi a2c 540 mm) w połączeniu z kątem główki na poziomie 67º.

W Treku nie zapomniano jednak o tym, że dotychczasowy X-Caliber był popularnym, lekkim sztywniakiem na miasto. Zachowano więc możliwość montażu nóżki w standardzie 18 mm oraz bagażników z oferty Bontagera. Jednakże, by rower elegancko prezentował się podczas weekendowych ściganek, punkty mocowania tego akcesorium do przewożenia bagażu przeniesiono na wewnętrzną stronę górnych rurek tylnego trójkąta.

Dolnej rury ramy nie chroni dodatkowa osłona, jak w przypadku np. Roscoe. Trek zdecydował się zastosować naklejkę z dość grubej, bezbarwnej folii 3M, która zabezpiecza lakier przed zadrapaniami. Pancerze i przewody poprowadzone wewnątrz ramy otulone są piankowymi peszlami, co skutecznie wycisza ich ewentualne hałasowanie podczas jazdy po wertepach.
Wszystkie rozmiary ramy, poza najmniejszym S, mieszczą dwa bidony.

Rama nowego Procalibra Alloy objęta jest standardową, dożywotnią gwarancją Treka, przysługującą pierwszemu właścicielowi, pod warunkiem rejestracji w wyznaczonym terminie. Pozostałe komponenty roweru objęte są dwuletnią gwarancją Treka lub ochroną zagwarantowaną przez ich producenta, na warunkach przez niego określonych.

Skrócona specyfikacja

Procaliber 6 – rama ze stopu aluminium Alpha Platinum, suport BSA 73, oś Boost148, stery półzintegrowane 44/56 mm, hak UDH; widelec Rock Shox Judy Silver TK LO, 120 mm; koła Bontrager Kovee 28ot; opony Bontrager Sainte-Anne Pro XR TR, 2,4”; napęd 12rz Shimano XT M8100/Deore M6100/korby Shimano MT512 30z, CL 55 mm; hamulce Shimano MT200; kokpit, sztyca, siodełko – Bontager

Procaliber 8 – rama ze stopu aluminium Alpha Platinum, suport BSA 73, oś Boost148, stery półzintegrowane 44/56 mm, hak UDH; widelec Rock Shox Recon Gold RL, 120 mm; koła Bontrager Kovee 28ot; opony Bontrager Sainte-Anne Pro XR TR, 2,4”; napęd 12rz Shimano XT M8100/SLX M7100/korby E*Thirteen Helix 30z, CL 52 mm; hamulce Shimano MT4100/MT410; kokpit, sztyca, siodełko – Bontager

Cena detaliczna:

Procaliber 6 – 6199 PLN

Procaliber 8 – 7199 PLN

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Kriss22
Kriss22
5 miesięcy temu

Niby czemu dla osoby którą nie stać na procaliber karbon, mi się bardziej podoba i fajniejsza geometria mogłem kupić procaliber 9,5 wybrałem procaliber 8

Translate »