Home Nowości SYSTEM OWIEWEK AERODYNAMICZNYCH

SYSTEM OWIEWEK AERODYNAMICZNYCH

2
1438

Od czytelnika, Pana Michała Imiołka, dostaliśmy zdjęcia Systemu Owiewek Aerodynamicznych, wraz z opisem: Owiewki te sporządziłem samodzielnie, na własne potrzeby, głównie z kompozytów, miałem też okazje przetestować je w ostatnich miesiącach roku minionego i w roku bieżącym, wykorzystując do tego nieliczne „okna pogodowe”. Owiewki te stanowią niejako „pokłosie” mojej głównej działalności, którą jest lotnictwo, do ich budowy wykorzystałem zatem lotnicze oprzyrządowanie produkcyjne, żywice oraz materiały, stosowane przeze mnie dotychczas w budowie bezzałogowych samolotów. Ponieważ testy systemu wykazały, że sprawdza się on w praktyce pomyślałem, że temat zainteresuje Czytelników. W tym celu zamieszczam poniżej krótki tekst (w zasadzie notatkę) zawierający co ważniejsze informacje:

Wiodącym celem owiewek jest rozszerzenie zakresu użytkowych prędkości roweru, dokonane za sprawą redukcji oporu aerodynamicznego. Ponieważ opór aerodynamiczny rośnie z kwadratem prędkości redukcja ta jest już odczuwalna przy prędkości rzędu 25-30 [km/h], narastając ze wzrostem szybkości pojazdu. Ograniczając się tutaj tylko do przypadku jazdy po terenie płaskim w moim konkretnym przypadku uzyskałem znaczny WZROST PRĘDKOŚCI MAKSYMALNEJ (z 40 [km/h] dla roweru bez owiewek do ok. 47-48 [km/h] dla roweru z owiewkami) oraz analogiczny wzrost PRĘDKOŚCI PODRÓŻNEJ (tzn. takiej, z którą mogę przemieszczać się przez dłuższy okres czasu, bez wyraźnego zmęczenia) z 25-26 [km/h] do 28-29 [km/h]. Testy te prowadziłem w warunkach bezwietrznych, w mało aerodynamicznym ubraniu (długie spodnie jeansowe i bluza z kapturem, bez kasku na głowie), nie uważam się też za osobę zbyt usportowioną, co plasuje mnie w kategorii przeciętnych rowerzystów, traktujących rower jako narzędzie do rekreacji i dłuższych wędrówek.

Odnośnie wpływu wzrostu masy na prędkość w podjazdach to w moim odczuciu jest on praktycznie mało odczuwalny, zanika zaś niemal zupełnie przez możliwość pokonywania kilkusetmetrowych wzniesień z prędkością około 30 [km/h] (lub wyższą), a więc dla przypadku gdy owiewka staje się wyraźnie efektywna, ułatwiając utrzymanie takowej prędkości. Myślę, że przeciętny rowerzysta jest wstanie pokonać z podobną prędkością stu-, dwustumetrowe wzniesienie o kącie nachylenia rzędu 15-20-25 stopni bez specjalnego wysiłku, co też osobiście czynię…

Bardzo korzystnie przedstawia się jazda (zwłaszcza długotrwała) przy wietrze czołowym oraz wietrze padającym skośnie do roweru, gdzie prędkość opływu roweru stanowi sumę prędkości jazdy i prędkości wiatru. W zestawieniu z rowerem nieoprofilowanym efektywnie pracująca owiewka pozwala wówczas pokonywać większe odległości przy tym samym wysiłku i w tym samym czasie.

Jazda z wiatrem (w szczególności z tym wiejącym skośnie) również jest znacznie bardziej efektywna gdyż w tych warunkach owiewka pracuje jak żagiel!

Długotrwałą jazdę z wiatrem lub pod wiatr testowałem na długich, prostych odcinkach ścieżek rowerowych biegnących np. wzdłuż rzek, zwłaszcza w terenie niezabudowanym (mniejsze turbulencje) – w tym i w podobnych przypadkach owiewka była niekiedy niemal wybawieniem, pracowała też bardzo efektywnie, powiększając satysfakcję z jazdy…

Konstatując: w konkretnym przypadku mojego roweru oraz moich potrzeb (rekreacja, długie wędrówki rowerowe po różnym terenie) kosztem nieznacznych przypadłości (wpływ dodatkowej masy) uzyskałem niejako „dwa w jednym”, a więc „rower górsko-terenowy” i „rower szosowo-prędkościowy” przydatny zarówno podczas jazdy w terenie wyboistym oraz na podjazdach jak i na gładkich drogach pozbawionych wzniesień, na wietrze i w ciszy.

Naturalnie nic nie stoi na przeszkodzie by podobne (czytaj: odpowiednio zmodyfikowane) owiewki zastosować także i w innych rodzajach rowerów, w tym i w kolarzówkach. 

Kilka niuansów technicznych:

– górny wykrój w owiewce został tak ukształtowany aby kolarz mógł „wpisać się w obrys owiewki” (pochylić) gdzieś do wysokości oczu, co jest wskazane podczas jazdy ze znaczną prędkością. Jeśli kolarz dysponuje kaskiem aerodynamicznym kask ten wkomponuje się w bryłę owiewki, co sprawi, że tak zestawione ze sobą urządzenia będą pracować wydajniej aniżeli wówczas gdy byłyby one użyte oddzielnie;

– mocowanie owiewki jest uniwersalne i regulowane (przód-tył, góra-dół, kąt pochylenia), można więc bez większych problemów „dopasować” owiewkę do innych rowerów oraz różnych osób;

– owiewka posiada własne oświetlenie i odblaski, wyposażona jest także w ukryty w jej wnętrzu, pojemny i lekki bagażnik.

4.3 6 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
zajcew
zajcew
1 rok temu

proponuje docelowo „jeżdżąca owiewkę” a nie dopalacze typu druciarstwo rowerowe – http://forum.poziome.pl/index.php?topic=2980.msg61004;boardseen#new

Translate »