Nowy Cannondale Habit – nowa generacja
Minęły ponad trzy lata, odkąd Cannondale pokazało ostatnią wersję swojego Habita. Wraz ze zmodernizowaną geometrią, kołami 29 cali, skokiem 130 mm i konstrukcją zawieszenia Proportional Response oraz sztycami teleskopowymi i standardowymi widelcami jest to rower bardzo różny od poprzednika.
Nowy Cannondale Habit dostępny jest z ramą karbonową, karbonowo-aluminiową i aluminiową. Obok Habita dostępny jest też Bad Habit, dla tych, którzy chcą mieć od razu rower na kołach 27,5+.
Po lewej sztuka Jeroma Clementza, który z nami jeździł, po prawej nasza testówka
Nowy Cannondale Habit – konstrukcja
Cannondale zastosował w Habicie 2, który testowaliśmy, karbonowy główny trójkąt ramy i aluminiowy tył. Zastosowano przy tym celowo prostsze włókna karbonowe niż tzw. Hi-Mod, chcąc utrzymać dobrą cenę, ale zadbano o ich właściwe ułożenie i ilość warstw, by uzyskać pożądaną sztywność i elastyczność jednocześnie. Efekt jest podobno taki, że sztywność jest ta sama, a waga wzrasta minimalnie. Tył to materiał SmartForm C1, czyli manipulowane aluminium, gdzie pozbyto się zbędnego materiału. Kształtowanie rur obejmuje hydroforming, kucie, formowanie mechaniczne, cieniowanie i podwójne „płynne”, niemal niewidoczne spawy.
Asymmetic Integration Offset Drivetrain –przesunięcie napędu o 6 mm pozwala na uzyskanie z tyłu symetrycznego ustawienia i naprężenia szprych. Habit pozwala na użycie kół 27,5+, ma też tę samą długość widełek we wszystkich rozmiarach – 435 mm.
Kompatybilność – 29 albo 27,5″ – jest to przestawiany “flip-chip” w zawieszeniu, który pozwala przekonwertować Habita na pożądany rozmiar kół
Directline Cable Routing – wewnetrzne prowadzenie przewodów, używające karbonowej rurki do prowadzenia dokładnie tam, gdzie są potrzebne
Miejsce na bidon – tam, gdzie jest to wygodne, czyli na rurze dolnej ramy
Nowy Cannondale Habit – geometria
Nowy Cannondale Habit – wszystkie wersje
Nowy Habit od razu dostępny jest w dziewięciu wersjach: czterech karbonowych i pięciu aluminiowych. Wśród nich znalazły się trzy damskie. W Polsce dostępnych jest 5 modeli męskich i 1 damski (tu znajdziecie dostępne modele). Jak robi obecnie większość firm, do wyboru są modele na różnym poziomie cenowym, z podstawowym startującym od niewiele więcej niż 10 000 złotych. Specyfikację poszczególnych modeli znajdziecie na stronie Cannondale’a.
Wszystkie mają opony Maxxisa, szerokie kierownice, mocne hamulce z tarczami 180 mm i sztyce teleskopowe.
Topowa wersja, czyli Carbon 1, ma zawieszenie Foxa – widelec Fox 34 Float Factory i Float DPX2 Factory EVOL z tyłu, napęd Shimano XTR, XTR hamulce, jak i sztycę Foxa. W naszym teście znalazł się karbonowy Habit 2, na amortyzatorach Foxa z serii Performance, z napędem Sram GX Eagle, hamulcami Guide RS i sztycą DownLow Cannondale. Same wrażenia z jazdy znajdziecie w numerze 11-12/Bike.
Cannondale Habit Carbon 1
Cannondale Habit Carbon 2 – ten, który testowaliśmy
Cannondale Habit Carbon 3
Cannondale Habit 4 – naszym zdaniem wyjątkowo interesujący ze względu na specyfikację
Cannondale Habit 5