Home Nowości Cannondale Jekkyl i Trigger – nowości zza Oceanu

Cannondale Jekkyl i Trigger – nowości zza Oceanu

0
464

CANNONDALE JEKYLL

 

Rzut oka na nową linię Jekyll pokazuje, że mamy do czynienia z podobnymi rowerami, jak w poprzednich sezonach. Zastosowanie nowego rodzaju tłumika – albo inaczej – starego, klasycznego, wymusiło pewne zmiany konstrukcyjne. Skąd odwrót od nietypowego tłumika DYAD? Z pewnością chodziło o kwestie serwisowe. DYAD oficjalnie mógł być serwisowany tylko w autoryzowanych serwisach Foxa i Cannondale’a. Ponadto z racji nietypowego, podwójnego układu i ugięciu opartym na rozciąganiu, a dodatkowo pracując na bardzo wysokich ciśnieniach (rzędu 350 PSI i więcej), był on bardziej wrażliwy na awarie, niż klasyczny Fox Float. Odejście od takiego rozwiązania przytrafia się nie tylko Cannondale’owi, wcześniej to samo zrobił Scott. Nie da się ukryć, że w świecie MTB chcemy prostych rozwiązań, a zwykły tłumik Float jest prosty, jak to tylko możliwe. Jednak amerykański producent nie byłby sobą, gdyby nie dorzucił czegoś ekstra. Oficjalną technologią amortyzacji tylnego koła jest Gemini – to rodzaj adaptacji klasycznego tłumika, w której możliwe jest skrócenie jego skoku. Cannondale określa dwa tryby nazwami Hustle – skok skrócony do 130 mm, oraz Flow – pełny skok o wartości 165 mm. Pierwszy ma być bardziej przydatny w czasie technicznej jazdy po singlach i na podjazdach, a drugi z typowym zjeździe po najtrudniejszych odcinkach. Zmianę trybu pracy zawieszenia realizujemy za pomocą manetki umieszczonej na kierownicy, nie trzeba sięgać w tym celu do tłumika.

 

W konstrukcji ramy zaszły tylko konieczne zmiany. We wszystkich wariantach Jekylla rocker tłumika jest zawsze karbonowy. Wazniejsze osie obrotu to puste w środku wałki, nazwane LockR, stabilizowane klinami i gwarantujące bardzo dużą sztywność boczną – to znamy z poprzednich fulli Cannondale’a. Znana jest też technologia asymetrycznego tylnego trójkąta, Ai, która pozwoliła na skrócenie tylnych widełek do 420 mm. Kąt główki ma 65 stopni, co należy przyjąć jako miły standard w kategorii enduro, nie zbyt płasko i nie zbyt stromo. W rozmiarze L rama ma reach 469 mm i stack 615 mm. Długość górnej rury to 634 mm, co oznacza, że mamy do czynienia z długim przodem i zwartym tyłem.

 

Tłumik jest prawie standardowym Foxem Float X z puszką EVOL. Ewentualny serwis nie powinien nastręczyć trudności żadnemu specowi od zawieszeń.


 

 

W każdym wariancie Jekyll posiada karbonowy górny wahacz (rocker), gwarantujący sztywność i lekkość. 


 

 

Od spodu znajdziemy karbonowy ochraniacz okolic mufy suportu i dolnej rury. 


 

 

 

Konstrukcja ramy umożliwia zamontowanie koszyka na bidon. Miejsca wystarczy na półlitrowe butelki. 


 

 

100% karbonowa rama, czyli przednio trójkat i wahacz wykonany z kompozytów – to domena najdroższej wersji Jekylla (i Triggera). 


 

Dostępne będą cztery warianty Jekylla, różniące się przede wszystkim ramami:

– Jekyll 1, z w pełni karbonową ramą, widelcem Fox 36 Factory i z napędem 1×12 Sram XX1/X01 Eagle w cenie 34999 zł,

– Jekyll 2, z karbonowym frontem i aluminiowym wahaczem, widelcem Fox 36 Performance i z napędem 1×12 Sram X01 Eagle w cenie 27999 zł,
– Jekyll 3, z ramą jak w modelu Jekyll 2, prostszym tłumikiem i z napędem 1×11 na bazie grupy Shimano Deore XT w cenie 18499 zł,

– Jekyll 4, w pełni aluminowy, z amortyzacją Foxa klasy Performance i z napędem Shimano SLX 1×11 w cenie 13999 zł.

 

 

 

 

CANNONDALE TRIGGER

 

Jednocześnie z Jekyllem powstawała nowa wersja Triggera, co wydaje się być logicznym posunięciem, z racji ścisłego powiązania obydwu modeli. Jeszcze w ubiegłym roku Trigger wyglądał nieco inaczej, niż Jekyll, choć jego zawieszenie tez było oparte o tłumik DYAD. Modele na sezon 2018 wyglądają łudząco podobnie, różnią się geometrią i, oczywiście, przeznaczeniem. Jekyll to rasowe enduro, gotowe do startów w zawodach najwyższej rangi, a Trigger to uniwersalny full all mountain, premiujący jazdę po singlach. Póki co na stronie producenta figurują trzy modele w wariancie Carbon – jeden z ramą w pełni karbonową (Trigger Carbon 1) oraz dwa mieszane, z karbonowymi frontami i aluminiowymi wahaczami (Trigger Carbon 2 i 3).
 

GDZIE JEST LEFTY?

 

Ani w Jekyllu, ani w Triggerze nie uświadczymy flagowego produktu marki Cannondale, widelca Lefty. Producent tłumaczy to tym, że przy wydłużonym skoku przedniego koła zalety jednostronnego amortyzatora nie są aż tak istotne w starciu z tym, co oferuje klasyczna konstrukcja. Ciekawe podejście, zobaczymy, jak to odbije się na promocji widelca Lefty SuperMAX…

 

Więcej informacji znajdziecie na polskiej stronie dystrybutora http://www.cannondalebikes.pl/rowery/2017-gorskie

 

Cannondale Jekyll Carbon 1


 

Cannondale Jekyll Carbon 2


 

Cannondale Jekyll Carbon 3


 

Cannondale Jekyll 4


 

Cannondale Trigger Carbon 1


 

 

Cannondale Trigger Carbon 2


 

Cannondale Trigger Carbon 3


 

 

Cannondale Trigger Carbon Womens

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Translate »