BigFoot Works Bikepark bliski legalizacji?

Na miejsce jedziemy, a jakże, na rowerze. Prowadzi mnie Łukasz Derheld, m.in. seryjna pogromca wyścigu na Śnieżkę, staram się nadążyć, jednocześnie rozmawiając. Kilkaset metrów i oto jesteśmy na początku ścieżek, na Drodze Nadleśniczych. Gdzieś stąd zaczyna się Malinowe, z drugiej strony czeka Zwierzyniec i Bajkowe. Po chwili dołącza do nas Jacek, dobry duch sieci BigFoot Works Bikepark, zlokalizowanych w części Sopockiej i Oliwy lasów Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.

Byłem tu już wcześniej, na różnych zresztą rowerach, nie jestem więc zdziwiony tym co widzę. A może jednak jestem? Jedziemy jedną ścieżkę, potem drugą, a ja przypominam sobie nasz tekst sprzed kilku lat pt. “Góry z dostępem do morza”. Nic się nie zmieniło pod jednym względem – przyjemność z jazdy jest fantastyczna! Trasy typu Gwizdek to kwintesencja flow, z genialnym wykorzystaniem terenu. Naturalna nawierzchnia plus zgrabnie zintegrowane przeszkody sprawiają, że chce się jeździć więcej i więcej. Niektóre z linii są przy tym zadziwiająco długie, aż nie chce się wierzyć, że to Trójmiasto. Sprawdzam na Trailforksie, oficjalnie naniesione są 34 ścieżki, liczące w sumie ponad 16 kilometrów. Po przejechaniu kilku obiecuję – głównie sobie – że tu wrócę, by zobaczyć wszystkie. To zdecydowanie eskapada na więcej niż jeden dzień! 

Na bieżąco śledzę działania ekipy BigFoot Works Bikepark na oficjalnym FB, wiem więc, że wygląda na to, że legalizacja miejscówki wreszcie będzie możliwa. Tym samym to, co dziś dzieje się czynem społecznym, przybrałoby bardziej zorganizowaną formę. Choć trasy istnieją “od zawsze” w tym miejscu, ich oficjalne istnienie spowodowałoby, że w końcu przestała im grozić dezintegracja. Co więcej, mogłyby się rozwijać, choćby przez zdobycie sponsorów, a tym samym środków na utrzymanie.

Na przystanku przed kolejnym odcinkiem podpytuję więc Jacka o detale:

Na jakim jesteśmy obecnie etapie? Z tego co mówisz wynika, że Lasy Państwowe są przychylne, a to najczęściej problem? 

J: Paradoksalnie, w przeciwieństwie do braku zainteresowania i zrozumienia potrzeb środowiska MTB ze strony lokalnych samorządów. to właśnie Nadleśnictwo Gdańsk jest w tym przypadku bardzo przychylne temu oddolnemu projektowi i gotowe do podpisania umowy ze stowarzyszeniem Trójmiejskie Ścieżki MTB, którego jestem przedstawicielem. Stowarzyszenie reprezentuje ten projekt od strony formalnej i prowadzi od ponad 2 lat rozmowy w zakresie legalizacji infrastruktury składającej się na projekt o nazwie BigFoot Works Bikepark. Jesteśmy obecnie na ostatnim etapie rozmów.

Kiedy zapadną decyzje?

J: mam nadzieję, że już niedługo, biorąc pod uwagę dotychczasowe koleje losu wolałbym nie zapeszać 😉 

Jakie ścieżki proponujesz na początek, dla kogoś kto będzie tu po raz pierwszy? Powiedzmy Twoje ulubione?

J: to zależy od umiejętności. W zasadzie większość ścieżek ma charakter flow i jest skierowana do średnio-zaawansowanych, w tym głównie tych, którzy radzą sobie z niewielkimi elementami skocznymi. Większość z nich należy do moich ulubionych 🙂  Jeżeli miałbym polecić tego typu ścieżki to tak jak wspomniałeś Gwizdek, również Paśnik, Ambona, Sfora, Guziec, Tsunami, a dla bardziej zaawansowanych Chimera, Knur i Rakieta, to wszystko w części Sopockiej. Natomiast po drugiej stronie ul. Spacerowej, która przedziela naszą infrastrukturę: Gajowy, Ryjek, Krecik DH usytuowanych w rejonie Bajkowe. 

A dla absolutnie początkujących?

J: Dla mniej zaawansowanych ale nie tylko, ponieważ są doceniane również przez osoby z dużym skillem dwie linie oznaczone zielonym kolorem, obfitujące w bandy: Kołowrot i Spinka. Na terenie infrastruktury znajduje się też mikro skillpark Belfer z elementami skocznymi takimi, jakie występują na ścieżkach (hopki, gap, kilka band, itp). Możemy więc odwiedzić go na rozgrzewkę lub podszkolić swoje umiejętności zanim wybierzemy się na trasy. Korzystają z niego również liczne szkółki MTB.

Czy istnieje możliwość poznania miejscówek z przewodnikiem?

J: Zdecydowanie, planowane jest wprowadzenie takiej opcji, zapewne pojawi się taka mozliwość już na wiosnę. Czekamy na legalizację i wówczas pojawi się tego typu oferta, w której wezmą udział rekomendowani przez nas przewodnicy.

I wreszcie – jak można wesprzeć Wasze działania?

J: obecnie mozna to uczynić poprzez wsparcie statutowych działań stowarzyszenia TSMTB w formie zasilenia Zrzutki oraz Patronite lub też bezpośrednio w sklepach DRE Rowery, które włączyło się do wspierania naszych działań.

Zrzutka: https://zrzutka.pl/5tumsm 

Patronite: https://patronite.pl/TSMTB 

Zobacz także

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: Grzegorz Radziwonowski

5 2 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »