Test Mondraker Raze Carbon RR level up

Szukasz prędkości, rewolucyjnego, zaawansowanego technologicznie systemu zawieszenia i wydajności na najwyższym poziomie? Odpowiedź jest prosta – sprawdź Mondrakera Raze Carbon RR.

Foxy to prawdopodobnie najpopularniejszy rower górski Mondrakera. Jednak gdy przekształcił się w większy rower o skoku 160/150 mm, pozostawił pustkę w ofercie. Pustka ta została wypełniona przez Mondraker Raze Carbon RR – rower z kołami 29″ o skoku 130 mm, który został zaprojektowany z myślą o szukaniu prędkości. Czy jest wystarczająco dobry, aby znaleźć się na naszej liście najlepszych rowerów sezonu 2022? Cóż, sprawdźcie nasze wrażenia z jazdy.

Najważniejsze cechy

  • przewody są poprowadzone przez górną osłonę sterów by uzyskać czysty wygląd
  • Mind, telemetria Mondrakera, pozwala dokładnie wiedzieć, co robi zawieszenie
  • Fox 36Factory o skoku 150 mm wyznacza kierunek
  • zawieszenie Zero zapewnia 130 mm skoku dzięki amortyzatorowi Float DPS.

Raze posiada wszystkie cechy charakterystyczne dla Mondrakera, w tym zawieszenie Zero z wirtualnym punktem obrotu, lekką konstrukcję ramy Stealth Air Carbon oraz legendarną geometrię Forward Geometry Mondrakera. Owszem, długości i kąty zbliżone do Forward Geometry są teraz powszechne, ale Raze w rozmiarze M jest prawdopodobnie nadal najdłuższym rowerem, z zasięgiem (Reach) wynoszącym aż 475 mm, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że ma tylko 130 mm zawieszenia.

Nie oznacza to również, że Mondraker nie ma już swojego wyróżnika, ponieważ Raze RR jest wyposażony w Mind, wbudowaną telemetrię zawieszenia Mondrakera. Czujniki magnetyczne na widelcu i wahaczu przekazują w czasie rzeczywistym dane dotyczące zawieszenia za pośrednictwem aplikacji MyMondraker. Mind nie tylko przeprowadza przez proces ustawiania, ale także czujniki obliczają ugięcie wstępne (SAG), dzięki czemu otrzymujesz najlepszy możliwy punkt wyjścia. Jedynym minusem jest to, że trzeba mieć połączenie wifi lub 4G, aby z całości korzystać, więc nie zawsze jest możliwe uzyskanie danych na szlaku.

Ale uwaga! Po podłączeniu dane o zawieszeniu synchronizują się z mapami, więc można zobaczyć, jakiego ugięcia używa się na różnych odcinkach trasy. Dostępne są również krzywe przemieszczeń, dzięki czemu można zagłębić się w konkretne krzywe ugięcia przedniego lub tylnego skoku w stosunku do siebie lub nałożone na wysokość lub prędkość. To niesamowity zestaw danych, niedawno dostępny wyłącznie dla teamów fabrycznych (pamiętacie Sunn?), a jedyne czego brakuje to krzywych prędkości, które pomogłyby dobrać tłumienie. Trzymamy kciuki, by Mondraker dodał je w aktualizacji! Inna sprawa, że z danych trzeba umieć korzystać.

Zawieszenie Mondraker Raze Carbon RR

Widelec Fox 36 Factory o skoku 150 mm sprawia, że Raze jest gotowy do podjęcia wszystkich wyzwań. Początkowo wybraliśmy ustawienia zalecane przez Foxa, które były niezłe, ale Mind wskazał, że widelec jest zbyt twardy. W aplikacji można też było odczytać, że nigdy nie został uzyskany pełny skoku. Zostały więc wyjęte dwóch tokeny 10’tki i obniżono ciśnienie o 15 psi.

Podobnie było z tylnym zawieszeniem, gdzie ponownie obniżyliśmy ciśnienie (dodatkowo można byłoby poeksperymentować ze zmniejszeniem tokena). W efekcie możliwe było sporadyczne odbicie, ale Mondraker Raze nadal miał wystarczające wsparcie w zakrętach i podczas wspinaczki. Rower był również lepiej osadzony i był bardziej podatny na ruchy niż to, co osiągnęliśmy bez użycia Mind.

Komponenty Mondraker Raze Carbon RR

Zgodnie z zawieszeniem na poziomie Factory, Mondraker RR klasy średniej otrzymuje sztycę Fox Transfer z powłoką Kashima i skokiem 150 mm (175 mm w większych rozmiarach). Siodło Fizik Antares R7 zdobi sztycę, jesteśmy pewni, że niektórzy użytkownicy je pokochają. Do Mondrakera pasuje również karbonowa kierownica o mniejszej średnicy 31,8 mm, która jest połączona przez masywny wspornik CNC – jest to prawdopodobnie jedyny sposób na osiągnięcie długości wspornika 30 mm.

Koła DT Swiss XM1700 mogą wzorcem do jazdy po ścieżkach i bez wątpienia przyczyniają się do wybaczania błędów podczas jazdy, Włączanie się wolnej piasty nie było tak szybkie jak w przypadku niektórych innych modeli, ale nadal było wystarczające. Co ciekawe, Mondraker zastosował twardszą oponę Maxxis z osnową EXO+ na przód, w połączeniu z lżejszą EXO na tył, podczas gdy idealnie byłoby na odwrót. Prawdopodobnie jest to raczej kwestia dostępności niż niedopatrzenie ze strony Mondrakera.

Jazda Mondrakera Raze Carbon RR

Ponieważ Mind pozwala na szybsze osiągnięcie doskonałych ustawień bazowych, nie minęło wiele czasu, zanim cichy i płynnie działający Raze poczuł się niczym ryba w wodzie w każdej sytuacji. Owszem, zastosowana technologia jest skomplikowana, ale Mind sprawia, że uzyskanie optymalnej pracy roweru jest o wiele łatwiejsze. Nawet przy bardziej miękkim ustawieniu Raze nadal szybko przyspieszał i łatwo reagował na zmiany kierunku. Rower jest tak lekki w prowadzeniu, że nawet najbardziej abstrakcyjne pomysły są możliwe do zrealizowania. Dosłownie sam – i to pomimo swojej długości – zrywa się do lotu!

Podsumowanie

Dzięki geometrii Forward Mondraker zrewolucjonizował sposób myślenia o doborze rozmiaru roweru górskiego. Dziesięć lat później zrewolucjonizował ustawianie zawieszenia. Dzięki MIND, wbudowanemu systemowi zbierania danych o zawieszeniu Mondrakera, ustawianie i analiza zawieszenia nigdy nie były łatwiejsze ani dokładniejsze. Sam Raze RR jest świetnym rowerem samym w sobie, a z MIND oferuje technologię i wydajność na najwyższym poziomie za niewielką dopłatą. Co ważniejsze, Mondraker osiągnął w Raze RR równowagę pomiędzy prędkością i możliwościami, aby idealnie uchwycić istotę kategorii rowerów trailowych o niewielkim skoku.

Cena: 36799 zł

Info (i pełna specyfikacja): mondraker.pl

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: Łukasz Kopaczyński

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »