Home Testy Części TEST DŁUGODYSTANSOWY: MAVIC XA ELITE CARBON

TEST DŁUGODYSTANSOWY: MAVIC XA ELITE CARBON

0
1391

Mavic ostatnie lata wMTB nieco przespał, ale nadrabia zaległoŚci, wprowadzając kolejne modele i nowe rozwiązania. Poszerza (w końcu!) obręcze, w niepamięć odchodzą też zawodne sprzęgła z systemem zapadkowym. Na zestawie kół Mavic XA Elite Carbon jeździliśmy przez sezon, oto podsumowanie.

Najpierw dane techniczne: koła w rozmiarze 29 cali (dostępne są tez 27,5) maja wewnętrzną szerokość obręczy 30 mm, a karbonowe obręcze wykonane są z jednokierunkowego kompozytu (unidirectional) i jest to konstrukcja typu hookless (maja proste ścianki, bez „haków” trzymających opony). Oba koła mają po 24 proste szprychy zaplecione na 2 krzyże. Największa nowość to jednak sprzęgło Instant Drive 360 z dwoma kołami zębatymi i sprężyną, która je dociska. Rozwiazanie bardzo przypomina klasyczne piasty DT Swiss, różniąc się niuansami. W piastach zastosowano łożyska maszynowe z falistą podkładką, co sprawia, że nie ma konieczności dodatkowego usuwania ich luzów. Nowa konstrukcja sprzęgła sprawia, ze możliwe jest jego rozebranie bez narzędzi, podobnie jak wymiana na inny system (xD, HG czy Micro Spline).

Mavic Instant Drive 360 z dwoma kołami zębatymi i sprężyną

Koła od razu wyposażono w opaski tubeless, przejście na system bezdętkowy będzie bardzo łatwe. Bez specjalnych problemów udało się nam tez zamontować wkładki CushCore. Rozsądna szerokość wewnętrzna powoduje, że dobrze układają się szerokie opony. Testowane Bontragery w rozmiarze 29×2,6 przypominają balony i zapewniały niekończącą się trakcje. Na temat trwałosci obręczy więcej powie test długodystansowy, ale nowe sprzęgło to dosłownie milowy krok dla Mavika. W niepamięć odchodza przeskoki w najmniej odpowiednim momencie, dołączenie napędu następuje błyskawicznie.

Ciekawostka? Mavic jako przeznaczenie dla tego zestawu podaje XC/Trail. Na XC są za ciężkie, do scieżkowca będż w sam raz, z wkładkami i szerokimi oponami dzielnie znoszą głupie pomysły w enduro.

Waga (zważona): 1715 G,

Cena: 6020 ZŁ

Info: mavic.com

Plusy i minusy

+ nowe, pewne sprzegło Drive 360, szerokie i wytrzymałe obrecze, prosta konwersja do innych systemów

+ / − masa

To również może cię zainteresować – TEST: KOŁA ROWEROWE – LEPSZE ALUMINIUM CZY KARBON?

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Translate »