Home Nowości Mniejszy, lżejszy, mocniejszy: nowy silnik Shimano EP8

Mniejszy, lżejszy, mocniejszy: nowy silnik Shimano EP8

0
1116

Poniższe informacje pochodzą z materiałów PR Shimano, oczywiście sprawdzimy w praktyce, jak silnik działa – pierwsze wrażenia już wkrótce.

 

Druga generacja systemu e-MTB firmy Shimano jest pełna nowych funkcji zaprojektowanych tak, aby zapewnić najlepsze osiągi EP8 w historii napędów elektrycznych Shimano. Wiele unikalnych cech systemu SHIMANO EP8 ma sprawić, że nowy model zapewni większą moc, a jednocześnie będzie miał mniejszą wagę. Ma też zapewniać bardziej płynne pedałowanie, czystą integrację i cichą jednostkę napędowa. Ma też skuteczniej być chłodzony i zapewnić lepsze prowadzenie roweru niż jego poprzednicy. Prezentacji towarzyszą również dwie zmodernizowane aplikacje mobilne – aplikacja E-TUBE PROJECT oraz aplikacja E-TUBE RIDE – dają jeźdźcom więcej możliwości wyświetlania i większą kontrolę nad charakterystyką jednostki napędowej.

 

 

EP8 HARDWARE

 

Jednostka napędowa

 

  • Nowa jednostka napędowa EP8 (DU-EP800) jest w stanie dostarczyć 85 Nm momentu obrotowego, aby pokonać najtrudniejsze trasy i najostrzejsze podjazdy. Ten 21% wzrost mocy w stosunku do poprzednika SHIMANO STEPS E8000 wiąże się ze zmniejszeniem wagi o 300 g do 2,6 kg (10% redukcji), dzięki nowej obudowie magnezowej jednostki napędowej. Niska waga i wysoka moc szczytowa sprawiają, że jest to jeden z najlepszych w swojej klasie napędów pod względem stosunku mocy do masy. 
  • Większa moc w stosunku do masy jest również uzupełniona przez poprawę wydajności baterii. Opór (tarcie związane z obrotem pedałów, zauważalne zwłaszcza podczas pracy systemu bez zasilania) został zmniejszony o 36% (w porównaniu z E8000), dzięki unowocześnionej strukturze uszczelnień i zoptymalizowanej konstrukcji przekładni. Ta redukcja tarcia pozwala na zwiększenie wydajności baterii przy aktywnym silniku lub na płynniejszą jazdę przy pedałowaniu bez wspomagania (tj. przy wyłączonym silniku lub przy jeździe z prędkością powyżej 25 km/h). Wraz z redukcją tarcia poprawiono mechanizm sprzęgła, który zapewnia płynniejsze odcięcie zasilania przy pedałowaniu z prędkością powyżej 25 km/h. 
  • Zwiększony moment obrotowy nie ma również negatywnego wpływu na hałas. Wręcz przeciwnie, nowa jednostka napędowa EP8 jest cichsza, działa na tym samym poziomie co E7000.
  • Do tego dochodzi mniejsza, magnezowa obudowa jednostki napędowej, charakteryzuje się lepszymi właściwościami przewodzenia ciepła, a przeprojektowane elementy wewnętrzne (zoptymalizowana struktura przekładni i nowe przewody EW-SD300) wspomagają chłodzenie i poprawiają osiągi podczas pracy z maksymalnym momentem obrotowym na długich, stromych podjazdach. 
  • Obudowa jednostki napędowej jest również bardziej dopasowana do gładkich linii i kątów ramy roweru, co poprawia prześwit i wraz z wewnętrznymi bateriami sprawia, że rowery wyposażone w SHIMANO EP8 są imponująco eleganckie. 

 

 

Cechy techniczne

 

  • Jednostka napędowa EP8 pracuje z współczynnikiem Q wynoszącym 177 mm (szerokość korb) i jest wyposażona we własne dedykowane korby, które są dostępne w nowej długości 160 mm (również 165/170/175 mm). 
  • Układ jest zazwyczaj zestawiany z dwunastobiegowym systemem napędowym  – SHIMANO XTR/XT/SLX/Deore z Dynamic Chain Engagement+ i trzema opcjami wielkości zębatki z przodu łańcuchowych (34 z/36 z/38 z). 
  • DU-EP800 używa tego samego wzoru mocowania ramy co DU-E8000 i DU-7000, co oznacza, że producenci mogą używać tej samej konstrukcji ramy pomiędzy wieloma modelami jednostek napędowych SHIMANO.
  • SHIMANO EP8 jest również kompatybilne z klasycznymi napędami (9/10/11/12-biegowa), Di2 (11-biegowa) i wewnętrzną przekładnią piasty (11/8/7/5-biegowa).
  • Dostępne jest również nowa prowadnica łańcuchowa (CD-EM800). Nowa konstrukcja zrzucająca błoto zapewnia dodatkowe podtrzymywania łańcuch i jest kompatybilna z 11- i 12-biegowymi napędami SHIMANO STEPS.
  • System może być włączany za pomocą przycisków na komputerze, baterii lub przycisku w ramie (EW-SW300) umieszczonego zwykle na górnej rurze.

 

 

Elementy sterujące: Komputer i przełącznik

 

  • Wyświetlacz komputerowy EP8 (SC-EM800) wykazuje wiele zewnętrznych podobieństw do wysoko cenionego wyświetlacza  E8000, ale z nową funkcją pozwalającą jeźdźcom na przełączanie pomiędzy profile możliwe do dostosowania. Posiada kolorowy ekran o przekątnej 1,6″, czytelny w pełnym słońcu, z kompaktową obudową i płaską obudowę.
  • Komputer SC-EM800 komunikuje się bezprzewodowo z aplikacją SHIMANO’s E-TUBE PROJECT poprzez Bluetooth, pozwalająca jeźdźcom na zmianę charakterystyki jednostki napędowej „w locie”. SC-EM800 może komunikować się również z komputerami innych producentów poprzez ANT.
  • Do obsługi jednostki napędowej jeźdźcy mogą użyć nowego przełącznika pomocniczego jednostki napędowej EP8, SW-EM800-L. Pozwala to  na przełączanie pomiędzy trybami wsparcia 'Off’, 'Eco’, 'Trail’ i 'Boost’ oraz Walk. Przełącznik ma ulepszony kształt z wklęsłymi przyciskami o większej powierzchni, żeby łatwiej było je naciskać i kontrolować. Przełącznik jest dostępny w wersji I-spec SHIMANO. Alternatywnie można całkowicie zdemontować wyłącznik pomocniczy jednostki napędowej, jeśli użytkownik woli zmieniać tryby obsługi za pomocą przełącznika EW-EN100. Usunięcie przełącznika całkowicie eliminuje możliwość korzystania z bardzo poręcznej funkcji Walk Assist. Funkcja dostępna we wszystkich systemach SHIMANO STEPS została zaktualizowana dla EP8. Ten inteligentny tryb pomocy pozwala prowadzić rower,  a rower porusza się do przodu z prędkością 4 km/h, niezależnie od tego, na którym biegu pozostaje.

 

 

Baterie

 

Opcje baterii obejmują nowe baterie SHIMANO wprowadzone na rynek w maju 2020 r. Dwie 630Wh – centralną BT-E8016 i wewnętrzna bateria BT-E8036 – lub mniejsza ale szybciej ładowane 504Wh wewnętrznego akumulatora BT-E8035-L.

 

 

OPROGRAMOWANIE EP8

 

  • Udoskonalenia w oprogramowaniu EP8 to druga połowa  pracy SHIMANO jaką wykonano, by jazda na rowerze elektrycznym była bardziej naturalna. Osiągnięto to poprzez dostosowanie sposobu, w jaki trzy poziomy wsparcia działają wraz z możliwością dostosowania tych trybów. Tryb BOOST osiąga teraz maksymalną wartość momentu obrotowego 85Nm, przy niewielkiej sile wyjściowej użytkownika.
  • Tryb TRAIL również osiąga 85Nm, ale jest również bardziej czuły na zmiany w pedałowaniu. Oszczędza baterię przy łagodnym pedałowaniu lub szybko zwiększa moc, aby zapewnić maksymalna 85 Nm przy około 60 Nm momentu wejściowego. Jest znacznie szybszy niż jego poprzednik i to właśnie ten inteligentniejszy algorytm współczynnika wspomagania sprawia, że tryb TRAIL jest tak wszechstronny, że o przełączaniu trybów można w większości przypadków zapomnieć. Tryb ECO osiąga maksymalnie 30Nm w podobny sposób. Oprócz zwiększonego zasięg jazdy tryb ECO oczywiście może być używany do treningu.
  • Co więcej, wszystko to jest wysoce konfigurowalne, zarówno w domu, jak i za pomocą E-TUBE PROJECT app, dając jeźdźcom większą kontrolę nad tym, jak i gdzie jeżdżą. BOOST, TRAIL i Tryby ECO można dostosować do indywidualnych potrzeb za pomocą 10 różnych poziomów, moment obrotowy można ustawić w dowolnym miejscu pomiędzy 20-85 Nm, dostępnych jest pięć poziomów wspomagania początkoweego, które mogą być ustawione dla różnych profile jeźdźców i do różnych rodzajów jazdy (np. jazda wyczynowa/ekstremalna, długodystansowa) jeździć, itp. lub różnych jeźdźców. Wszystkie te informacje mogą być zapisane jako preferencje w profilach użytkowników, na przykład oszczędzający akumulatory tryb dojeżdżania do pracy, albo techniczne wspinaczki, a zawodnicy mogą łatwo przełączać się między tymi trybami za pomocą wyświetlacza.
  • W międzyczasie zaktualizowana aplikacja E-TUBE RIDE może być używana przez rowerzystów do monitorowania wszystkich swoich  informacje o jeździe na wyświetlaczu smartphone’a. Opcje wyświetlania na ekranie pokazują metryczki w trybach ECO, TRAIL i BOOST oraz nowo dodane funkcje, w tym historia jazdy, mapy na żywo
    i przyjazne dla użytkownika aktualizacje graficzne.
  • Zarówno aplikacja PROJEKT E-TUBE, jak i aplikacja RIDE E-TUBE są już dostępne (1 września) do pobrania z iPhone lub Android sklepów z aplikacjami i są w pełni kompatybilne z SHIMANO EP8.

 

Info: https://www.shimano-steps.com/ebikes/europe/en/service/E-tube

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Translate »