NS Bikes Snabb 150 Plus 2 – Prezentacja

Przed laty konstruktorzy różnych firm przekonywali, że połączenie dużych skoków zawieszenia i kół 29 cali jest niemożliwe, a na pewno kłopotliwe i niepotrzebne. Kierunek wyznaczył Specialized, który w pewnym momencie, jakieś pięć lat temu, zadeklarował, że w standard 650b nigdy nie wejdzie, bo to bzdura, i stawia na duże koła. Czas pokazał, że takie słowa paść nie powinny.



Specialized Enduro 29 był jednym z pierwszych tego typu rowerów, w którym skok zawieszenia powyżej 140 mm połączono z dużymi kołami MTB. Okazało się, że wprowadzenie standardu Boost i drobnych poprawek do istniejących projektów pozwala na stworzenie trailowej bestii o bardzo dużych możliwościach terenowych, a nawet zbudowanie roweru zjazdowego w wersji 29er. Polska marka NS Bikes ma w swojej ofercie platformę Snabb, która bazuje na czterozawiasowej ramie o skoku 140 lub 160 mm, zależnie od przeznaczenia. Logicznym krokiem było przedstawienie Snabba na kołach 29, który jest zarazem kompatybilny ze standardem 27,5+ - oto Snabb 150 Plus 2, czyli tańszy z dwóch wariantów osprzętowych. Dostępny jest jeszcze Snabb 150 Plus 1 w cenie o 4 tys. zł wyższej, z amortyzatorami Foxa i osprzętem Shimano. 


 

 


Geny rodziny Snabb są tutaj doskonale widoczne - rama wizualnie nie różni się od pozostałych, została delikatnie przeprojektowana pod kątem dużych kół, zwiększając miejsce na opony. Geometria jest oczywiście inna, jednak linie jakby te same. Czterozawiasowe zawieszenie z ogniwem Horsta zapewnia 150 mm skoku. Jeśli chodzi o geometrię, to mamy do czynienia z przyjemnie długim rowerem, nawet w rozmiarze M. Reach wynosi 455 mm, kąt główki to 65,5 stopnia, czyli płasko jak na 29". Długość tylnych widełek w każdym rozmiarze wynosi 440 mm. 


 

 


Górny link jest całkowicie monolitycznym elementem. Wykorzystano mocowanie czopowe tłumika w celu jego osadzenia w łożyskach tocznych. Sprzyja to zmniejszeniu tarcia w tym dość ruchomym punkcie i zwiększeniu czułości zawieszenia na drobne przeszkody. 


 

 


Metryczny Rock Shox Deluxe RT dba o płynne ugięcie tylnego koła. Wyposażony jest w blokadę tłumienia kompresji i regulator tłumienia odbicia. Bez fajerwerków, ale, co ciekawe, bez wrażenia, że czegoś brakuje. 


 

 

 

 


Rock Shox Yari w nowej odsłonie, ze sprężyną powietrzną DebonAir i tłumikiem Motion Control to tańsza alternatywa dla Lyrika. W Snabbie znalazł się egzemplarz o skoku 160 mm i z goleniami dolnymi, które bez trudu zmieszczą oponę plus o szerokości do 3 cali. Wszystkie opony 29 obecnie produkowane również wejdą bez trudu. 


 

 

 

 


W przypadku rowerów NS Bikes przywykliśmy do obecności kół ich własnej produkcji i designu. I nigdy nie czuliśmy niedosytu. Piasty NS, obręcze też NS, dwie białe szprychy na każde koło dodają ciekawego akcentu. Obręcze o szerokości wewnętrznej 29 mm dają solidne podparcie szerokim oponom. 


 

 

 


Obydwie opony to nowe warianty znanych modeli Schwalbe - z tyłu Nobby Nic z mieszanką Addix Speedgrip, a z przodu Magic Mary z gumą Addix Soft, czyli mocno przyczepną. I przednia i tylna mają takie same wymiary - 29 x 2,35 cala. Magic Mary ma wyraźnie mocniej odsunięte do zewnątrz boczne klocki bieżnika, są zarazem wykonane z bardziej miękkiej mieszanki, co pozytywnie wpływa na przyczepność przedniego koła. 


 

 

 


Napęd 1x11 w rowerze Snabb 150 Plus 2 tworzą komponenty Srama z grupy NX. Jedenaście biegów kasety Sunrace 11-42 obsługuje tarcza korby w rozmiarze 30 z. i na te bardziej strome podjazdy przełożenie 30/42 jest raczej sztywne. W przypadku twenty ninera lepsza będzie zębatka 28 z. lub kaseta o większym zakresie. Shimano ma gotowe rozwiązania, podobnie Sunrace, umożliwiające skorzystanie z dobrodziejstw większej rozpiętości 11-46, bez konieczności uciekania do zmiany tylnej piasty na standard XD. Alternatywą jest stosowanie dodatkowych tarcz kasety, jak np. prezentowana ponad miesiąc temu zębatka OneUp 47T


 

 


Również kierownica i jej wspornik to produkty własne NS. Kolorystycznie wszystko do siebie jest dopasowane. Parametry kokpitu: 45 mm wspornik, 780 mm kierownica. 


 

 

 


W oczy rzucają się charakterystyczne chwyty w kolorze brązowym z tęczowymi obejmami w wykończeniu "oil slick". Prosta i toporna forma dźwigni hamulców zdradza, że mamy do czynienia z najtańszym wariantem Leveli. Ich ergonomia stoi jednak na wysokim poziomie, a kulturze pracy ciężko postawić poważne zarzuty. 


 

 

 


Nowa wersja Yari jest standardowo kompatybilna z tarczami o średnicy min. 180 mm, dlatego też zacisk przedniego hamulca przykręcamy bezpośrednio, bez użycia adaptera. W przypadku tylnego hamulca i tarczy 180 mm adapter jest wymagany.


 

 


W takim rowerze, jak Snabb 150 Plus 2 nie mogło zabraknąć podnoszonej zdalnie sztycy. W tym przypadku mamy do czynienia z modelem KS E-TENi o skoku 125 mm. W przypadku rozmiaru ramy M wystarczy. Siodło Octane One Rocket jest twarde i płaskie i trzeba się do niego przyzwyczaić. Nie jest dla każdego. 


 

 


Test tego roweru przeczytacie w nadchodzącym numerze Magazynu BIKE 1-2/2018. 


NS BIKES SNABB 150 PLUS 2, rozmiar M, waga: 14,7 kg, cena: 11.999 zł. Info: http://www.ns-bikes.com/. Dystrybutor na Polskę: 7Anna.

Komentarze do artykułu