Prezentacja: Mondraker Factor – hiszpańska alternatywa

 

Charakterystyczny garbaty front ramy to znak szczególny wszystkich Mondrakerów. Factor nie jest pod tym względem odmieńcem – jego górna rura wygina się zaraz za główką i puszcza niewielkie wzmocnienie w kierunku dolnej rury. Na brak sztywności przedniego trójkąta nie sposób narzekać.


 

 

 

Geometria Forward oznacza długi front (górną rurę) i krótki wspornik kierownicy. W rozmiarze M Factor jest przyjemnie długi i niski zarazem. Stealth to sposób konstruowania ram z profili aluminiowych. Obydwie technologie znajdziemy nawet w najdroższych fullach tego producenta.


 

 

 

 

Zawieszenie Zero Suspension bazuje na wirtualnym punkcie obrotu, czyli na trójkątnym w obrysie wahaczu zawieszonym na dwóch ogniwach pośrednich, ściskających tłumik obustronnie. To sprawdzone zawieszenie pozostaje bez zmian od co najmniej 2013 roku, chociaż sam system swój debiut miał jeszcze w 2008 roku. Za kontrolę ugięcia odpowiada prosty tłumik X-Fusion O2 Pro RL, wyposażony w blokadę skoku i regulację szybkości powrotu, dający efektywnie 120 mm ugięcia.


 

 

 

Z przodu widelec Rock Shox 30 ze skokiem 120 mm… Trochę mało. Spodziewalibyśmy się mocniejszego i trwalszego Recona, ale nie zapeszajmy – może producent coś zmienił w tym podstawowym widelcu in plus? Test pokaże. Poziom przyzwoitości jest osiągnięty – blokada skoku i regulacja tłumienia odbicia jest na pokładzie. 


 

 

 

Napęd w układzie 2×10 obsługują, typowo dla Mondrakera, komponenty Sram. Kaseta 11-36 dogaduje się z dwurzędowymi korbami z tarczami 36 i 22 z. Przełożeń w górach nie powinno zabraknąć.


 

 

Czego może zabraknąć, to regulowana zdalnie sztyca. Dzisiaj nie wyobrażamy sobie roweru górskiego klasy trail bez tego gadżetu, chociaż, co ciekawe, nawet droższy wariant Factora, XR, nie posiada myk-myka. Widać taka koncepcja, a nie niepotrzebna oszczędność. 


 

 

 

 

W osprzęcie komponenty własnej marki On Off oraz tarczówki Shimano M-365. O dziwo, mają moc, chociaż to mocno podstawowy model. 


 

 

 

Koła to również produkt własny Mondrakera. Opony Maxxis Ikon w rozmiarze 27,5 x 2,20 wydają się OK do polatania po lokalnych singlach. Na większe góry potrzeba wiekszych i jakościowo lepszych gum. 


 

 

Mondraker Factor, waga: 13,8 kg (rozmiar M), cena: 7599 zł. Dystrybutor: 7Anna.pl

Informacje o autorze

Autor tekstu: Łukasz Kopaczyński

Zdjęcia: Łukasz Kopaczyński

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »