Rafal 700 ma wszystkie cechy porządnego sprzętu, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę segment cenowy, do jakiego należy. Przekonuje do siebie powietrznym widelcem Rock Shox XC 32, solidnym trzydziestobiegowym napędem z osprzętem grupy Deore i oryginalnymi kołami Aclass. Jego waga mieści się w normie przyjętej dla dwudziestek dziewiątek początku średniej półki i wynosi 13,4 kg dla rozmiaru 50 cm. Rama, zbudowana z mocno kwadratowych w przekroju profili, robi solidne wrażenie. Zasiadamy na nim wysoko, w wyprostowanej pozycji, która sugeruje zastosowanie – to sprzęt z pogranicza rekreacji i sportu. W terenie Rafal 700 najchętniej jeździ na wprost, zakręty wymagają pracy ciałem, za to odwdzięcza się stabilnością prowadzenia. Do łatwiejszych tras pasują opony Hutchinson Python, które oferują przeciętną przyczepność w terenie. Ich twarda guma i niewielki bieżnik sprawiają, że rower pewniej czuje się na ubitych szlakach. Widelec ze sprężyną powietrzną to duża elastyczność ustawienia. Uwaga, ten model wymaga znacznie wyższego ciśnienia, niż podaje tabela, napompowany zbyt mało osiada! Duży plus należy się hamulcom Tektro Draco. Dotarły się błyskawicznie i od razu pokazały, że nie tylko Shimano potrafi produkować tanie, skuteczne modele. Od japońskiej konkurencji są zdecydowanie mocniejsze. Reszta osprzętu pozostaje na dobrym poziomie – trzydzieści biegów pod kontrolą grupy Deore działa wystarczająco szybko i precyzyjnie, aby zadowolić każdego.
Podsumowanie
Rower ma potencjał szybkiego, agresywnego sportowca i jednocześnie w seryjnej specyfikacji Rafal 700 to przede wszystkim sprzęt do turystyki, także górskiej. Duży plus za dożywotnią gwarancję na ramę i kokpit!
Plusy i minusy
+ solidny osprzęt i mocne hamulce
– mało uniwersalne opony
Każda rura ramy, która nie musi być okrągła, ma prostokątny przekrój
Hamulce Tektro Draco zaskakują mocą, chociaż są głośne
Napęd Deore 3×10 nie daje powodów do narzekań, ma bardzo szeroki zakres przełożeń
Korba z 3 tarczami to dziś coraz rzadszy okaz, a szkoda
Pythony Hutchinsona to dziś już klasyka – i dobry wybór na suche trasy
Właściwie jedyna wada tego widelca, przy jego najczęstszym zastosowaniu, to masa. Przewyższa przy tym zdecydowawnie popularne Sountoury, czy RST
decathlon.pl
Materiał/Rozmiar: aluminium/M/L/XL (50 cm)
Cena: 3499 zł (obecnie w ramach posezonowej wyprzedaży 3299 zł)
Masa bez pedałów: 13,3 kg
Widelec: Rock Shox XC 32 RL 100 mm
Korba, napęd: Shimano Deore
Przełożenia/szerokość kierownicy: 42/32/24, 11-36/680 mm
Hamulce/rozmiary tarcz: Tektro Draco/160/160 mm
Koła: Rockrider by Alexrims 29 cali/Hutchinson Python 29×2.1
Brak oceny*
Geometria
Reach: b.d.
Stack: b.d.
Wysokość środka suportu: 319 mm
kąt główki: 71°
kąt rury podsiodłowej: 73°
rozmiar: 50 cm
baza kół: 1120 mm
długość górnej rury (horyzontalnie): 620 mm
wysokość główki: 120 mm
długość tylnego trójkąta: 440 mm
*W związku z tym, że na rowerze jeździliśmy, ale nie mieliśmy możliwości zbadać go w laboratorium testowym Bike, niemożliwe jest wydanie oceny wyrażonej w punktach