Home Nowości Cała naprzód – TEST FULLI DO ŚCIGANIA

Cała naprzód – TEST FULLI DO ŚCIGANIA

0
1788
test fulli do ścigania

Efektywne na podjazdach, wygodne na zjazdach – wyścigowe fulle niwelują terenowe nierówności w drodze na podium.

ODDZIAŁY INTENSYWNEJ TERAPII ROZWOJOWEJ

Początek października 2020, Nové Město, 23‑letni Duńczyk Simon Andreassen odnosi pierwsze pucharowe zwycięstwo w elicie. Trzy dni później Henrique Avancini, pierwszy Brazylijczyk, triumfuje podczas olimpijskiego wyścigu cross country. Andreassen dosiadał Specializeda Epic, Avancini zwyciężył w siodle Cannondale’a Scalpela. Ale to jeszcze nie wszystko, na mecie obu wyścigów na pudle obok nich stawał Holender Milan Vader jadący na Orbei Oiz. Bez wątpienia te trzy rowery, pospołu z markami Scott, Canyon, Trek i BMC, należą do absolutnej czołówki cross country. Aby się tam znaleźć i móc zamieszać w wynikach Pucharu Świata UCI, producenci musieli sporo zainwestować w projekty nowych rowerów, a także w utrzymanie fabrycznych drużyn. Dziś z wyników ich intensywnej pracy rozwojowej na rzecz najszybszych kolarzy świata mogą korzystać ścigający się w wolne weekendy zapaleńcy oraz wiecznie głodni kolejnych kilometrów kolarze amatorzy, jednym słowem każdy, kto tylko chciałby szybko i wygodnie pokonywać terenowe ostępy.

test fulli do ścigania

Ponieważ w roku 2020 miały rozegrać się Igrzyska Olimpijskie, wielu producentów pochylało się nad konstrukcjami nowych rowerów do ścigania. Przewodziły im marki Specialized, Cannondale i Orbea. Ale i Merida po latach bez maratonowego fulla w ofercie przywróciła do życia model Ninety‑Six. Do tego jeszcze Trek Supercaliber o króciutkim skoku, który w drugim sezonie swojego istnienia w dalszym ciągu budzi pożądanie.

Z POMOCĄ ZAWODOWCÓW

Pomyśleliśmy, że z obecnej generacji martonowych fulli wyciśniemy ostatnie soki, dlatego o wsparcie poprosiliśmy zawodowców, z Karlem Plattem w roli doświadczonego zawodnika maratonowego na czele. Towarzyszył mu młody narybek, startujący w klasie U23 Pirmin Siegel. I o ile Platt ujeżdża wyłącznie fulle (czasem nawet te o 120 mm skoku amortyzatora i z regulowaną sztycą), Pirmin w zależności od trasy wyścigu regularnie wskakuje na swojego o kilogram lżejszego sztywniaka. Całkowicie różni ich nie tylko sprzęt, ale także styl jazdy. Podczas gdy młody wykorzystuje niemal każdy korzeń do poderwania przedniego koła i często przechodzi do jazdy na stojąco, doświadczony Platt próbuje wybrać idealną linię przejazdu, aby w nieporuszony sposób zwiększać prędkość.

test fulli do ścigania

Porównując   sumaryczną   masę   testowanych   sztywniaków i droższych fulli, sprawdziliśmy, że o 1,5 kg lżejsze będą oczywiście hardtaile. Ale masa całkowita to tylko jedna strona medalu. W pełni zawieszone jednoślady zapewniały znacznie lepszą trakcję pod górę, o wygodniejszej i szybszej jeździe w dół oraz rzadszych uszkodzeniach opon już nie wspominając. Poza tym obowiązuje zasada, że im dłużej siedzimy w siodle, tym większe korzyści płyną z dodatkowego komfortu. „Dlatego koniec końców do zastosowań wyścigowych cięższy full okazuje się z reguły rowerem szybszym i ogólnie lepszym” – mówi Platt. Merida i Orbea idą nawet o krok dalej i zaopatrują swoje ścigacze w regulowaną sztycę. Nasi testerzy pochwalili także i ten trend, skądinąd coraz częściej obserwowany. „Dobry pomysł, o ile samo sterowanie sztycą jest dobre” – wyjaśnia Pirmin Sigel. „Bo jeśli nie będzie ergonomiczne, na piątym okrążeniu damy sobie już spokój i nie będziemy mieli więcej ochoty do odrywania dłoni od kierownicy”. Ale nawet jeśli zawodnicy na dodatkową masę reagują alergią, są przekonani, że regulowana sztyca musi działać szybko.

test fulli do ścigania

TABELA Z PUNKTACJĄ

Epic zalicza się do grona faworytów, jeśli chodzi o łatwość prowadzenia, ale słaby układ zawieszenia Brain kosztował Speca utratę cennych punktów na zjazdach. Trek plasuje się na tym samym poziomie co wyraźnie droższa Merida.

test fulli do ścigania

PROFESJONALNI TESTERZY         

Karl Platt (42 lata) Team Bulls

test fulli do ścigania

Wzrost: 179 cm
Waga: 72 kg

Pięć zwycięstw w punktacji ogólnej Cape Epic, siedem zwycięskich tytułów podczas BIKE Transalp i dwa tytuły Mistrza Niemiec – Karl Platt od samego początku kształtował świat wyścigów maratonowych. Medal Mistrzostw Świata to jedyne, czego brakuje na liście jego sukcesów. Pełniąc rolę ambasadora marki Bulls, w 2021 roku Platt weźmie udział w wybranych wyścigach w klasie masters.

Pirmin Sigel (22 lata) BIKE Junior Team

test fulli do ścigania

Wzrost: 185 cm
Waga: 64 kg

Od 2012 roku Siegel jeździ w barwach BIKE Junior Team. Jego największym dotychczasowym sukcesem pozostaje zwycięstwo z 2017 roku w Junior World Series – Pucharze Świata Klasy Juniorów w Republice Południowej Afryki.

TESTOWANE ROWERY

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Translate »