Efektywne na podjazdach, wygodne na zjazdach – wyścigowe fulle niwelują terenowe nierówności w drodze na podium.
ODDZIAŁY INTENSYWNEJ TERAPII ROZWOJOWEJ
Początek października 2020, Nové Město, 23‑letni Duńczyk Simon Andreassen odnosi pierwsze pucharowe zwycięstwo w elicie. Trzy dni później Henrique Avancini, pierwszy Brazylijczyk, triumfuje podczas olimpijskiego wyścigu cross country. Andreassen dosiadał Specializeda Epic, Avancini zwyciężył w siodle Cannondale’a Scalpela. Ale to jeszcze nie wszystko, na mecie obu wyścigów na pudle obok nich stawał Holender Milan Vader jadący na Orbei Oiz. Bez wątpienia te trzy rowery, pospołu z markami Scott, Canyon, Trek i BMC, należą do absolutnej czołówki cross country. Aby się tam znaleźć i móc zamieszać w wynikach Pucharu Świata UCI, producenci musieli sporo zainwestować w projekty nowych rowerów, a także w utrzymanie fabrycznych drużyn. Dziś z wyników ich intensywnej pracy rozwojowej na rzecz najszybszych kolarzy świata mogą korzystać ścigający się w wolne weekendy zapaleńcy oraz wiecznie głodni kolejnych kilometrów kolarze amatorzy, jednym słowem każdy, kto tylko chciałby szybko i wygodnie pokonywać terenowe ostępy.
![test fulli do ścigania](https://magazynbike.pl/wp-content/uploads/2021/06/fule_tabela_sztywnosc_.jpg)
Ponieważ w roku 2020 miały rozegrać się Igrzyska Olimpijskie, wielu producentów pochylało się nad konstrukcjami nowych rowerów do ścigania. Przewodziły im marki Specialized, Cannondale i Orbea. Ale i Merida po latach bez maratonowego fulla w ofercie przywróciła do życia model Ninety‑Six. Do tego jeszcze Trek Supercaliber o króciutkim skoku, który w drugim sezonie swojego istnienia w dalszym ciągu budzi pożądanie.
Z POMOCĄ ZAWODOWCÓW
Pomyśleliśmy, że z obecnej generacji martonowych fulli wyciśniemy ostatnie soki, dlatego o wsparcie poprosiliśmy zawodowców, z Karlem Plattem w roli doświadczonego zawodnika maratonowego na czele. Towarzyszył mu młody narybek, startujący w klasie U23 Pirmin Siegel. I o ile Platt ujeżdża wyłącznie fulle (czasem nawet te o 120 mm skoku amortyzatora i z regulowaną sztycą), Pirmin w zależności od trasy wyścigu regularnie wskakuje na swojego o kilogram lżejszego sztywniaka. Całkowicie różni ich nie tylko sprzęt, ale także styl jazdy. Podczas gdy młody wykorzystuje niemal każdy korzeń do poderwania przedniego koła i często przechodzi do jazdy na stojąco, doświadczony Platt próbuje wybrać idealną linię przejazdu, aby w nieporuszony sposób zwiększać prędkość.
![test fulli do ścigania](https://magazynbike.pl/wp-content/uploads/2021/06/fule_tabela_bezwladnosc_kol.jpg)
Porównując sumaryczną masę testowanych sztywniaków i droższych fulli, sprawdziliśmy, że o 1,5 kg lżejsze będą oczywiście hardtaile. Ale masa całkowita to tylko jedna strona medalu. W pełni zawieszone jednoślady zapewniały znacznie lepszą trakcję pod górę, o wygodniejszej i szybszej jeździe w dół oraz rzadszych uszkodzeniach opon już nie wspominając. Poza tym obowiązuje zasada, że im dłużej siedzimy w siodle, tym większe korzyści płyną z dodatkowego komfortu. „Dlatego koniec końców do zastosowań wyścigowych cięższy full okazuje się z reguły rowerem szybszym i ogólnie lepszym” – mówi Platt. Merida i Orbea idą nawet o krok dalej i zaopatrują swoje ścigacze w regulowaną sztycę. Nasi testerzy pochwalili także i ten trend, skądinąd coraz częściej obserwowany. „Dobry pomysł, o ile samo sterowanie sztycą jest dobre” – wyjaśnia Pirmin Sigel. „Bo jeśli nie będzie ergonomiczne, na piątym okrążeniu damy sobie już spokój i nie będziemy mieli więcej ochoty do odrywania dłoni od kierownicy”. Ale nawet jeśli zawodnicy na dodatkową masę reagują alergią, są przekonani, że regulowana sztyca musi działać szybko.
![test fulli do ścigania](https://magazynbike.pl/wp-content/uploads/2021/06/fule_tabela_masa.jpg)
TABELA Z PUNKTACJĄ
Epic zalicza się do grona faworytów, jeśli chodzi o łatwość prowadzenia, ale słaby układ zawieszenia Brain kosztował Speca utratę cennych punktów na zjazdach. Trek plasuje się na tym samym poziomie co wyraźnie droższa Merida.
![test fulli do ścigania](https://magazynbike.pl/wp-content/uploads/2021/06/fule_punktacja-628x760.jpg)
PROFESJONALNI TESTERZY
Karl Platt (42 lata) Team Bulls
![test fulli do ścigania](https://magazynbike.pl/wp-content/uploads/2021/06/RaceBikes_Test_21_Laue_7574-507x760.jpg)
Wzrost: 179 cm
Waga: 72 kg
Pięć zwycięstw w punktacji ogólnej Cape Epic, siedem zwycięskich tytułów podczas BIKE Transalp i dwa tytuły Mistrza Niemiec – Karl Platt od samego początku kształtował świat wyścigów maratonowych. Medal Mistrzostw Świata to jedyne, czego brakuje na liście jego sukcesów. Pełniąc rolę ambasadora marki Bulls, w 2021 roku Platt weźmie udział w wybranych wyścigach w klasie masters.
Pirmin Sigel (22 lata) BIKE Junior Team
![test fulli do ścigania](https://magazynbike.pl/wp-content/uploads/2021/06/RaceBikes_Test_21_Laue_7545-507x760.jpg)
Wzrost: 185 cm
Waga: 64 kg
Od 2012 roku Siegel jeździ w barwach BIKE Junior Team. Jego największym dotychczasowym sukcesem pozostaje zwycięstwo z 2017 roku w Junior World Series – Pucharze Świata Klasy Juniorów w Republice Południowej Afryki.