Emonda

Buty gravelowe. Test Tour

Każdy, kto na rowerze jeździ z dala od asfaltu, potrzebuje wytrzymałego obuwia, w którym po błocie lub szutrze będzie mógł pieszo przejść parę metrów. Przetestowaliśmy siedem modeli butów do cross country, pierwotnie przeznaczonych dla kolarzy górskich.



mają być wygodne, lekkie i powinny przekazywać moc mięśni bez strat bezpośrednio na pedały. W przypadku użytkowników graveli i rowerów górskich dochodzi jeszcze jedno kryterium, pomocna będzie przyczepność oraz możliwość wykonania kilku kroków bez ryzyka zniszczenia podeszew i bloków. W końcu w terenie od czasu do czasu napotykamy jakąś przeszkodę zmuszającą nas do zejścia z roweru. Dlatego w użytkowaniu gravelowym spiszą się również buty standardowo używane przez kolarzy górskich. Wiele takich modeli od cholewki po podeszwy nie różni się od obuwia wyścigowego.

 

W większości charakteryzują się wąskim krojem z niewielką ilością wyściółki oraz identycznymi systemami zapięć jak w butach przeznaczonych do kolarstwa szosowego. Główną różnicą jest podeszwa z wyraźnym bieżnikiem, znajdującym się po obu stronach bloków, mającym ochronić bloki przed kontaktem z podłożem w czasie chodzenia. W związku z tą właściwością kolarze cross country i przełajowi używają innych systemów zapięć niż kolarze szosowi. W butach szosowych brak jest agresywnego protektora, ponieważ ten ograniczyłby przestrzeń dla bloku.

 

 

 

WIĘKSZOŚĆ DLA SPD

Liderem rynku wśród producentów pedałów MTB jest na pewno Shimano. System SPD niezmiennie od 1990 roku definiuje powszechnie stosowany standard podeszwy butów MTB. Firmy, takie jak Crankbrothers, Look, Speedplay i Time, również oferują systemy działające z butami MTB. Większość butów MTB ma w podeszwie regulowaną, metalową płytkę z wkrętami dla dwóch pozycji mocowań bloków. Tym sposobem można je regulować w przód i tył, w zakresie od 20 do 25 milimetrów. System mocowania zapewnia też kilka milimetrów regulacji bocznej w lewą i prawą stronę. Wymagania wobec podeszew butów MTB są takie same jak w modelach szosowych. Liczy się sztywność gwarantująca wydajne przekazywanie mocy.

 

 

W MTB zawodowcy tak samo jak na szosie preferują super sztywne, lekkie i bardzo drogie karbonowe podeszwy. W butach za około 300 zł podeszwy są zwykle ciężkie i mniej sztywne. Przetestowanych przez nas siedem par butów oferuje dobry kompromis między tymi skrajnościami. Przy cenach z przedziału 600–800 zł oferują nylonowe podeszwy wzmocnione włóknem szklanym lub karbonem. Są wystarczająco sztywne do sportowej jazdy. Korzyścią płynącą z zastosowanych materiałów jest większa wygoda podczas chodzenia w stosunku do super sztywnych modeli karbonowych. W butach średniej klasy na popularności zyskały systemy dopasowania na żyłkę, którym często towarzyszą zapięcia na rzep.

 

 

 

buty gravelowe

 

CZYSZCZENIE

Mechanizm powszechnie stosowanego systemu Boa można otworzyć i wyczyścić.

 

 

 

 

Liderem rynku zapięć żyłkowych jest system Boa, oferowany w różnych wersjach. Zamki Boa i ich repliki zbudowane są z pokrętła, którym kręci się w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara (lub przeciwnym), tym samym nakręcając wytrzymałą na pęknięcie, cienką żyłkę naprężającą cholewkę. Linka jest lekka, długowieczna i można ją w trakcie jazdy jedną ręką (dokładnie, co do milimetra) naprężyć, a w droższych modelach także poluzować. W prostym systemie Boa żyłka zostaje kompletnie poluzowana poprzez wyciągnięcie pokrętła ku górze. W droższych modelach butów idealne dopasowanie mają zagwarantować dwa pokrętełka. W większości testowanych przez nas butów zadanie przejmuje pojedyncze pokrętło, co udaje się za sprawą zręcznego umiejscowienia żyłki na podbiciu stopy.

 

Minusem zapięć na żyłkę jest to, że przedostający się do wnętrza kurz obciąża mechanizm i w ekstremalnych sytuacjach może go nawet zablokować. Nie jest to jednak dużym problemem, ponieważ mechanizm można otworzyć i wyczyścić. W przypadku awarii zapięcie Boa można wymienić. Boa daje na swoje zapięcia dożywotnią gwarancję. Od paru lat modne stały się znowu klasyczne buty rowerowe ze sznurówkami. Za przykład może posłużyć but Shimano SH‑XC5. Prócz niskiej masy za sznurowanymi butami przemawia jeszcze, że są one niewrażliwe na zanieczyszczenia, co może być korzystne w trakcie jazdy w terenie. Do tego sznurówki rozmieszczają ucisk na stopie równie dobrze jak system żyłkowy. Do poprawienia dopasowania trzeba się jednak zatrzymać. Osoby przywiązujące dużą wagę do tego aspektu sięgną po system na żyłkę.

 

 

 

 

buty gravelowe

 

REPLIKI BOA

Niektórzy producenci, jak Northwave, stawiają na własny system zapięcia na żyłkę.

 

 

 

Nasze testy nie są czymś odkrywczym w odniesieniu do produktów odzieżowych i obuwniczych. Koniec końców, czy but rowerowy będzie odpowiedni, nie zależy od wymiernych kryteriów, takich jak masa lub sztywność podeszwy, a raczej od dopasowania, o którym wspominamy w teście poniżej. W trakcie zakupu obuwia należy koniecznie przymierzyć dwa sąsiadujące ze sobą rozmiary, a jeśli jest to możliwe, również połówki. Bądź co bądź rozmiarówka aż czterech z siedmiu testowanych modeli ma gradację stopniowaną co pół rozmiaru.

 

Istotnym elementem w trakcie przymiarki są skarpetki. But idealnie dopasowany z cienkimi skarpetkami może uwierać w troszkę grubszych. Najlepiej po prostu przymierzać buty w rowerowych skarpetkach. Foray firmy Bontrager to wszechstronny model, który powinien przypaść do gustu większości kolarzy. Jest lekki i do tego najtańszy w naszym teście. Comp MTB od Specializeda jest z kolei bardzo wygodny, ale i szeroki, co bardziej kwalifikuje go do wypraw niż sportowej jazdy. Według naszych testerów przyzwyczajenia wymaga szeroka pięta z głęboko wyciętą napiętką w modelu od Mavika. Northwave ze swoją usztywnioną podeszwą sprawdzi się, gdy w większym stopniu od komfortowego chodzenia liczy się przekazywana moc. Właściwości ich podeszwy w trakcie biegania były najsłabsze. Sznurowany but od Shimano pozostawił po sobie ogólnie pozytywne wrażenie.

 

 

TAK TESTUJE TOUR

Buty biorące udział w teście zostały sprawdzone przez trzech kolarzy noszących rozmiar 43–44. Masa, przekazanie mocy, obsługa zapięcia i właściwości podczas chodzenia, każda z tych cech została ujęta w 25 procentach oceny końcowej. Aby sprawdzić przenoszenie mocy, ustaliliśmy, jak bardzo ustabilizowany but ugina się pod określonym obciążeniem stopy manekina (wartość sztywności to niutonometr na stopień). Wagę i sztywność podeszew ustaliliśmy dla rozmiaru 44.

 

 

 

 

buty gravelowe

 

 

Z DOŚWIADCZENIA DOBRE

Sznurówki do butów wracają na rynek jako lekka i solidna alternatywa dla mechanicznych zamknięć.

 

 

 

KRÓTKO I NA TEMAT

Buty do cross country noszone przez kolarzy górskich są idealne również do jazdy gravelówką. Za około 600 zł znajdziecie lekkie i dopasowane modele przenoszące moc bez strat, w których dodatkowo będzie można wygodnie biegać. Praktyczne systemy zapięć żyłkowych w tej klasie cenowej są właściwie standardem. Można też rozważyć obuwie sznurowane, o ile oczywiście regulacja dopasowania buta w czasie jazdy nie jest dla was decydującym kryterium zakupu.

 

 

Testy poszczególnych modeli znajdziecie pod linkami:

BONTRAGER  Foray

FIZIK Terra X5

GAERNE G.Hurricane

MAVIC Crossmax Elite

NORTHWAVE Rebel

SHIMANO  SH-XC5

SPECIALIZED Comp MTB

 

 

Artykuł ukazała się w TOUR 4/2018

Papierowe wydanie wciąż do nabycia w naszym SKLEPIE

Elektroniczną wersję możecie nabyć w eKiosku

 

Komentarze do artykułu