SRAM prezentuje bezprzewodowy grupę Rival AXS

„To zmienia wszystko”: z tym hasłem SRAM wprowadza na rynek swój nowy bezprzewodowy kompletny zestaw Rival eTap AXS. W cenie od od 1228 euro otrzymujemy obiecujący zestaw funkcji, z którymi amerykański producent chce rzucić wyzwanie Shimano. Przyjrzeliśmy się z bliska grupie przed premierą rynkową i odpowiadamy na najważniejsze pytania. Jedną z ciekawostek jest przystępny cenowo miernik mocy

Co nowego?

Po dwóch topowych grupach Red i Force SRAM po raz pierwszy postawił na transmisję bezprzewodową w modelu Rival. Amerykański producent oferuje bezprzewodowy system zmiany przełożeń z innowacyjnymi przełożeniami, zintegrowanym pomiarem mocy oraz łącznością AXS i opiera się na tych samych siłownikach, bateriach i technologii bezprzewodowej, co w dwóch droższych zestawach. Oprócz mniejszych dźwigni zmiany biegów szczególnie intrygujący jest wbudowany w oś korby miernik mocy Quarq. W porównaniu z poprzednimi systemami zmiany biegów konkurencji większy zakres przełożeń powinien również zapewnić większą elastyczność całego napędu. Cała grupa ma być dostępna w sklepach od 15 kwietnia. Specialized (w rowerze Roubaix), Storck (w rowerze Aerfast3) i Orbea (w rowerze Orca M31e Team) to pierwsi producenci, którzy wyposażyli swoje rowery w Rival eTap AXS.


Dla kogo przeznaczony jest Rival eTap AXS?

Ci, którzy już jeżdżą elektronicznie z napędem Shimano Ultegra Di2 i są otwarci na nowinki techniczne, prawdopodobnie zainteresują się także SRAMem Rival eTap AXS. Zwłaszcza, że integracja miernika mocy nigdy nie była łatwiejsza, a przede wszystkim tańsza niż u amerykańskiego producenta. Ponieważ korpus maneteki został zmniejszony, również kolarze o mniejszych dłoniach czują się bardziej komfortowo. Sam SRAM wymienia kolarzy w przedziale od 150 do 250 W jako grupę docelową. Dla ambitnych zawodników grupa średniej klasy jest mniej odpowiednia, między innymi ze względu na wysoką wagę i brak możliwości konfiguracji z dużymi zębatkami 50/37 z.

Jakie są największe różnice w stosunku do Force eTap i Red eTap?

W przeciwieństwie do Force eTap i Red eTap wiele elementów Rival eTap jest wykonanych z aluminium, a nie z karbonu – w końcu niska cena wyjściowa musi być jakoś osiągnięta. Zamiast tłumika drgań w przerzutce tylnej zastosowano konwencjonalne sprzęgło sprężynowe. Zestaw Rival musi również pójść na ustępstwa, jeśli chodzi o miernik mocy. Podczas gdy Red i Force mierzą moc w pająku korby i dzięki temu można podawać bardziej precyzyjne dane, pomiar Rivala opiera się „tylko” na lewej osi korby. Nowa kompletna grupa nie jest też dla fetyszystów wagi. Przede wszystkim różnica w stosunku do największego konkurenta, czyli Ultegry Di2 od Shimano, jest ogromna, z dodatkową wagą wynoszącą prawie 500 gramów. Różnica w stosunku do Force eTap AXS nie jest tak wyraźna i wynosi 250 gramów na plusie.

Ile powinien kosztować zestaw grupowy średniej klasy?

Rival eTap AXS jest dostępny w wersji pojedynczej bez miernika mocy za 1228 euro. Wersja 2x bez miernika mocy kosztuje 1463 euro. Dla porównania: za Shimano Ultegra Di2 lub Force eTap AXS trzeba obecnie zapłacić w sklepach internetowych około 2000 euro – to ogromna różnica w cenie, wynosząca około 500 euro.

Ile kilometrów można przejechać na jednym ładowaniu akumulatora?

Rival eTap AXS powinien wytrzymać około 60 godzin jazdy na pełnym ładowaniu i według producenta ponad 1000 kilometrów. Ponownie, warto porównać: w teście długodystansowym TOUR przejechaliśmy około dwa razy więcej z elektrycznymi przerzutkami Shimano, a 1400 kilometrów z Force eTap AXS. Aby naładować akumulator, należy zdjąć go z przerzutki tylnej/przerzutki przedniej. W ciągu godziny akumulator powinien być ponownie pełny.

Czy Rival eTap AXS nadaje się tylko do rowerów szosowych?

Nie! Standardowa przerzutka przednia pozwala na szerokość tylnej opony do 42 milimetrów (dla 28 cali), z opcjonalnymi korbami „Wide” (podwójnymi i pojedynczymi) możliwe jest uzyskanie szerokości ponad 45 milimetrów – nie jest to dostępne u żadnego innego producenta. Dzięki temu nowy zestaw idealnie nadaje się również do rowerów gravel lub CX.

Co jeszcze oferuje nowy zestaw Rival AXS?

Dzięki bezpłatnej aplikacji na urządzenia z systemem iOS i Android można m.in. spersonalizować ustawienia zmiany biegów lub zaktualizować komponenty. SRAM zaznacza, że kompletna grupa Rival jest w pełni funkcjonalna nawet bez smartfona i aplikacji mobilnej, jednak aktualizacje oprogramowania sprzętowego lub opcje personalizacji wymagają aplikacji. Obsługiwane są również najpopularniejsze komputery rowerowe jak Garmin i Wahoo

Wagi poszczególnych części


Waga komponentu
przerzutka tylna 351 g
przerzutka przednia 182 g
Korba 46/33 z miernikiem mocy 888 g
Manetki 491 g
Zaciski hamulcowe, para 234 g
Tarcze hamulcowe, para 320 g
Zestaw zębatek 10-30 282 g
łańcuch 239 g

Ceny

2x z miernikiem mocy: 1688 Euro

2x bez miernika mocy: 1463 Euro

1x z miernikiem mocy: 1453 Euro

1x bez miernika mocy: 1228 Euro

Przełożenia korby

2-biegowa (standardowa): 48/35 lub 46/33 zębów

2-biegowa (Wide): 43/30 zębów

1-biegowa (Wide): 38 do 46 zębów

Kasety:10-30 i 10-36 zębów

Długości korb: 160/165/170/172,5/175 milimetrów

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: SRAM

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »