Test Campagnolo Ekar 1×13 w praktyce

13 biegów pod rząd, lekka, wytrzymała i pozbawiona elektroniki. Czy to najlepszy napęd dla tych, którzy nie chcą bajerów w swoim rowerze?

W rowerach gravelowych trend dotyczący napędów jest ten sam co w góralach – jedna zębatka z przodu ma wystarczyć. Campagnolo oferuje odpowiednią, pasującą grupę mechaniczną 1×13. Konstruktorzy z Vicenzy mają doświadczenie w tworzeniu zgrabnie zestopniowanych zębatek. 13 biegów Ekara mieści się na tej samej przestrzeni co przedtem 12, szerokość łańcucha spada przy tym do 4,9 mm. Hiszpański producent Rotor przed trzema laty przedstawił podobną koncepcję, ale jest droższy, od strony technicznej bardzo specjalny i co do działania nie do końca przekonujący.

W przypadku Campagnolo sprawa wygląda lepiej. Ekar jest prosty w obsłudze, a cena, jak na Campagnolo, nie jest wygórowana. Za równowartość 1400 euro (ok. 6300 zł, cena w sklepach wysyłkowych) dostajemy lekko i pewnie zmieniającą kompletną grupę.

Tylna przerzutka Campagnolo Ekar

Grupa docelowa Ekara to miłośnicy graveli, od turystów po ścigających się. Do wyboru są trzy różne zębatki tylne, za każdym razem zaczynające się od bardzo małego trybu o 9 zębach. Cztery najmniejsze koronki tworzą identyczny za każdym razem, wyfrezowany z jednego kawałka pakiet. Dziewięć większych także jest wyciętych z jednego kawałka i połączonych z aluminiowym pająkiem. Ten przenosi siłę na nowy bębenek, który jest kompatybilny także z zębatkami Campagnolo o 11 i 12 przełożeniach. Zakres przełożeń wynosi od 400 do 467 procent, nie zmierzając do jego maksymalizacji, ale do możliwie wygodnego zestopniowania przełożeń. Sześć najmniejszych zębatek rośnie o jeden ząbek, tu nie sposób przegapić szosowych genów Campagnolo. Na większych zębatkach skoki stają się większe i osiągają 20 procent.

Karbonowa korba Campagnolo Ekar

Czy brakowało nam przerzutki przedniej w trakcie testu? Nie bezpośrednio. Ułożenie przełożeń jedno za drugim jest logiczne, trochę większe skoki między górskimi przełożeniami są zauważalne, ale do zaakceptowania w terenie. Zauważa się raczej to, że poza terenem, na płaskim, używa się maksymalnie połowy kasety, szybsze przełożenia do jazdy w terenie są raczej za twarde. Za to mile widziane byłyby lżejsze przełożenia górskie, by móc czasami pokonywać strome boczne drogi, osiągające do 20% nachylenia. Jednym słowem cały napęd mógłby zostać przesunięty w stronę lżejszych przełożeń. Campagnolo stawia tu jednak wyraźne granice. Najmniejsza tarcza, jaką można zamontować na korbie Ekara, ma 38 zębów, tylko dwa mniej niż w naszym rowerze testowym.

Tryb Campagnolo Ekar 1×13

Na szosie zakres przełożeń pasuje lepiej. Tu napęd 1×13 pokazuje swoje mocne strony, przede wszystkim przy stałej jeździe w górę i w dół bocznymi drogami. Biegi zmienia się intuicyjnie (jak już się wie, jak działa Campagnolo), zmiana przez pomyłkę jest niemożliwa. To klasa sama w sobie. Na najlżejszych przełożeniach skok łańcucha jest odczuwalny. Za pomocą miernika mocy zmierzyliśmy efektywność napędu na poziomie 96% na najlżejszym przełożeniu (40/42). Na dłuższych przełożeniach z maleńkimi zębatkami również przekładnia nie osiąga poziomu kultury pracy klasycznych napędów szosowych, to jest jednak trudniej mierzalne. Zębatkę o 9 zębach trudno uznać za mistrzynię wydajności, raczej nie na finiszowe metry, raczej na zjazdy. W porównaniu z czystym napędem szosowym większe są też skoki między biegami górskimi. Im łagodniejsze górki, tym bardziej tęskni się do jeszcze lepiej zestawionych biegów napędu 2×12.

Rower na Campagnolo Ekar przejechał w sumie ponad 3000 kilometrów

Podsumowanie

1×13 dobrze nadaje się na gravelowe wycieczki i wypady po szosie, zostawia duże pole manewru przy projektowaniu ram i jest proste w obsłudze. W porównaniu z napędem 2×12 zestopniowanie jest mniej precyzyjne. Jeśli ktoś szuka lżejszych przełożeń górskich, powinien rozejrzeć się za inną korbą, ponieważ Campagnolo oferuje tylko duże tarcze. Naszym zdaniem koniec przerzutki przedniej na szosie jeszcze nie nastąpił.

Plusy i minusy

+twardsze przełożenia, dobrze zestopniowane, prowadzenie łańcucha w terenie, waga

-ograniczony wybór przednich zębatek, biegi górskie z dużymi skokami, drogi tryb (ok. 1200 zł)

Campagnolo Ekar 1×13

Info: campagnolo.com

Cena: od 6300 zł

Tarcze  38/40/42/44

Kasety 9-36. 9-42, 10-44

Zakres przełożeń 400-467%

Zmierzona efektywność przy 40/42 96%

Masy

Kaseta 9-42 z 392 g

Korba 170 mm, 38 z 619 g

Łożyska suportu 48 g

Łańcuch 249 g

Przerzutka 274 g

Manetka lewa z przewodem 240 g

Manetka prawa z przewodem 304 g

Tarcze 160 mm 242 g

2 zaciski hamulca 252 g

Razem 2620 g

W skrócie

  • Zakres przełożeń 467%
  • Przydatność szosa 75%
  • Przydatność gravel 100%

To także może cię zainteresować

https://magazynbike.pl/tour/2020/11/11/prezentacja-campagnolo-ekar-1×13-do-graveli-z-bliska/
https://magazynbike.pl/tour/2021/03/15/test-classified-przekladnia-w-piascie-zamiast-przedniej-przerzutki/

Informacje o autorze

Autor tekstu:

Zdjęcia:

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »