TEST: Zestawy strojów kolarskich

Spodenki i koszulka na najgorętsze dni w roku powinny być lekkie i przewiewne, takie, żeby pot mógł skutecznie chłodzić ciało kolarza. W teście sprawdziliśmy 14 letnich zestawów dla pań i panów.



LEKKO I PRZEWIEWNIE

 

Statystyki pogodowe ostatnich lat są bezlitosne i nie pozostawiają cienia wątpliwości, średnie temperatury ostatniego i przedostatniego lata były o dwa stopnie Celsjusza wyższe. Więcej było też dni, w których słupki rtęci oscylowały wokół 35 stopni. Oczywiście specjalne koszulki kolarskie w żaden sposób nie pomogą w walce z globalną zmianą klimatu, ale na pewno poprawią samopoczucie i wydajność w czasie upałów.

 

KRÓTKO I NA TEMAT

 

Zważywszy na dużą rozbieżność cenową, bezpośrednie porównanie mogłoby być niesprawiedliwe. Z tego powodu nie wyłaniamy jednoznacznych zwycięzców tego porównania. Ceny sklepowe za komplet składający się z koszulki i spodenek, wahają się od 600 zł za damski zestaw od Pearl Izumi do 1500 zł za konfekcję Gore dla panów. Niewiele tańszy męski komplet Assos wypadł wprawdzie najlepiej, ale poza tym przypadkiem cena i powodzenie w teście nieczęsto chodzą parami. Plasujący się na drugim miejscu zestaw odzieży marki Sportful kosztuje bowiem 600 zł mniej. A w przypadku konfekcji damskiej przekonały nas stosunkowo tani zestaw od Rapha i koszulka Pearl Izumi w dobrej cenie.

 

Producenci są przygotowani na takie warunki i oferują bardzo lekkie i przewiewne zestawy. Na etykietach niektórych koszulek znalazły się informacje ze skalą do 35 stopni, a adekwatne do wysokich temperatur spodenki rowerowe szyje się czasem z materiałów, które mają odbijać od czarnej powierzchni promienie słoneczne. Nam nie udało się sprawdzić skuteczności takiego rozwiązania, ale lżejszy i błyskawicznie schnący materiał o przewiewnej strukturze na pewno będzie błogosławieństwem w najgorętsze dni roku.

 

Koszulki rowerowe

Jak na typowo letnią koszulkę kołnierzyk POC jest stosunkowo wysoki, chociaż sam materiał przewiewny, co zresztą nawet widać.

 

WBREW DRESSCODE’OWI

 

Najlżejsze koszulki ważą nawet 50% mniej niż konfekcja tradycyjna. Ma to też swoje minusy, bo czasem bywają tak bardzo przezroczyste, że prowadzi to do paradoksalnego i odwrotnego w skutkach efektu i zakładania pod spód bielizny. A to już dwie, zamiast jednej, lekkiej, cienkiej i przewiewnej warstwy materiału. Idealnym kompromisem byłby materiał możliwie najcieńszy, który ściśle przylega do skóry, a tym samym umożliwia najszybsze odparowywanie potu z jej powierzchni. W tym kontekście koszulki bez rękawków byłyby najbardziej przewiewne, my jednak zdecydowaliśmy się tylko na dwa damskie modele tego typu. W świecie kolarstwa męskiego nie wpisują się one w ramy przyjętego dresscode’u, do czego mógł przyczynić się także zakaz używania takich koszulek w licencjonowanych wyścigach. Nawet jeśli w czasie upalnych dni kieszenie koszulek nie przewożą pokaźnej ilości rzeczy, przyjrzeliśmy się im bardzo starannie. I dwie rzeczy przykuły uwagę naszych testerów i testerek – nazbyt elastyczne materiały utrudniają dostęp do kieszeni, to po pierwsze. A po drugie, odpowiednio szeroki pas materiału koszulki, poniżej listwy kieszeni, jest korzystny, ponieważ umożliwia płynne i szczelne przejście na spodenki, nawet jeśli kieszenie wypchane są do granic możliwości.

 

Koszulki rowerowe

Materiał, z którego wykonano kieszenie, jest mocniejszy niż pozostała tkanina koszulki Assos. Poza tym umieszczono je na tyle wysoko nad pasem, że nawet wyładowane po brzegi nie unoszą koszulki na plecach.

 

Silikonowe nadruki na pasie koszulki niwelują także huśtanie na plecach tak wypełnionych kieszeni. Testerzy byli zadowoleni z kroju i funkcjonalności większości koszulek. Jeśli jednak pojawiały się krytyczne komentarze, dotyczyły detali, np. zbyt wysokiego kołnierzyka czy drapiącego zamka.

 

BO WSZYSTKO ZALEŻY OD WKŁADKI

 

Zachowanie lekkiej wagi w przypadku spodenek przysparza większych problemów. Zgodnie z naszym doświadczeniem materiał musi posiadać ściśle określoną gęstość i elastyczność, bez których nie będzie skutecznie utrzymywał wkładki na swoim miejscu, a spodenki nie będą optymalnie dopasowane do ciała. Radykalna redukcja wagi nie wchodzi zatem w rachubę. Producenci podejmują jednak próby poprawy wentylacji swoich spodenek za pomocą perforowanych nogawek, siateczkowatych wstawek czy materiału „mesh” w szelkach, ale chęć walki z wysokimi temperaturami nie jest tu priorytetem. Jak zawsze chodzi przede wszystkim o to, żeby wkładka była utrzymywana przez materiał tam, gdzie być powinna. A sam rodzaj wkładki uzależniony jest już w znacznej mierze od siodełka, anatomii, pozycji za kierownicą i stopnia wytrenowania. Ledwie dziesięciocentymetrowa, stopniowana, a na domiar złego za krótka w swojej tylnej części wkładka jednego z producentów nie przypadła do gustu żadnemu z testerów.

 

Koszulki rowerowe

Bontrager używa cięższego niż konkurenci materiału o gęściejszym splocie, który przy niższych temperaturach lekko ociepla, a mimo to w czasie upałów skutecznie transpiruje pot na zewnątrz.

 

Tymczasem niemal wszystkie egzemplarze miały szerokie i elastyczne wykończenie nogawek, które niemal nieodczuwalnie otulały kolarskie uda. Damskie pary bez szelek nie uwierają, nie szczypią i nie wrzynają się w ciało, jeśli bezszwowa frontowa część jest elastyczna i płasko otula brzuch, a siła napinająca pas zlokalizowana jest z tyłu. Jeśli zatem lato 2020 będzie gorące, kolarze szosowi już mogą zacierać ręce z zadowolenia z powodu dużego wyboru lekkich i przewiewnych koszulek. Jeśli zaś chodzi o spodenki, komfort użytkowania przeważa nad walorami wagowymi.

 

ASSOS Fastlane Rock SS Jersey

 

Koszulki rowerowe

 

PODSUMOWANIE: Mocny materiał spodenek dobrze utrzymuje wkładkę na miejscu. Wykończenie nogawek i szelki są bardzo komfortowe.

 

BONTRAGER Men’s Velocis Endurance Jersey

 

Koszulki rowerowe

 

PODSUMOWANIE: Szelki układają się perfekcyjnie, a szwy niemalże nie przeszkadzają. Materiał

ogólnie miękki.

 

GOREWEAR Race Jersey C7

 

Koszulki rowerowe

 

 

PODSUMOWANIE: Wkładka pasuje do wąsko rozstawionych kości kulszowych. Materiał lekkich spodenek ma małą siłę napinania.

 

ISADORE Echelon Lightweight Jersey

 

Koszulki rowerowe

 

PODSUMOWANIE: Spodenki dobrze utrzymują wkładkę na swoim miejscu, ale szwy na wykończeniu nogawek przeszkadzają. Szelki zwijają się.

 

LÖFFLER m Bike Jersye FZ Aero

 

Koszulki rowerowe

 

PODSUMOWANIE: Szelki ze ściągaczami mają tendencję do zwijania się, a wąska i częściowo gruba wkładka nie każdemu przypadnie do gustu.

 

POC Essential Road Light Jersey

 

Koszulki rowerowe

 

PODSUMOWANIE: Bardzo wąska wkładka będzie odpowiednia tylko dla kolarzy o wąskim rozstawie kości kulszowych. Z tyłu za krótkie.

 

SPORTFUL Checkmate Jersey

 

Koszulki rowerowe

 

PODSUMOWANIE: Spodnie i wkładka miłe w dotyku. Nogawki sięgają nisko w okolice kolan.

 

CASTELLI Talento Jersey Women’s

 

Koszulki rowerowe

 

PODSUMOWANIE: Świetnie skrojone, idealnie utrzymują wkładkę. Wewnętrzne szwy na pasie mogą przeszkadzać.

 

ENDURA Women’s Pro SL Jersey II

 

Koszulki rowerowe

 

PODSUMOWANIE: Pas i materiał spodenek utrzymują wkładkę idealnie na miejscu. Władka (możliwość wyboru rozmiaru) trochę grubawa.

 

PEARL IZUMI W Attack SL Jersey

 

Koszulki rowerowe

 

PODSUMOWANIE: Elastyczny materiał nie podtrzymuje optymalnie dość szerokiej wkładki. Pas nie ma wystarczającej siły napinania z tyłu.

 

Q36.5 Jersey Sleeveless L1 Women

 

Koszulki rowerowe

 

PODSUMOWANIE: Opinający materiał utrzymuje dość szeroką wkładkę na swoim miejscu, materiał w dotyku przypomina nieco papier.

 

RAPHA Women’s Core Lightweight Jersey

 

Koszulki rowerowe

 

PODSUMOWANIE: Lekkie, cienkie i miękkie. Pas i wykończenie nogawek węższe niż przeciętnie, delikatnie wyczuwalne szwy.

 

RH+ Elite W Jersey

 

Koszulki rowerowe

 

PODSUMOWANIE: Materiał spodenek podtrzymuje wąską wkładkę umiarkowanie mocno. Pas i wykończenie nogawek lekko odczuwalne.

 

SANTINI Tono Chromosome

 

Koszulki rowerowe

 

PODSUMOWANIE: Nienaganne dopasowanie i krój. Materiał przyjemny w dotyku, chociaż szelki są podatne na zwijanie się.

 

TAK TESTUJE TOUR

 

WYPOSAŻENIE/PORĘCZNOŚĆ

 

Koszulka (40%)
Mówiąc o wyposażeniu koszulki, mamy na myśli detale, takie jak: pasek wokół rękawków, pas wykańczający, przedłużane plecy, kieszenie, zamek błyskawiczny i materiały odblaskowe. Przyznajemy za nie oceny cząstkowe, które po uśrednieniu dają ocenę końcową. Może się zdarzyć, że koszulki o tym samym wyposażeniu otrzymują różną ocenę końcową. Ekstra punkty przyznaje się za dodatkowe kieszenie na zamki błyskawiczne czy materiał odblaskowy. W kategorii „poręczność” oceniamy, jak pracują zamki i sprawdzamy, jak koszulka zachowuje się z wyładowanymi kieszeniami.

Spodenki (20%)
Ocena wyposażenia odnosi się głównie do wykończenia nogawek, szelek lub pasa. Ważne są przy tym cechy związane z wygodą noszenia. Jeśli cokolwiek szczypie, ciśnie lub uwiera w uda, albo szelki mają skłonność do skręcania się, punkty są odejmowane.

 

KOMFORT NOSZENIA/KRÓJ

 

Koszulka (40%)
Krój koszulki musi być przystosowany do pochylonej pozycji na rowerze szosowym, a więc krótko z przodu i dłuższy tył. Jednocześnie materiał z przodu nie może się marszczyć, a tył koszulki powinien w wystarczającym stopniu zachodzić na spodenki. Podobnie jak przy wyposażeniu także i tu ocena końcowa jest wypadkową ocen cząstkowych, które uwzględniają, jaki materiał jest w dotyku, kształt kołnierzyka, a także czy zamek nie uwiera i nie drapie pod szyją.

Spodenki (50%)
Tak jak w przypadku koszulki ocena końcowa wynika z tego, jaki materiał jest w dotyku oraz z jego elastyczności. Ważna jest przy tym elastyczność, która nie może być za słaba. Dodatkowo wykończenie nogawek i szelki powinny sprężyście przylegać do ciała.

 

WAGA/SCHNIĘCIE (20%)

 

Ocenialiśmy jedynie koszulki. Odzież była ważona, a później spryskiwana określoną ilością wody. Zasada była prosta: im koszulka była lżejsza i szybciej wysychała, tym lepszą otrzymywała ocenę.

 

WKŁADKA (30%)

 

Ocenie podlegało umiejscowienie wkładki w spodenkach i odczucia z jazdy. Uznanie, a zarazem punkty, zdobywały dobrze wypośrodkowane wkładki, które w każdej rowerowej pozycji zapewniały skuteczną amortyzację, dyskretnie przylegając do ciała, bez odczuwalnych punktów ucisku. Punkty odejmowane były za wkładki z wyczuwalnymi krawędziami, nieelastyczne, grube i takie, które sprawiały wrażenie noszenia pieluchy. Wszystkie wkładki zmierzyliśmy, a dane zebraliśmy w tabeli.

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

 

Napędy 12-rzędowe

Test: Buty Szosowe

Test: Giant TCR Advanced SL

Arsenał: Akcesoria gravelowe

Komentarze do artykułu