Przemyślane rozwiązania i akcesoria, na których można polegać, sprawią, że gravelowanie (nie mylić z grillowaniem) będzie jeszcze przyjemniejsze.
KOMPUTER GPS
Nawigują, to jasne, ale poza tym archiwizują dane. Komputery rowerowe posiadają szereg funkcji dodatkowych, chociaż ich obsługa nie jest już tak intuicyjna, jak w przypadku smartfonów.
ZWRÓĆ UWAGĘ NA:
Bateria powinna wytrzymywać co najmniej 6–8 godzin z aktywnym wyświetlaczem i połączeniem z czujnikami Bluetooth. Kwestia łączności? Na pokładzie musi się znaleźć Bluetooth, a protokół ANT+ będzie sensownym dodatkiem. Wyświetlacz powinien być antyodblaskowy i czytelny także w pełnym słońcu. Wilgoć utrudnia obsługę ekranów dotykowych. Tradycyjne przyciski są na nią mniej podatne, a poza tym można je obsługiwać w rękawiczkach. Najlepsze uchwyty to te, które utrzymują urządzenie przed mostkiem. Dobrze, jeśli GPS ma już fabrycznie zainstalowane mapy, od razu można ruszać w drogę; upload i download tracków GPS z portali typu Komoot to standard. Sposób zapisywania przebiegu tras i danych treningowych powinien być łatwy do zrozumienia.
TOUR RADZI
Garmin Edge 530 (na zdjęciu) obsługiwany jest za pośrednictwem tradycyjnych przycisków, zapewnia nawigację do celu oraz po trackach i jest kompatybilny ze Stravą. Wyświetlacz urządzenia jest czytelny i pozwala na dowolną konfigurację. GPS ma już zainstalowane mapy z możliwością ciągłej aktualizacji.
Bateria wytrzymuje około 20 godzin. Cena 1285 zł, Informacje: garmin.com
Dla wszystkich, którzy uważają, że nie ma złej pogody, a tylko źle przygotowane rowery. Niektóre gravele już fabrycznie wyjeżdżają na kołach z błotnikami, a jeśli nie, warto o nich pomyśleć.
ZWRÓĆ UWAGĘ NA:
Błotniki wymagają mniejszej lub większej przestrzeni montażowej, dlatego wcześniej należy sprawdzić luz między oponami, widelcem i ramą. Nie tylko opony, ale także błotniki dostępne są w różnych szerokościach; ważne, żeby błotnik nachodził na oponę po obu jej stronach! Jeśli błotniki są przykręcane do ramy, ich wsporniki powinny mieć punkty, które się wypną, na wypadek gdyby cokolwiek zaklinowało się między oponą a błotnikiem i mogło ją zablokować.
Małe nadstawki lub gumowe chlapacze przedłużające błotnik spełniają dodatkową funkcję ochronną. Mocowania powinny być wykończone na gładko, żadnych ostrych kantów.
TOUR RADZI
SKS Speedrocker (na zdjęciu) zakryją opony o szerokości do 40 mm. Błotniki pozwalają na montaż w różnych ramach. Z przodu z i z tyłu mają zintegrowane nadstawki i chlapacze chroniące przed rozbryzgami wody oraz elastyczne krawędzie, które dopasują się nawet do wąskich widełek podsiodłowych.
Gravele wybitnie nadają się do bikepackingu. Ważne jednak, aby cały przewożony ekwipunek umiejętnie rozmieścić wokół ramy.
ZWRÓĆ UWAGĘ NA:
Niektóre sakwy i torby rowerowe nie są całkowicie wodoszczelne, a jedynie chwilowo chronią przed wpływem wilgoci; w takim przypadku stosuje się dodatkową ochronę w postaci nieprzemakalnych worków, które ułatwiają też pakowanie i późniejszy rozładunek. Przed zakupem należy sprawdzić, ile miejsca pod ekwipunek zapewnia nasz rower – jest to szczególnie ważne w przypadku małych rozmiarów ram i wąskich kierownic. Zanim przytroczymy torby do ramy za pomocą pasków na rzep, miejsca styku należy zabezpieczyć folią ochronną lub taśmą samoprzylepną. Dodatkowy ciężar negatywnie wpływa na prowadzenie roweru. Dlatego lepiej jest zapakować więcej małych torebek i rozmieścić je wokół całej ramy, niż obciążyć ją punktowo jedną dużą torbą. Jednocześnie zapewnimy sobie w ten sposób większy porządek wśród przewożonych rzeczy.
TOUR RADZI
Torby podsiodłowe, na ramę, kierownicę i kokpit, od Revelate Designs (na zdjęciu) są wytrzymałe, wodoszczelne i umożliwiają łatwy montaż. A jeśli coś się zepsuje, producent oferuje części zamienne.
Do gravelowania najlepsze będą buty i pedały rodem z kolarstwa górskiego. W butach MTB da się chodzić, a pedały zatrzaskowe umożliwiają im obustronne wpięcie, nawet gdy te są zabłocone.
ZWRÓĆ UWAGĘ NA:
Podeszwy butów MTB mogą być bardziej miękkie niż podeszwy butów do kolarstwa szosowego, dzięki temu łatwiej w nich chodzić. Buty powinny mieć przyczepny profil podeszwy, gwarantujący podparcie także na mokrych kamieniach.
TOUR RADZI
Pedały SPD Shimano Deore XT PD‑M8100 (na zdjęciu) ważą niecałe 350 g, mają regulowane łożyska, a siłę potrzebną do wypięcia buta łatwo dopasujemy za pomocą klucza imbusowego. Cena 400 zł, Informacje: bike.shimano.com
Buty Gaerne Hurricane (na zdjęciu) mają wzmocnione karbonem wytrzymałe zapiętki i podeszwy. Na listę zalet wpisujemy też łatwe w regulacji zapięcie Boa, dobrze wyściełany język i równie dobry profil gumowej podeszwy. Informacje: gaerne.com Cena 680 zł, Rozmiary 39–47, Kolory czarny, zielony, pomarańczowy
Komentarze do artykułu