Emonda

TEST: Kamizelki

Kamizelka powinna przede wszystkim chronić przed wiatrem i wodą. A jeśli będzie jeszcze dobrze leżała i nie zabraknie jej ułatwiających użytkowanie dodatków w postaci praktycznych kieszeni czy miękkiego kołnierzyka, dla wielu stanie się ulubioną częścią kolarskiej garderoby. Sprawdzaliśmy, które modele mają to wszystko.



ULUBIONA CZĘŚĆ GARDEROBY

 

Jednostajny szum opon, plusk wody w potoku, szelest liści na drzewach czy śpiew ptaków – dla uszu kolarza szosowego wszystkie te dźwięki są niczym piękna melodia. O głośnym trzepotaniu materiału kamizelki tego samego powiedzieć już nie można. Niepożądany dźwięk rodzi się w okolicach ramion wtedy, gdy lekki materiał między kołnierzykiem a otworami na ręce nie jest w wystarczającym stopniu napięty i przypomina żagiel na wietrze. O ile podczas szybkiego i krótkiego zjazdu w doliny można go jeszcze jakoś przeboleć, na dłuższą metę będzie irytujący. Pod tym względem kamizelki znacząco się od siebie różniły – jedne faktycznie były ciche, inne głośne, o czym mogliśmy się przekonać.

 

Kamizelki rowerowe

Żelowy nadruk na pasie zapobiega przesuwaniu się kamizelki Velocio do góry.

 

Czy podczas jazdy kamizelka będzie głośno trzepotała, zależy od jej kroju, materiału, a nawet od tego, w jakim stopniu będzie wypełniona. Niektóre zaczynają lekko trzepotać już nawet przy prędkości rzędu 25 km/h. Są to przede wszystkim lekkie modele poniżej 100 g, które składają się z samej tylko nieprzewiewnej, hydrofobowej membrany i gniotą się jak papier. Zresztą „papierowe” wrażenie sprawiają też w dotyku. Do tego grona należą na przykład wyroby Crafta, Cube’a czy Specializeda. Materiał podobnie lekkich kamizelek Löffler i Giro jest bardziej miękki i elastyczny oraz nie trzepocze tak głośno.

 

KRÓTKO I NA TEMAT

Kamizelki rowerowe

 

NA KAŻDĄ POGODĘ

 

Reprezentantki „wagi ciężkiej”, czyli modele Assosa, Biehlera czy Mavica, wykonano natomiast z wielowarstwowego materiału z wyściółką i poszyciem zewnętrznym. Materiał ten jest relatywnie miękki w dotyku, a dobrze dobrana kamizelka ściśle przylega do ciała i jest elastyczna. Pęd powietrza podczas jazdy nie ma szans i nie znajduje punktów oparcia. Ale kamizelki te są po pierwsze droższe, a po drugie cięższe i mają większą objętość, dlatego po spakowaniu zajmują odpowiednio więcej miejsca w kieszeni kolarskiej koszulki. Może się okazać, że małe kieszenie koszulek do rozmiaru S nawet nie zmieszczą takiej kamizelki.

 

Kamizelki rowerowe

W kamizelce Rapha oddychający materiał mesh, umieszczony na wysokości ramion, ułatwia transpirację potu na zewnątrz.

 

Duże zróżnicowanie widać też w stopniu ochrony przed wpływem warunków atmosferycznych. I o ile wszystkie kamizelki skutecznie zapobiegają przenikaniu wiatru i przynajmniej z przodu chronią przed wilgocią, z ochroną pleców bywa już różnie. Na przykład kamizelka POC w całości wykonana jest z impregnowanego elastycznego materiału, dzięki czemu w pełni chroni przed deszczem oraz wodą chlapiącą spod kół. Niestety kolarz szybko się w niej poci. Z kolei w Pearl Izumi pot w formie pary wodnej może wydostawać się przez panel na plecach na zewnątrz, ale woda spod tylnego koła przedostaje się na koszulkę i do skóry kolarza. Udany kompromis uzyskano w kamizelce Scotta, której plecy są szczelne w środkowej partii, a strefy oddychające umieszczono po bokach.

 

Kamizelki rowerowe

Wodoodporny panel na plecach kamizelki POC jest bardzo długi.

 

RÓŻNICE W KROJU

 

Duże różnice widać też na przykładzie kroju, więc i komfortu noszenia. W większości kamizelek uwzględniono typową dla roweru szosowego pochyloną pozycję kolarza, tzn. skrojono je krótko z przodu i długo z tyłu. Niestety cienki materiał lekkich kamizelek w niektórych modelach ma tendencje do podjeżdżania na plecach. Abstrahując już od indywidualnych różnic, najlepsze noty za dopasowanie otrzymały najdroższe modele. Chociaż także tańsze kamizelki potrafiły na tym polu zapunktować, np. męska Endura czy damski Bontrager. Lekką i małą po spakowaniu kamizelkę, która w dobrym stopniu ochroni przed złą pogodą na górskich przełęczach, a przy okazji nie będzie mocno trzepotała na wietrze, oferują panom Löffler i Giro, a panie zadowolą się modelami Endury i ponownie Giro. Droższe modele Biehlera i Mavica są bardzo wszechstronne i praktycznie w ogóle nie trzepoczą.

 

Kamizelki rowerowe

Męska kamizelka Endura ma gumowy ściągacz, który dociąga otwory na ręce i zapobiega podwiewaniu.

 

KAMIZELKI DAMSKE 280–350 zł

 

Kamizelki rowerowe

 

KAMIZELKI MĘSKIE 300–390 zł

 

Kamizelki rowerowe

 

KAMIZELKI DAMSKE 300–390 zł

 

Kamizelki rowerowe

 

KAMIZELKI MĘSKIE 340–430 zł

 

Kamizelki rowerowe

 

KAMIZELKI DAMSKE OD 470 zł

 

Kamizelki rowerowe

 

KAMIZELKI MĘSKIE OD 540 zł

 

Kamizelki rowerowe

 

TAK TESTUJE TOUR

 

Krój/komfort noszenia (25%)

 

Na komfort noszenia wpływa krój i zastosowane materiały. Materiał bardzo lekkich kamizelek (do 100 g) gniecie się i w dotyku jest jak papier. Kamizelki tego typu mocno trzepoczą na wietrze, szczególnie w obszarze ramion. Dlatego wystawiając ocenę, uwzględnialiśmy też „głośność”. Cięższe kamizelki, których elastyczny materiał dobrze przylega, nie wydają dźwięków. Poza tym krój musi uwzględniać pozycję kolarza na rowerze szosowym; kamizelka powinna przylegać do klatki piersiowej, przód powinien być skrojony krócej, a tylna część ciała powinna być dobrze chroniona.

 

Wyposażenie (25%)

 

Wymagania: odpowiednio długi kołnierzyk wyposażony w nieprzewiewny, wodoszczelny zamek błyskawiczny z wewnętrzną listwą i osłoną suwaka. Neonowe kolory mają głęboki sens, ale nie dyskredytujemy kamizelek w ciemnych barwach, o ile mają wstawki z materiału odblaskowego. Doceniamy dodatki w postaci wstawek z materiału mesh, dostępu do kieszeni koszulki kolarskiej, kieszeni na zamek błyskawiczny, żelowych nadruków na pasie i wyściełanego kołnierzyka.

 

Poręczność (25%)

 

Kryteriami oceny były łatwość w obsłudze i lekkość, z jaką pracują zamki błyskawiczne, oraz wymiary kamizelki po spakowaniu. Kieszenie koszulek kolarskich do rozmiaru S mogą okazać za małe do przechowywania 200 g kamizelki.

 

Ochrona przed warunkami atmosferycznymi (25%)

 

Najlepszą ochronę zapewnia wielowarstwowe połączenie materiałów oraz membrana chroniąca przed wiatrem i deszczem. Tak wyposażona kamizelka chroni najlepiej, ale kolarz poci się w niej szybciej. Pomocny może być siateczkowy materiał mesh. Na plecach powinien być jednak umieszczony tak, żeby woda spod tylnego koła nie mogła się dostać do wewnątrz.

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

 

Test: Marin Nicasio 2 i Lombard 2

Omnibus: Test Graveli

Lubiąż na rowerze z Jacksonem w tle

PGR! Poland Gravel Race, czyli Przygoda Góry Rower

 

Komentarze do artykułu