ZAMIESZANIE – SHIMANO GRX

Specjalnie z myślą o rowerach gravelowych Shimano zaprojektowało grupę osprzętu GRX. Nowa grupa znalazła się na pokładzie połowy testowanych przez nas rowerów. Za trzema literami GRX skrywają się różne komponenty, których jakość też jest odmienna.



MECHANIZM KORBOWY

 

Shimano GRX

FC-RX810 | WAGA: 730 g (46/30 z) | CENA: 1075 zł

 

Korby GRX do napędu z 11‑rzędową kasetą występują w dwóch wariantach jakościowych i mogą mieć jeden lub dwa blaty. Wysokiej jakości mechanizm korbowy FC‑RX810 to konstrukcja o pustych ramionach, więc lżejsza. Ramiona FC‑RX600 są masywne. Różnica w wadze wynosi prawie 90 g (przy tym samym zestopniowaniu blatów).

 

Shimano GRX

FC-RX600| WAGA: 815 g (46/30 z) | CENA: 516 zł

 

A skoro już o nich mowa, to też się różnią – w 810‑tce zęby pomagające wciągać łańcuch na większy blat oraz rampy, które go prowadzą, są wyraźniej ukształtowane. Chociaż trzeba powiedzieć, że różnice w kulturze pracy obu wariantów nie są odczuwalne. Natomiast różnice w cenie już tak. Starannie wykonana korba FC‑RX810 kosztuje ponad dwa razy więcej.

 

KLAMKOMANETKI

 

Shimano GRX

ST-RX810 | Technologia Servo Wave z regulacją skoku jałowego | CENA:  2320 zł (zestaw 2 x 11)

 

Dźwignie klamkomanetek GRX występują łącznie w dziesięciu (!) wariantach: dla dziesięciu lub jedenastu trybów kasety, dla jednego lub dwóch blatów korby, dla wersji mechanicznych lub Di2 (tylko jedenastorzędowe kasety). Warianty do obsługi kasety dziesiątkowej są tańsze, a obsługujące przerzutkę elektryczną droższe, i to jest zrozumiałe.

 

Shimano GRX

ST-RX600 | Brak technologii Servo Wave oraz regulacji skoku jałowego | CENA: 1800 zł (zestaw 2 x 11)

 

Ale klamkomanetki do sterowania napędem jedenastorzędowym także są różne. ST‑RX810 wyposażono w technologię Servo Wave – swoiste wspomaganie, które ma zwiększać siłę hamowania adekwatnie do narastającego skoku klamki. Poza tym skok jałowy klamki można ustawić tu w okolicach punktu zadziałania. ST‑RX600 funkcji tych nie posiadają. W praktyce klamka 810‑tki zapewnia mniejszy skok jałowy i twardszy punkt zadziałania. Różnic w samej skuteczności hamowania podczas jazd testowych prawie nie było.

 

HAMULCE

 

Shimano GRX

BR-RX810 | Ceramiczne tłoczki, śruby ze stali szlachetnej | CENA: 1090 zł (zaciski i tarcze z przodu i z tyłu)

 

Na pierwszy rzut oka oba zaciski wyglądają podobnie, ale można je łatwo odróżnić. Najważniejsza różnica nie polega jednak na tym, że BR‑RX810 błyszczą szarością, a BR‑RX400 są matowoczarne – w pierwszych pracują odporne na zużycie tłoczki ceramiczne, które w tych drugich ustąpiły miejsca tłoczkom z tworzywa sztucznego. Do tego dochodzą jeszcze różne warianty tarcz i klocków hamulcowych. Oficjalnie GRX umożliwia kombinację dwóch rodzajów okładzin (z/bez radiatora) oraz trzech rodzajów tarcz hamulcowych (w technologii warstwowej Ice‑Tech z radiatorami Freeza lub bez nich oraz w pełni stalowe).

 

Shimano GRX

BR-RX400 | Tłoczki z tworzywa sztucznego, śruby cynkowane | CENA: 700 zł (zaciski i tarcze z przodu i z tyłu)

 

I, jak widać na przykładzie rowerów testowych, producenci do woli z możliwości tej korzystali, mieszając poszczególne podzespoły ze sobą. W połączeniu z dwoma rodzajami klamkomanetek otrzymujemy 24 możliwe konfiguracje podzespołów hamulcowych GRX, które od strony funkcjonalnej praktycznie niczym się od siebie nie różnią, a przynajmniej nie wtedy, gdy są nowe.

 

Dowiedz się więcej na: bike.shimano.com

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

 

Test: opony na różne warunki pogodowe

Test długodystansowy: Hunt 4050 Carbon Aero Disc

Bandycki Monster Cross skazany na sukces

Komentarze do artykułu