Prezentacja: Campagnolo Ekar 1×13 do graveli z bliska

Campagnolo zaprezentowało swoją trzynastobiegową grupę przeznaczoną do graveli o nazwie Ekar, a my mamy ją do testu. Jak twierdzi Campagnolo choć z przodu jest tylko jedna zębatka w korbie, to jednocześnie za sprawą trybu zaczynającego się od miniaturowej koronki ma ona „bez kompromisów” rywalizować z grupami z dwoma tarczami. Oczywiście jej konkurenci to odpowiednik Shimano czyli GRX oraz Sram Force 1 i Force eTap AXS.

 

Campagnolo twierdzi, że Ekar to najlżejsza grupa gravelowa na rynku, z wynikiem 2385 gramów. Co do cen to usytuowana jest poniżej Chorusa szosowego z 12tką z tyłu, ale zdecydowanie powyżej jedenstkowego Cantaura. Obecnie sugerowana cena grupy, włącznie ze środkiem suportu i tarczami hamulcowymi, wynosi 8660 zł.

 

Skąd Ekar? Nazwa pochodzi od Cima Ekar, góry, która ma być „gravelowym niebem”, a znajduje się niedaleko włoskiej siedziby Campagnolo.

.

Najważniejsza cecha grupy to fakt, że w ogóle nie przewidziano opcji montażu przedniej przerzutki, a z tyłu jest 13 przełożeń – wszystko po to, by uzyskać wystarczający ich zakres. Łańcuch oplata zębatkę i utrzymuje napięcie za pomocą zupełnie nowej przerzutki tylnej z odpowiednim tłumikiem drgań (czy też sprzęgłem, jak kto woli). Co ciekawe, nie jest to w ogóle pierwsza grupa z 13 zębatkami, pierwszy był Rotor. Dzięwiątkę z tyłu stosuje zaś E13 w swoich kasetach. Faktem jest, że to Campagnolo oferuje pierwszą grupę przeznaczoną specjalnie do graveli.

 

 

Nasza grupa zamontowana jest w rowerze testowym Wilier-Triestina Jena w rozmiarze M. Rower waży 8,5 kg.

 

Tryb Campagnolo Ekar 

 

Prezentacja nowej grupy nie była zupełną niespodzianką, bo wcześniej już Campagnolo wypuściło koła ze sprzęgłem N3W. N3W to nowy standard, stosowany w kołach Campagnolo i Fulcruma (marka należy do Campagnolo), wstecznie kompatybilny z istniejącymi kasetami 10, 11, i 12-biegowymi Campagnolo po dodatniu odpowiedniego adaptera, seryjnie już działa z nową kasetą o 13 zębatkach. N3W to otwarty standard, inni producenci mogą go używać, pod pewnymi warunkami użycia dizajnu.

 

Campagnolo oferuje trzy różne wersje trybu, by pokryć wszystkie typy gravelowania, jak to nazwano.

Wagi podawane przez producenta i zestawienia przełożeń:

  • Endurance (340 g): 9-10-11-12-13-14-16-18-20-23-27-31-36
  • Gravel Race (390 g): 9-10-11-12-13-14-16-18-21-25-30-36-42
  • Gravel Adventure (410 g): 10-11-12-13-14-15-17-19-22-26-32-39-44

Kasety zostały skonstruowane ze stali i aluminium, zestopniowanie dobrano tak, by utrzymywać stałą kadencję.

 

 

 

 

 

 

Tylna przerzutka Campagnolo Ekar

 

Dostępna jest tylko jedna przerzutka współpracująca z wszystkimi trybami, to konstrukcja z aluminium i poliamidu wzmacnianego karbonem, ze śrubami ze stali nierdzewnej.

Przerzutka posiada sprzęgło, które ma zapobiegać podskakiwaniu łańcucha. Sprzęgło jest włączone zawsze, ale może być dezaktywowane do wyjęcia koła.

  • Waga: 275 g

 

 

 

 

Manetki Ergopower Campagnolo Ekar 

 

Generalnie rzecz ujmując manetki podobne są do Ergopowerów znanych z szosy, ale są i istotne różnice. Oczywiście podstawowa to fakt, że jest tylko prawa manetka, po lewej stronie mamy tylko dźwignię hamulcową. Jest tylko wersja współpracująca z hamulcami tarczowymi. W sposób typowy dla Campagnolo zmiana odbywa się za pomocą dwóch dźwigni. Na lżejsze przełożenie wrzuca się za pomocą dźwigni za klamką hamulcową, zrzuca za pomocą kciuka dodatkową dźwignią po wewnętrznej stronie. Ta dźwignia ma nowy kształt litery Z, dzięki czemu możliwa jest zmiana zarówno w chwycie na klamkach, jak i z dołu baranka. Campagnolo nazywa zmianę Ultra-Shift, co już kiedyś stosowało w nazewnictwie, ale tym razem zmiana jest możliwa do trzech biegów w górę i pojedynczo w dół. W starszych grupach z Ultra-Shift ta zmiana była możliwa w obydwu kierunkach. Dźwignie hamulcowe są aluminiowe, te do zmiany z tworzywa.

  • Waga: 420 g (para)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zaciski hamulcowe Campagnolo Ekar 

 

Zaciski hydrauliczne Ekara są montowane w systemie ftal mount i wewnętrznie identyczne z grupami szosowymi Campagnolo, powstały we współpracy z Magurą. W środku jest olej mineralny, nowe okładziny DB310 są organiczne, mają być skuteczne na mokrym i na suchym.

  • Waga: 110 g przód z adapterem / 95 g tył z adapterem
  • Price: See levers above

 

Tarcze Campagnolo Ekar 

 

Tarcze Ekar mają tak zwaną konstrukcję pływającą, zarówno powierzchnia hamująca jak i pająk są ze stali nierdzewnej. Można też używać lżejszych rotorów szosowych z aluminiowym pająkiem. Dostępne rozmiary to 140 i 160 mm, tylko Centerlock. 

  • Wagat: 157 g (160 mm) / 123 g (140 mm)

 

Korba Campagnolo Ekar

 

Korba Ekar z tylko jedną zębatką ma dizajn przypominający grupy szosowe marki, ale jest mniejsza, rozstaw otworów wynosi 132 mm. Dostępne zębatki to 38, 40, 42 i 44 z, z profilem typu narrow wide. Ramiona korby są z karbonu, oś stalowa, z dwóch połówek połączonych za pomocą złącza Hirtha w systemie Ultra-Torque. Łożyska środka suportu montowane są bezpośrednio na osi, co czyni je łatwe w czyszczeniu, ale wymaga specjalnych narzędzi do wymiany.

 

Korby są dostępne w długościach 165, 170, 172,5 i 175 mm, współczynnik Q wynosi 145,5 mm.

  • Waga: 615 g (172.5 mm, 38 zt)

 

 

 

 

Środek suportu Campagnolo Ekar 

 

Ekar ma swój własny środek suportu, podobny do innych z serii Ultra-Torque, ale z dodatkiem „ProTech”, co Campagnolo opisuje jako dodatkowy pierścień uszczelniający, całość jest zamknięta w mocnej tubie z włókna szklanego i poliamidu. Dostępny ma być we wszystkich możliwych standardach.

  • Waga: 50 g

 

Łańcuch Campagnolo Ekar C13

 

Wraz z przejściem na 13 przełożeń nowy łańcuch jest jeszcze węższy niż dwunastkowy, choć tylko o 0,25 mm. Łańcuchy produkowane są w Vicenzie, ma specjalne pokrycie uzyskane w kąpieli z ultradźwięków które ma zapewniać pokrycie specjalnym smarem w całości. Są wersje z pinem i skuwką.

  • Waga: 242g

 

Info: campagnolo.com

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: Grzegorz Radziwonowski

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »