Emonda

Test: opony na różne warunki pogodowe

Szerokie, wytrzymałe, przyczepne. To tylko kilka cech 28 mm opon na każdą pogodę. Dzięki nim jazda po mokrej czy błotnistej nawierzchni okaże się mniej stresująca. Testujemy sześć specjalistycznych kompletów opon, dzięki którym rowerowe eskapady w niesprzyjających warunkach będą znacznie przyjemniejsze.



W niektórych krajach stosowanie samochodowych opon zimowych to obowiązek. W przypadku rowerów szosowych jak dotąd istnieje tylko jedna opona, która przynajmniej od strony wizualnej przypomina samochodowe zimówki. Vittoria Rubino Pro Endurance posiada typowy dla opon zimowych profil w kształcie zębów piły. Pozostali producenci nawet zimą stawiają na bardziej konwencjonalny bieżnik, pamiętając jednak o zapewnieniu swoim całorocznym oponom lepszej ochrony antyprzebiciowej, aniżeli ta w wersjach letnich. Testując poszczególne modele, zauważyliśmy pancerne wzmocnienia ścianek bocznych, specjalne wkładki pod bieżnikiem, chroniące przed ostrymi przedmiotami, oraz zastosowanie w budowie opony dużej ilości gumy. Wyniki udowadniają skuteczność rozwiązań. Opony rzeczywiście są odporniejsze niż letnie odpowiedniki, przy czym producenci realizują swoje założenia na przeróżne sposoby. Continental na przykład chroni przed uszkodzeniem, stosując w środkowej części opony podwójną warstwę karkasu Vectran. Vittoria dla odmiany pokrywa swój model grubą warstwą gumy, a wyjątkowo wytrzymała ścianka boczna zapewnia wysoką odporność na przebicia, co z kolei sprawia, że opona dobrze sprawdza się na drogach terenowych. Zasadniczo każda z tych 28 mm opon nadaje się do jazdy po gorszych, nieutwardzonych nawierzchniach. Planując częste eskapady szutrowe, warto zwrócić uwagę przede wszystkim na wytrzymałość ścianek bocznych.

 

 

Nawet jeśli nowoczesne opony tubeless są bardziej odporne na przebicie, to niekoniecznie lubią brudne drogi

 

Duży udział gumy w budowie opon wpływa wprawdzie na zwiększenie oporów toczenia, ale nie w stopniu, którego moglibyśmy się obawiać. Różnica w stosunku do topowej opony wynosi około 10 W przy prędkości 35 km/h, co oznacza, że wszystkie z nich kręcą się wciąż przyzwoicie. Wrażenia z jazdy na mięsistych oponach są rozmaite, od poczucia zwrotności, sprawności i komfortu (Verdestein), aż po ociężałość i bezwładność (Vittoria). Niemile widziana sztywność wynika z dodatkowej ochrony antyprzebiciowej. Nawet przy ciśnieniu 5 barów (niskiej wartości zapewniającej zwyczajowo komfort) nasze opony przeszkadzająco dudnią pod lekkim kolarzem (70 kg) na złej jakości asfaltach. Przyczepność na mokrych i zimnych nawierzchniach jest bez wyjątku dobra lub nawet bardzo dobra. Także podczas awaryjnego hamowania przednie koło ma jej wyczuwalnie więcej, niż to niezbędnie konieczne. Mimo wyraźniejszego profilu i przyczepnej mieszanki gumowej zabrudzone czy oblodzone nawierzchnie mogą jednak na tyle pogorszyć warunki, że granice przyczepności i tak zostaną osiągnięte. Dlatego niezależnie od tego, czy opony są letnie, całoroczne czy zimowe, obowiązuje nas niezmiennie jedna i ta sama zasada – zawsze należy zawracać szczególną uwagę na jakość i aktualny stan nawierzchni. Najbardziej udane połączenie wszystkich niezbędnych cech udało się Verdesteinowi i Schwalbe. Dlatego ich opony, ex aequo, zajmują pierwsze miejsce.

 

TAK TESTUJE TOUR

TOUR przeprowadza testy niezależne od maszyn pomiarowych producentów opon. Naszą miarą ochrony przed uszkodzeniami jest odporność na przecięcie bieżnika i ścianki bocznej opony, sprawdzana w laboratorium TOUR przy użyciu zaostrzonego śrubokręta. Pomiary przy użyciu oscylującego wahadła na dwojakiej nawierzchni – betonie oraz szorstkiej, chropowatej ulicy – pokazują, w jakim stopniu dodatkowa ochrona antyprzebiciowa odbija się na oporach toczenia. Przyczepność na mokrym i w niskich temperaturach badaliśmy na mokrej nawierzchni za pomocą specjalnie skonstruowanej w tym celu, jednośladowej przyczepki pomiarowej. Wyznacznikiem przyczepności na mokrym są maksymalne wartości pomiarowe tarcia statycznego uzyskane podczas hamowania przyczepki.

 

 

Zaprzęg doświadczalny: przyczepka z oponą testową

 

Wyniki testu

 

*Osiągi dla oporów toczenia odnoszą się do wagi systemowej 85 kg i ciśnienia 5,5 bara. 

Lepsze są niskie wartości (pomiar dokonany z dętką butylową o wadze 140 g). 

**Ze względu na nowy odcinek testowy wartość przyczepności na mokrym nie jest porównywalna z wcześniejszymi pomiarami. 

 

 

 

Komentarze do artykułu