Poruszający się kolarz ma znaczny wpływ na przepływ powietrza wokół roweru, a ostatecznie na osiągi aerodynamiczne. Pomimo dodatkowego wysiłku podczas zbadania tego złożonego zjawiska, od pierwszego dnia rozważano kompletny zestaw i przepływ powietrza poruszającego się rowerzysty wraz z rowerem, aby uczynić go najszybszym setem triathlonowym w naprawdę rzeczywistych warunkach.
|
|
Cechy Aerodynamiczne
Aerodynamika jako cel kluczowy, jest w znacznym stopniu uzależniona od położenia tylnego koła. Im bliżej opony znajduje się rura podsiodłowa, tym bardziej jest ona aerodynamiczna. W przeciwieństwie do przedniej części, tylne koło jest zawsze ustawione w jednej linii z rurą podsiodłową. Aby zapewnić każdemu kolarzowi możliwość jazdy w najbardziej aerodynamicznej pozycji, niezależnie od wyboru koła i opony, do dyspozycji jest 6 różnych pozycji mocowania tylnej osi.
|
|
Sebastian Kienle
Zdjęcia: Pushing Limits |
|
Pozycja dolnej rury
Najbardziej zoptymalizowane aerodynamicznie położenie dolnej rury znajdowałoby się dokładnie za przednią oponą, ale najmniejszy ruch przedniego koła powoduje silne turbulencje i znacznie zwiększa opór. Obszerne testy wykazały, że drugi najszybszy układ to znaczna odległość między przednią oponą a dolną rurą, co czyni ten układ najszybszybszym w rzeczywistych warunkach – jak twierdzo Scott.
|
|
Tunel aero test z udziałem Alistair Brownlee
Zdjęcia: Gee Milner |
|
Integracja pojemników
Plasma 5 wyprzedzała konkurencję, jeśli chodzi o integrację pojemników. Nowa Plasma 6 osiąga jeszcze wyższy poziom, jak podaje Scott. Nawadnianie, odżywianie i integracja przechowywania były uważane za podstawę projektu od samego początku. Systemy nawadniania i odżywiania, zintegrowane z ramą i kokpitem, pozwalają kolarzowi na picie i jedzenie bez opuszczania pozycji aerodynamicznej, a ponadto można je łatwo uzupełniać w czasie jazdy. Schowek i wspornik siodła są zaprojektowane jako unikalny profil aerodynamiczny, a jednocześnie służą jako doskonałe miejsce na części zamienne.
|
|
„Integracja systemu nawadniania, bidony i części zamiennych to ogromna poprawa”. Jest ona zarówno bardziej praktyczna, jak i aerodynamiczna. Jest również znacznie bardziej regulowana niż Plasma 5, co oznacza, że mogę wypróbować nowe pozycje. Wszystko to przyczyniło się w postaci zaoszczędzonej mocy z danych z tunelu aerodynamicznego” podsumowuje 2x Mistrz Olimpijski Alistair Brownlee. |
|
„Plasma 6 jest stworzona dla potrzeb triathlonistów, bez kompromisów w zakresie odżywiania i przechowywania. Możliwość pozostania na kierownicy podczas picia sprawia, że system jest jeszcze szybszy. Ponadto jest łatwiejszy w prowadzeniu, ma duży zakres regulacji, znacznie lepiej hamuje i jest sztywniejsza. Krótko mówiąc, tak, jest szybsza!”
Sebastian Kienle
2014 Ironman Mistrz Świata
|
|
|
Regulacja
Zarówno efektywność pedałowania jak i aerodynamika zależą w dużej mierze od pozycji kolarza. Inżynierowie z firmy Syncros skupili się na stworzeniu kompletnego systemu prowadnic, przedłużek i pozycjonowania siodła, aby umożliwić szeroki zakres regulacji, idealnie dopasowując się do unikalnych potrzeb każdego zawodnika od Sebastiana Kienle racingowego Ironmana Kony do każdego sportowca stojącego przed pierwszymi 70.3.
|
|
|
|