TEST: SZOSA DO ŚCIGANIA DLA KOBIET

Wśród kobiet nie brakuje takich, które cenią sobie sportową rywalizację i udział w wyścigach, czy po prostu lubią szybką jazdę. Na szczęście także i dla nich przewidziano odpowiednie rowery. Rynek co prawda unifikuje swoje oferty, ale ciągle można jeszcze znaleźć maszyny skonstruowane tylko dla kobiet. Wzięliśmy pod lupę trzy z nich.



WYSOKIE WYMAGANIA

 

Wydaje się, że producenci stosunkowo niedawno zdali sobie sprawę, że ambitne cyklistki mają wysokie wymagania wobec swojego roweru, a mimo to tegoroczna oferta rowerów dla pań została znów mocno okrojona. Być może ma to związek z faktem, że potencjalne klientki i tak najczęściej wybierają modele unisex. Tak też było w przypadku naszych testerek. Producenci trzech modeli z tego testu deklarują, że mają szosówki przygotowane specjalnie dla pań. Przy czym Cannondale to jedynie inny wariant wyposażeniowy modelu standardowego. Otrzeźwiające są na pewno ceny. Najtańsza sprawdzana przez nas szosa kosztuje 12 000 złotych. Jedna z testerek powiedziała, że: „Rower jest wprawdzie sportowy i jeździ bezproblemowo, ale jak na szosę jest naprawdę ciężki”.

 

Damska szosa do ścigania

 

WYZWANIA ROZWIĄZAŃ TECHNOLOGICZNYCH

 

Cyklistki marzące o lekkich i sportowych obręczach muszą znacznie głębiej sięgnąć do kieszeni. I tu pojawia się na przykład mały sportowiec aero Liva. Każda z testujących uważała, że rowerem marzeń jest natomiast Canyon Ultimate, rower o geometrii zaprojektowanej wyłącznie z myślą o płci pięknej. A do tego niska waga oraz prosty i bezprzewodowy napęd SRAM. Ale niestety, ze względu na wysoką cenę dla większości potencjalnych klientek rower pozostanie marzeniem niespełnionym. Kłopotliwe okazało się zintegrowane prowadzenie przewodów w kokpicie – dzisiejszy standard w rowerach wyścigowych. „Wygląda to elegancko, ale zniechęca do samodzielnego serwisowania” – zauważyła jedna z pań. Szczególnie duży nakład pracy konstrukcyjnej zdradza model aero Liva. „Już sama regulacja kierownicy stanowi wyzwanie, ale od strony wizualnej to udana maszyna” – podsumowała kolejna testerka.

 

CANNONDALE SuperSix Evo Carbon Disc Women’s 105

 

Damska szosa do ścigania

 

Damskie szosówki Cannondale’a w dużej mierze odpowiadają modelom standardowym. Testowy egzemplarz różnił się jedynie siodełkiem i kolorowym malowaniem. Bądź co bądź niższe panie mają do wyboru dodatkową mniejszą ramę (44 cm). Rama jest wprawdzie niższa, ale wcale nie krótsza niż w rozmiarze 48. Zasadniczo i tak już sportowa pozycja za sterami jest jeszcze bardziej wyciągnięta z powodu długiego mostka i kierownicy giętej mocno do przodu. Naszym testerkom bardziej pasowałaby rama o rozmiar mniejsza. W trakcie jazdy testowej rower był zwrotny oraz bezpośredni i to mimo dość wysokiej wagi. Testerki krytykowały natomiast ciężką korbę i tanie opony, którym trudno zaufać w zakręcie. Świetna rama stanowi dobrą bazę do rozbudowywania roweru w przyszłości.

 

Cannondale SuperSix Evo tabela

 

PLUSY: świetna rama z potencjałem do tuningu, stosunkowo dobra amortyzacja siodła
MINUSY: biorąc pod uwagę cenę, mizerne wyposażenie, ciężki

 

Dowiedz się więcej na: cannondalebikes.pl

 

LIV EnviLiv Advanced Pro 2

 

Damska szosa do ścigania

 

Modele aero Liva zawsze dobrze wypadały w naszych porównaniach. Także EnviLiv Advanced na hamulcach tarczowych okazał się zmotywowaną do ścigania maszyną, której jedyne, czego brakuje, to odrobina komfortu. Rama jest nieco krótsza niż zwyczajowo. Zwolenniczki kolarstwa amatorskiego uznały, że rower nadawałby się nawet do rowerowych wycieczek. Po skróceniu widelca pozycja w siodle mogłaby być zdecydowanie bardziej sportowa. Z powodu zintegrowanego mostka zmiana ustawienia kierownicy wymaga zachodu. Prędkość to główny cel, który przyświecał konstruktorom tej maszyny. EnviLiv dostępny jest dla pań już od 165 cm w dwóch najwyższej jakości wariantach wyposażenia z pomiarem mocy i elektronicznym napędem Shimano lub SRAM.

 

LIV EnviLiv Advanced Pro 2 tabela

 

PLUSY: bardzo dobre osiągi aero, wyposażenie najwyższej jakości (felgi aero, karbonowa kierownica, karbonowy wspornik siodełka)
MINUSY: stosunkowo ciężki, praktycznie zerowy komfort amortyzacji, ograniczona możliwość regulacji wysokości kierownicy, bardzo skomplikowana budowa

 

Dowiedz się więcej na: liv-cycling.com

 

 

CANYON Ultimate WMN CF SLX Disc 9.0 ETAP

 

Damska szosa do ścigania

 

Za wyjątkiem kół topowy model linii WMN Canyona odpowiada maszynom do ścigania zawodowej drużyny kobiecej Canyon SRAM. Cechą szczególną Ultimate (oraz maratonowego modelu Endurace) jest geometria zaprojektowana specjalnie dla kobiet. Dzięki temu pozycja za sterami jest nieco krótsza i bardziej wyprostowana. Warto pamiętać, że paniom, którym natura poskąpiła wzrostu, Canyon oferuje rozmiary XXXS oraz XXS na mniejszych kołach 650 B. Ważący 7,3 kg i zrywny Ultimate WMN dał niemało radości z jazdy każdej z naszych testerek. Łyżką dziegciu w beczce miodu jest jedynie cena i fakt, że wymiana zintegrowanego karbonowego kokpitu wymaga znacznej dopłaty. W sumie producent oferuje pięć wersji. Ceny startują od 8000 zł za wersje na nieco cięższych ramach i napędzanych grupą Shimano 105.

 

Canyon Ultimate WMN CF SLX Disc tabela

 

PLUSY: lekki i świetnie wyposażony, brak jakichkolwiek ograniczeń wyścigowych
MINUSY: wysoka cena podstawowa, ograniczona możliwość regulacji kierownicy, droga wymiana kierownicy

 

Dowiedz się więcej na: canyon.com

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

 

Test: Ritchey Road Logic Disc - logiczny kierunek

Psychocross by UCI bandits, bo przełaje lada moment!

Test: Rondo Ruut ST1 stal w wersji 2.0

Paris-Roubaix: Przewaga dzięki technice

Komentarze do artykułu