TEST: TOREBKI PODSIODŁOWE

Zestaw narzędzi na wypadek awarii najlepiej wozić w torebce posiodłowej, która wcale nie musi być ogromna. Najważniejszy jest jej łatwy montaż i ochrona niezbędnej zawartości przed deszczem i brudem. Sprawdziliśmy 15 modeli odpornych na warunki atmosferyczne i mocowanych za pomocą pasków.



KRÓTKO I NA TEMAT

 

Torebki na paski są lekkie i elastyczne, co znacząco ułatwia przypięcie ich do stelażu siodełka. Niestety nie wszystkie mają wystarczająco długi pasek do objęcia grubych sztyc aero. W naszym porównaniu 15 modeli za około 8O złotych najlepiej wypadły produkty Fabric, Blackburn i Topeak. Oferta specjalna to stylowa i droga torba zwijana z zapięciem Boa marki Silca.

 

Torebki podsiodłowe

 

MAŁA RZECZ, A MOŻE URATOWAĆ PRZEJAŻDŻKĘ

 

Przy odrobinie wprawy i doświadczenia z przebitą oponą czy drobną awarią w trasie uporamy się szybko, ale pod warunkiem, że właściwe narzędzia mamy ze sobą. Zapasowa dętka, łyżki do opon i minitool z powodzeniem zmieszczą się w małej, półlitrowej torebce podsiodłowej. Aby jednak nasz ładunek nie podskakiwał na złych nawierzchniach, a w najgorszym razie nie odpiął się, mocowanie torebki musi być pewne. Paski na rzep mają tę przewagę nad wszelkiego rodzaju zapięciami na „klick”, przykręcanymi do konstrukcji siodełka, że można je szybko demontować i przekładać z roweru na rower, czego nie można powiedzieć o pozostałych systemach. Czasem po prostu brakuje miejsca pod siodełkiem albo kształt prętów w ogóle uniemożliwia montaż. Tymczasem paski wystarczy tylko przeciągnąć ponad stelażem siodełka i docisnąć rzepy. Czasem zdarzają się modele torebek, w których trzeba spiąć sprzączki i naciągnąć paski. Dodatkowy pasek obejmujący wspornik siodła zapobiega huśtaniu się torebki. Niektóre z tych pasków są jednak za krótkie na grube sztyce aero. Każdy taki przypadek odnotowaliśmy w tabelach testowych.

 

Torebki podsiodłowe

 

WODOSZCZELNOŚĆ

 

Wąsko skrojone torebki mają tę zaletę, że podczas pedałowania nie będą kolidowały z udami rowerzysty. Prawdopodobieństwo zahaczania wzrasta w przypadku wąskich siodełek i umięśnionych ud. Kolejny plus wąskich, a długich torebek to możliwość umieszczenia w nich dłuższych łyżek do opon. Ponieważ woda spod koła trafia dokładnie w miejsce, w którym wisi torebka, powinna ona być jak najbardziej wodoodporna. O ile zewnętrzny materiał w większości przypadków był wodoszczelny, problem pojawiał się z uszczelnieniem zamka błyskawicznego. Samo umiejscowienie zamka nie jest kluczowe, ważne natomiast, aby listwy zakrywające zamek były dokładnie spasowane. Przydatne będą wewnętrzne kieszonki, które odseparują ostre przedmioty, np. zapasowy wentyl czy mały klucz imbusowy od zapasowej dętki. Odblaskowy materiał poprawi naszą widoczność, a dodatkowe paski czy szlufki pozwolą na montaż lampki.

 

Torebki podsiodłowe

 

PASKI – ELEMENT KLUCZOWY

 

Duże różnice między poszczególnymi modelami widać w poręczności pasków. Paski mocujące nie powinny być szersze niż dwa centymetry, bo tylko takie najłatwiej przeciągać nad prętami stelażu. Szerokie paski z pokaźnymi plastikowymi przelotkami i zapięciami na „klick” mogą przeszkadzać. Szczególnie gdy siodło przesunięte jest na sankach daleko do przodu i blokuje się na prętach z tyłu, między stelażem a siedziskiem zaczyna po prostu brakować miejsca. Niezwykle istotna jest też odpowiednia długość fragmentu taśmy z rzepem. Tylko wtedy bezpiecznie i pewnie zamontujemy pod siodłem nawet ciężką i wypchaną po brzegi torebkę. W innym wypadku możemy ją zgubić i nici z szybkiej naprawy na trasie.

 

Torebki podsiodłowe

 

Torebki podsiodłowe

 

SOLIDNE ŁYŻKI DO OPON

 

Szerokie wnętrza felg nowoczesnych kół oraz opony bezdętkowe mogą utrudniać wymianę. Do takich celów potrzebne będą solidne i odpowiednio długie łyżki.

 

Torebki podsiodłowe

 

1. PARK TOOL TL 6.2

Cena: 86 zł | Długość: 12,5 cm | Info: parktool.com

 

2. TOPEAK Shuttle Lever 1.2

Cena: 43 zł | Długość: 10,5/15 cm | Info: topeak.com

 

3. LEZYNE Power Lever XL

Cena: 21 zł | Długość: 14,5 cm | Info: lezyne.com

 

 

Przeczytaj również:

 

#HowWeLiv - Ewa Papla

Wywiad: Sean Kelly czyli wtyczka

Trudny egzamin: Sportful Dolomity Race

Dario Pegoretti: Triumf uporu

Komentarze do artykułu