Generacja 3.0
Wprowadzenie do modelu znajdziecie tutaj
A zaczynała się tak: „Trek zaprezentował trzecią generację swojego popularnego długodystansowego roweru szosowego. Całkowicie nowe modele Domane SLR i SL są szybsze, płynniej jeżdżą i są bardziej wszechstronne niż ich poprzednicy. Model Domane ma teraz całkowicie nową aerodynamiczną ramę z wewnętrznym prowadzeniem kabli i z wbudowanym schowkiem, prześwit na opony do 38c oraz sprawdzoną długodystansową geometrię, która jest odpowiednia dla większości kolarzy.”
Co to oznacza w praktyce? Zobaczcie poniżej!
Nasza sztuka nosi dumny napis Project One, pokazując, że rower można budować też indywidualnie. Ten model seryjnie dostępny jest w trzech kolorach.
Jedna z cech charakterystycznych nowego Domane – w główce kryje się przedni przegub IsoSpeed. Wymusiło to zewnętrzne prowadzenie pancerzy
A tu już chyba największa niespodzianka w całej konstrukcji, czyli schowek w rurze dolnej – można w nim przewodzić narzędzia (ale też np. kabanosy)
Może i napędy 1×11 czy 1×12 są modne, ale na szosie dobrze jest mieć więcej biegów, a tu mocna przerzutka jak Sram Force AXS to podstawa
Sram Force AXS to zresztą nasz ulubieniec – tańszy niż RED AXS a działa tak samo. Małe manetki są wygodne
W rowerze znalazło się szereg rozwiązań ułatwiających życie, takich jak… otwory na widelcu, pozwalające na montaż błotników.
Podobne otwory znalazły się też oczywiście na tylnym widelcu
Najważniejsza jednak cecha konstrukcji to „zawieszenie” IsoSpeed kolejnej już generacji
Hamulce Sram Force AXS HRD to moc i łatwa jej kontrola – tarcze są dodatkowo chłodzone, mocowanie to oczywiście standard Flat Mount
Ilość miejsca na oponę, zarówno z przodu, jak i z tyłu sprawia, że…. Domane swobodnie może stać się szybkim gravelem. Tu seryjna opona 32 mm
W dodatku rama ma cechy aerodynamiczne, takie jak profile rur – tu zwężana główka sterowa
Domane, Madone, Emonda….. zauważyliście, że nazwy tworzą te same zestawy liter?
Za tym rowerem, jak za wozem strażackim, ogląda się każdy. Nie ma też wątpliwości, że to Trek!
Wracając do IsoSpeed – przeniesiono go z rury podsiodłowej na górną ramy. Pozostała też możliwość regulacji, czyli ustawienia do wagi użytkownika
Jedna z ciekawostek modelu, ale też używana w wielu modelach Treka (i można też ją dokupić) – uchwyty z seri Blendr, do mocowania np. GPSa czy lampki (albo kamery), zgodne ze standardem GoPro
Dwie zębatki zprodu mają wielkość 44 i 33 zęby, tryb z tyłu 10-33 z. Biegów i przełożeń dość, także miękkich!
Schowek w ramie jest niewidoczny niemal po zajęciu, do otwarcia służy czarna dźwignia
W rowerze nowy jest także maszt – nowa wersja pozwala na rozdzielną regulację kąta ustawienia siodełka i pozycji przód-tył
IsoSpeed z przodu pozwala „pracować” rurze starowej w razie uderzenia.
Domane w teamowym malowaniu Trek Sagafredo…..
W rowerze znalazły się seryjnie karbonowe koła Aeolus Pro 3V i opony Bontragera R3 – to pancerny, uniwersalny zestaw
Żeby nie było wątpliwości – jest i odpowiednia nalepka UCI – gdyby ktoś chciał wystartować w klasyku!
Dane techniczne
Oficjalna specyfikacja ze strony producenta
Rama Włókno węglowe OCLV Serii 700, przedni rozdzielacz IsoSpeed i tylny regulowany rozdzielacz IsoSpeed, zintegrowany system przechowywania BITS, zwężana główka ramy, wewnętrzne prowadzenie linek i kabli, maszt podsiodłowy z mikroregulacją, napinacz łańcucha 3S, kompatybilna z DuoTrap S, mocowania błotników, hamulce tarczowe flat mount, oś przelotowa 142 x 12 mm
Widelec – Domane SLR z włókna węglowego, zwężana rura sterowa z włókna węglowego, wewnętrzne prowadzenie przewodów hamulca, mocowania błotników, hamulce tarczowe flat mount, haki z włókna węglowego, oś przelotowa 12 x 100 mm
Koła – Bontrager Aeolus Pro 3V, włókno węglowe OCLV, przystosowane do zastosowania bezdętkowego Tubeless Ready, szerokość obręczy 25 mm
Opony – Bontrager R3 Hard-Case Lite, TR, 120 tpi, 700x32C
Napęd – SRAM Force eTap AXS
Siodło – Bontrager Arvada Elite
Sztyca – Bontrager, 135 mm
Kierownica – Bontrager Por IsoCore VR-CF
Mostek – Bontrager Pro
Hamulce – SRAM Force eTap AXS
Więcej informacji znajdziecie na stronie trekbikes.com
Poprzednie generacje
Test pierwszej serii Domane znajdziecie tutaj – Domane vs Madone,
Kolejną wersję sprawdzaliśmy kilka razy, jej testy znajdziecie poniżej
Numer 4/19 TOUR znajdziecie tutaj w wersji elektronicznej lub na sklep.magazynbike.pl