Emonda

10 przykazań dla jeżdżących zimą!

Zwift, spining i wszystkie aktywności pod dachem są super, ale nic nie zastąpi wiatru na twarzy i widoków na zewnątrz. Nawet jeśli odmarzają przy tym palce rąk i stóp, a oddech zamarza na rzęsach. Podsuwamy wam 10 przykazań zimowego fana jazdy na rowerze. Do zastosowania od zaraz!



 

 

1 Ubierz się na cebulkę, czyli lepiej za ciepło niż zbyt lekko. W szczególności trzymaj w ciepłym głowę, szyję i stopy.

 

2 Po treningu udaj się jak najszybciej do ciepłego pomieszczenia, weź prysznic i załóż suche ubrania.

 

3 Masaże szczotką, najlepiej rankiem, pomogą ci oczyścić układ limfatyczny. Jednocześnie należy zastosować delikatny nacisk wzdłuż naczyń limfatycznych w kierunku następnego większego węzła chłonnego (szyi, pod pachami i pachwiny).

 

4 Zapewnij sobie wystarczającą wilgotność powietrza. Powietrze w ogrzewanych pomieszczeniach wysusza błony śluzowe. Dla pomieszczeń mieszkalnych zaleca się 40 do 60 procent wilgotności powietrza. Zastosuj nawilżacz powietrza lub powieś wilgotne ręczniki na grzejniku.

 

5 Zastosowanie soli pomoże oczyścić i nawilżyć drogi oddechowe. Stosuj opary solankowe, idź do łaźni termalnych lub groty solnej, regularnie płucz nos zwykłą solą fizjologiczną (irygacja nosa).

 

 

6 Umiarkowane ćwiczenia pobudzają układ odpornościowy. Jeśli nie możesz często wychodzić na rower, istnieją alternatywy, jak bieganie lub siłownia.

 

7 Regularne sesje w saunie wzmacniają system naczyniowy oraz reakcję ciepło-zimno. Ich pozytywny efekt udowodniono w badaniach. Zabiegi Kneippa, takie jak stąpanie po wodzie, również warto wypróbować.

 

8 Niektórzy twierdzą, że najlepszą metodą na zwiększenie odporności jest zostanie morsem, a przynajmniej zanurzenie nóg w lodowatej wodzie (spotykane również w zawodowym sporcie w formie zabiegów krioterapeutycznych). Uwaga, w sumie może to pomóc w regeneracji mięśni, ale układowi odpornościowemu już raczej nie. W każdym razie brakuje badań potwierdzających efekt hartowania. Można się przyzwyczaić do zimna i przestawić czujniki zimna tak, by te biły na alarm z opóźnieniem.

 

10 Ewentualnie zaszczep się przeciwko grypie. Kolarze wprawdzie nie zaliczają się do grupy ryzyka (jak na przykład osoby starsze lub chronicznie chorzy), jednak każdy powinien rozważyć, na ile irytujący byłby dla niego brak treningu z powodu grypy i jednocześnie zastanowić się nad możliwymi korzyściami płynącymi ze szczepienia.

 

11 Jeżeli dopadło cię choróbsko, infekcję musisz wyleczyć do końca! Lepiej spędzić dzień lub kilka dni dłużej w łóżku niż nabawić się przewlekłej infekcji, która może doprowadzić do poważnych zagrożeń zdrowotnych, np. takich jak zapalenie mięśnia sercowego.

 

 

 

Komentarze do artykułu