CIEPŁY FRONT – TEST KURTEK TERMICZNYCH

Kurtki termiczne z wypełnieniem Primaloft lub Polartec oferują przyjemne ciepło w trakcie zimowych treningów. Izolują znacznie lepiej niż Softshell, ale czy rzeczywiście są lepszym wyborem dla aktywnych zimą? W teście praktycznym i laboratoryjnym sprawdziliśmy siedem dostępnych modeli kurtek.



KRÓTKO NA TEMAT

 

Kurtki z wypełnieniem Primaloft lub Polartec są popularne wśród sportowców outdoorowych. Również producenci odzieży rowerowej wyposażają swoje zimowe kurtki w materiały lekkie i szybkoschnące, i proponują je użytkownikom jako cieplejszą alternatywę wiatroszczelnych, oddychających kurtek Softshell. W komorze termicznej wiele z testowanych kurtek wypadło bardzo dobrze, w szczególności egzemplarze od Mavica i Vaude. W trakcie intensywnego treningu, przy temperaturach powyżej zera, większość kurtek jest jednak zbyt ciepła.

 

ZA CIEPŁO, ZA ŻWAWO

 

Dwaj redaktorzy podczas swojej zimowej wyprawy nad jezioro Garda nie mieli ze sobą wyłącznie tuzina rowerów, lecz również siedem kurtek z wypełnieniem Primaloft i Polartec. Sucha i słoneczna pogoda panująca po wschodniej stronie jeziora oraz temperatura oscylująca lekko powyżej zera stworzyły idealne warunki, by intensywnie wypróbować ciepłe okrycia. Dwaj testerzy bardzo szybko doszli jednak do wniosku, czego potrzebuje kolarz prócz kurtek z wypełnieniem. Na przykład znacznej ilości bielizny sportowej na zmianę, ponieważ zewnętrzny materiał na panujące warunki pogodowe okazał się zbyt ciepły, przynajmniej dla żwawo pokonujących 20‑kilometrową rundę testową. „Szybka jazda w ocieplanych kurtkach termicznych w temperaturze powyżej pięciu stopni nie wchodzi w grę” – podsumował jeden z nich i pokazał swój przepocony do ostatniej nitki podkoszulek.

 

Kurtki Termiczne
Kurtki Termiczne

 

ZBYT CIEPŁO

 

Dotyczyło to również najlżejszej w teście 240‑gramowej kurtki Endura Pro SL. Z perforowaną tylną częścią sprawiała wrażenie przewiewnej i wydawała się dobrym wyborem na słoneczną popołudniową rundę. Inne modele, jak trzy razy cięższa i szczelniejsza kurtka Mavica, w tych warunkach atmosferycznych nie były w ogóle brane pod uwagę. Testerzy ubierali je tylko na pierwszą testową poranną jazdę, kiedy temperatura oscylowała w okolicy zera.

Testowane kurtki w konkurencji przepuszczalności pary pozostają w tyle za zwykłymi kurtkami testerów, czyli wielowarstwowymi kurtkami Softshell z membraną. W modelach 7Mesh i Gonso już przy umiarkowanym wysiłku fizycznym pot spływa po wewnętrznej stronie zamiast odparować na zewnątrz przez warstwę wypełnienia.

Kurtki z wypełnieniem mogą do siebie przekonać, gdy jest naprawdę zimno, a intensywność treningowa jest niewielka. Tutaj na czoło wysuwa się wspomniana już kurtka Mavica, ponieważ w najwyższym stopniu zapobiega utracie ciepła. Najgorzej izoluje lekka, 450‑gramowa kurtka Sugoi.

Przyczyną tego stanu nie jest jednak materiał izolacyjny, gdyż jako jedyna posiada wypełnienie Polartec. Winny jest krój. Kurtka pozostaje tak bardzo obcisła w okolicy ramion i rąk, że między ciałem a warstwą materiału nie ma przestrzeni na cyrkulację powietrza. Najlepszy kompromis z odpowiednio umiejscowionym materiałem termicznym i strefami przepuszczającymi parę, plus dobry krój dla kolarzy oferuje kurtka firmy Löffler. Wśród naszych testerów nad Gardą była faworytem i najczęściej zakładaną kurtką do jazdy po rundach, zarówno w porannym chłodzie, jak i delikatnych popołudniowych plusowych temperaturach.

 

Kurtki termiczne
Kurtki termiczne

 

TAK TESTUJE TOUR

 

Komfort noszenia (20%)

Dobre oceny uzyskały kurtki, które chronią przed wiatrem w trakcie jazdy, izolują w szerokim zakresie temperatur, a także te, które w trakcie intensywnej jazdy dobrze odprowadzają pot.

Ochrona przed deszczem (15%)

Wszystkie kurtki z tyłu i z przodu poddaliśmy testowi nieprzemakalności. Za pomocą spreju zasymulowaliśmy mżawkę oraz wodę wydostającą się spod kół roweru. Bardzo dobre noty uzyskały kurtki, na których woda od razu skropliła się na wierzchnim materiale.

Dopasowanie (30%)

W teście praktycznym kurtki dopasowane do testerów (do wyboru M lub L) zostały przetestowane w pozycji jazdy na rowerze. Ocena składa się z poszczególnych ocen za dopasowanie w klatce piersiowej oraz na brzuchu, plecach, szyi i ramionach. Bardzo duży wpływ na to, jak z przodu leży kurtka, mają materiał i elastyczność zamka. Do dopasowania wliczamy również komfort noszenia, na który oddziałują elastyczność materiału, umiejscowienie zamków błyskawicznych lub krój kołnierza oraz ściągacze na rękawach.

Wyposażenie (15%)

Suma pojedynczych ocen za wykończenie ściągacza, liczbę i umiejscowienie kieszeni, ściągaczy na rękawach, umiejscowienie odblasków, otworów wentylacyjnych na zamek błyskawiczny do regulacji temperatury, krój kołnierza, przedni zamek błyskawiczny oraz za dodatkowe bonusy.

Izolacja (20%)

Właściwości izolacyjne zbadaliśmy za pomocą termografu i kamery termowizyjnej InfraTec z Drezna w komorze zimna firmy outdoorowej Globetrotter (-25 stopni) znajdującej się w Monachium. Wentylator symuluje wiatr podczas jazdy. Każdy test trwał dwie minuty. Dane oceniliśmy za pomocą oprogramowania. Obszary pomiarowe umiejscowione na klatce piersiowej, szyi, ramionach, rękach i nerkach zostały zbadane, a wyniki przekształcone w oceny.

Udokumentowaliśmy i braliśmy pod uwagę również odczuwanie zimna przez osobę testującą. Interpretacja zdjęć: niebieski oznacza zimno, czerwony ciepło. Im ciemniejszy kolor, tym lepsza izolacja. Jasne obszary pokazują, gdzie ucieka ciepło.

 

Dowiedz się więcej na:

Kurtki Termiczne Kurtki Termiczne Kurtki Termiczne Kurtki Termiczne Kurtki TermiczneKurtki Termiczne Kurtki Termiczne
7MeshEnduraGonsoLöfflerMavicSugoiVaude

 

Przeczytaj również:

 

Przyjemność z jazdy w niskiej cenie? Szosówki do 2500 zł

First Ride - Shiano 105 R7000

Premierowa dwunastka - Camapgnolo Super Record 1x12

BMC Polska rusza z projektem BMC Labs

Komentarze do artykułu