FIRST RIDE – SHIMANO 105 R7000

Jak to ma w zwyczaju, Shimano przeniosło w dół technologię i wygląd najnowszych generacji grup Dura‑Ace 9100 i Ultegra R8000 do zestawu dla mas w postaci nowego Shimano 105 R7000. Po premierze mieliśmy możliwość nakręcić na nim pierwsze kilometry. Przypominamy nasze wrażenia z sezonu 2018 - nic nie straciły na aktualności!



Na pewno nowe Shimano 105 znajdzie się w bardzo wielu modelach rowerów w różnych wersjach, przyjdzie więc czas i na bardziej rozbudowane podsumowanie, na razie dzielę się z wami wrażeniami z pierwszych jazd na wariancie mechanicznym. W chwili obecnej oczywiście trudno cokolwiek mówić o trwałości komponentów, tu potrzebne będą tysiące przejechanych kilometrów w różnych warunkach.

 

PRZERZUTKA TYLNA

 

W rowerze znalazła się przerzutka tylna z krótkim wózkiem. Z naszych doświadczeń wynika, że ja‑ kość działania przekładalna jest na wariant ze średnim. Rower wyposażono też w tryb 11–30 i odpowiednie firmowe pancerze Shimano. Naj‑ większa zmiana to wspomniana już konstrukcja Shadow, z przesunięciem mechanizmu przerzutki pod ramę i tryb. Teoretycznie jest mniej narażona na uszkodzenia, co cieszy, zważywszy na możliwe zastosowanie w przełajach. Konstrukcja ta od lat sprawdza się w MTB, w przypadku 105 ma jednak niewielki wpływ na samą jakość działania, która i tak już była bardzo dobra. Biegi wskakują precyzyjnie i szybko, są wyraźnie wyczuwalne. Choć w przerzutce nadal nie znajdziemy tłumika drgań, znanego choćby z nowej Ultegry RX, albo grup MTB, naciąg przerzutki wydaje się być lekko podniesiony. Jednym słowem, zmiany nie są dramatyczne, to udoskonalenia. Uwaga! Shimano zmieniło śruby regulacyjne z tradycyjnych krzyżaków na imbusy, co teoretycznie powoduje, że są bardziej precyzyjne. Jednocześnie nie wszystkie końcówki narzędzi będą pasować, do sprawdzenia! Nowy regulator naciągu linki także został zmieniony na niekoniecznie wygodniejszy. Jest mały. Wygląda zgrabniej, ale poprzedni był poręczniejszy.

 

Shimano 105 manetka

 

MANETKI

 

Nowe manetki 105 zmodyfikowano na wzór tych z Dura‑Ace i Ultegry. Są mniejsze i choć to wraże‑ nie subiektywne, osobiście bardziej pasują mi do dłoni. Tu również, jeśli chodzi o kształty, zmiany są subtelne, ale część górna wykonana z gumy leży lepiej i bardziej płynnie przechodzi w kierownicę. Całość jest wygodna w użytkowaniu, także bez rękawiczek. Zmieniono również kształt dźwigni, są łatwo wyczuwalne, zarówno w górnym, jak i dolnym chwycie. Co ważne, dźwignie mają też trochę mniejszy skok potrzebny do zrzucenia, zarówno z lewej, jak i prawej strony. Także ruch potrzebny do wrzucenia uległ skróceniu. Teoretycznie mniejszy ruch potrzebny do zrzucenia mógłby spowodować łatwiejszą zmianę przez pomyłkę, ale nie stwierdziłem podobnych problemów. Łatwo osiągalne są też śruby do regulacji odległości dźwigni od kierownicy, tyle że tym razem jest to imbus 2 mm.

 

PRZERZUTKA PRZEDNIA

 

Shimano jest szczególnie dumne z przedniej przerzutki, gdzie zrezygnowano z długiej dźwigni poprzedniej generacji na rzecz bardziej zwartej konstrukcji. Teoretycznie przerzutka ma działać lżej, ale szczerze mówiąc, lekko działała już poprzednia. Cieszy pojawienie się nowej regulacji naciągu linki śrubą w przerzutce, to działa! Choć samo mocowanie linki potrafi wprowadzić zmieszanie. Jak wszystko co nowe, wymaga przyzwyczajenia (i sięgnięcia do instrukcji). Pozytywne za to jest pozostawienie większej ilości miejsca na szersze opony oraz po‑ zostawienie plastikowej wstawki na płytce prowadzącej, dzięki której przerzutka jest cicha, nawet jeśli łańcuch obciera.

 

Shimano 105 korba

 

KORBA

 

Biorąc pod uwagę przeciętną siłę, z jaką jestem w stanie naciskać na pedały, korba wydaje się bardzo sztywna. Nie byłem w stanie ocenić jej pracy na boki pod naciskiem moich nóg. Shimano obiecuje cichszą pracę nowych generacji napędu, szczególnie przy pracy łańcucha na skos, ale tu… poziom pozostaje zbliżony. Jest cicho, dopóki wszystko jest nasmarowane. Zmiana także pozostała na tym samym, wysokim poziomie.

 

HAMULCE

 

Co ciekawe, hamulce to ta część grupy, w której różnice w stosunku do komponentów wyższych są najwyraźniejsze, głównie pod względem wykończenia. Prostsze punkty obrotu hamulców, mniej zgrabna śruba regulacji naciągu z jednej strony, ale generalnie bardzo podobna konstrukcja całości. Hamulce są jednak mocniejsze od poprzednich, choć nie tak mocne jak najnowsze Ultegry. Dodatkowy plus to możliwość doboru do obręczy, a te mogą się zmieniać. W sumie hamulce pozostają na wysokim poziomie, choć nie widać skoku jakościowego (przynajmniej w naszej konfiguracji z kołami FSA). Zdecydowany plus to większa ilość miejsca na opony oraz uproszczony mechanizm wypinania, ułatwiający wyciąganie koła.

 

Shimano 105 hamulec

 

PODSUMOWANIE

 

Nowe generacja napędu 105 Shimano to seria niewielkich zmian detali, które w sumie dają poprawę jakości działania całości. Szczególnie podoba nam się ergonomia dźwigni, z wygodniejszymi gumami, jak i dostępność dużej rozpiętości trybów i korb do wyboru. Jakość hamowania także się poprawiła, choć nie osiąga poziomu wzorowej pod tym względem Ultegry. Z niecierpliwością czekamy na test nowego zestawu 105 z serii R7000 z hamulcami hydraulicznymi. Zapowiada się na prawdziwego konia pociągowego do rowerów długodystansowych.

 

KRÓTKO I NA TEMAT

 

W nowej grupie znajdziemy wszystkie najważniejsze rozwiązania techniczne, jak i dizajn grup Dura‑Ace R9100 i Ultegra R8000. Zestaw jest dostępny w wariantach srebrnym i czarnym, co pozwala go dopasować do różnych rowerów. Shimano 105 R7000 oferuje zarówno szerszy zakres przełożeń, jak i poprawioną ergonomię manetek. Oprócz zestawu mechanicznego z klasycznymi hamulcami (testowanego przez nas) także w końcu pełen zestaw z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi. Pod względem działania śmiało może równać się z wyższymi grupami. Jedyny efekt uboczny niższej ceny to wyższa waga, wynosząca ok. 300 gramów więcej w porównaniu z Ultegrą.

 

PRZEGLĄD INFORMACJI TECHNICZNYCH

 

MANETKI

 

 

Nowa grupa dostępna jest z trzema różnymi zestawami manetek typu Dual‑Control. Wszystkie mają wyszczuplony kształt przejęty z Ultegry (i Dura‑Ace) ze zminiaturyzowaną hydrauliką w wersji do tarczówek, poprawioną ergonomią oraz regulacją odległości dźwigni w zakresie 15 mm. Nasz zestaw testowy to ST‑R7000, przeznaczony do hamulców obręczowych albo tarczowych na linkę. Pojedyncza manetka waży 238 gramów (476 g para). ST‑R7020 to pierwsze manetki do hamulców hydraulicznych oficjalnie należące do grupy 105, zastępują pozaseryjne RS‑505 i są od nich zdecydowanie zgrabniejsze. ST‑R7025 jest wariantem tych ostatnich z mniejszym o 4 mm zasięgiem dźwigni, przeznaczonym dla mniejszych rąk.

 

Shimano 105 przerzutka-tyl

 

PRZERZUTKA TYLNA

 

 

Model RD‑R7000 także jest nowy. Ma konstrukcję Shadow, czyli mniej odstającą od ramy, co ma sprawić, że będzie mniej podatna na uszkodzenia. Model dostępny jest w wersjach z krótkim wózkiem (SS), obsługujący kasety od 11–25 do 11–30, oraz ze średnim wózkiem do kaset od 11–28 do 11–34. Przerzutka z krótkim wózkiem waży 220 gramów.

 

HAMULCE

 

BR‑R7000 oferuje więcej miejsca na opony, oficjalnie o szerokości do 28 mm, model może być oferowany zarówno montowany klasycznie, jak i direct mount. Pojedynczy hamulec klasyczny waży 194 g (388 g). Hamulce BR‑R7070 to nowe zaciski tarczówek, montowane zgodnie ze standardem flat mount. W środku znajdziemy takie same okładziny jak w Dura‑Ace i Ultegrze. Shimano mówi o wadze 174 g (przód) i 138 g (tył). Do zacisków przewidziano nowe tarcze SM‑RT70 (znane z grupy SLX z MTB), w rozmiarach 160 i 140 mm. Tarcze ważą 133 g (160 mm) i 121 g (140 mm).

 

Shimano 105 przerzutka-przod

 

PRZEDNIA PRZERZUTKA

 

 

Model FD‑R7000 ma bardziej kompaktową konstrukcję oraz wbudowany naciąg linki (imbus 2 mm). Konstrukcja została oparta na rozwiązaniach Dura‑Ace. Fakt, że przerzutka jest mniejsza, sprawia, że zostawia więcej miejsca na szersze opony i/lub krótszy tylny trójkąt ramy. Teoretycznie też siła potrzebna do obsługi ma być mniejsza. Waga wersji na obejmę – 109 gramów.

 

KORBA

 

Z wyglądu nowe korby 105 są niemal identyczne jak te w grupach wyższych. Centrum grupy to FC‑R7000, która ma takie samo wykończenie półmatowe jak Dura‑Ace i Ultegra. Użytkownicy mogą wybrać korby o długości 165, 170, 172,5 i 175 oraz… 160 mm. Dostępne są trzy typowe zestawy zębatek: 53/39, 52/36 i 50/34 z. Zębatki mają ustawione asymetrycznie 4 otwory o rozstawie 110 mm. Shimano mówi o przesunięciu wewnętrznej zębatki, by zredukować efekty użycia łańcucha pod skosem. Nasza korba 52/36 ważyła 752 g.

 

TRYB I ŁAŃCUCH

 

Wersje zębatek CS‑R7000 i CS‑HG700‑11 pozwalają optymalnie dobrać preferowane przełożenia. Oprócz wariantów 12–25, 11–28, 11–30 i 11–32 nowością jest ostatni, czyli 11–34 z (ka‑ seta waży 364 g). Kierunkowy łańcuch CN‑HG601‑11 waży 257 g (ma 114 ogniw).

 

Dowiedz się więcej na: bike.shimano.com

 

Przeczytaj również:

 

Premierowa dwunastka - Camapgnolo Super Record 1x12

BMC Polska rusza z projektem BMC Labs

Canyon Grail - szybki gravel

Komentarze do artykułu