MLECZNA DROGA. MONTAŻ TUBELESSÓW

Wiele osób obawia się przejścia na system bezdętkowy. Zbyt skomplikowane, kłopotliwa obsługa itd. Bez przesady, pokażemy wam, jak to zrobić w możliwie najprostszy sposób.



W tej chwili większość nowych obręczy i kół przystosowana jest do systemów bezdętkowych, oznacza to tyle, że ich kształt został przygotowany, by opona po napompowaniu bezpiecznie trzymała się ścianek obręczy. Po uszczelnieniu taśmą lub opaską i zalaniu odpowiednio przystosowanej opony otrzymujemy szczelny system, który sprawdza się zarówno w terenie, jak i na szosie. Przed montażem należy upewnić się, że zarówno obręcze, jak i opony, przystosowane są do systemu bezdętkowego. W razie wątpliwości (braku oznaczeń) należy sprawdzić specyfikację fabryczną i zasięgnąć opinii u producenta lub dystrybutora.

 

 

CO BĘDZIE POTRZEBNE:

• odtłuszczacz

• mleko uszczelniające

• taśma tubeless i wentyle o odpowiedniej długości

• narzędzie do wkręcania wkładu wentyla

• pompka lub sprężarka

 

 

1 odtłuszczanie

 

Obręcz, na którą będziemy naklejać taśmę uszczelniającą, należy odtłuścić odtłuszczaczem. W ten sposób klej będzie lepiej trzymać.

 

 

 

MONTAŻ TUBELESSÓW

 

 

 

 

 

2 taśma lub opaska

 

Do uszczelnienia służą przyklejane taśmy, dostępne w różnych szerokościach. Tu konieczne jest odpowiednie dobranie do wewnętrznej szerokości obręczy, tak, by zostały przykryte wszystkie otwory na nyple. Albo też opaski (np. Bontragera), które pasują do określonego typu obręczy.

 

 

 

MONTAŻ TUBELESSÓW

 

 

 

 

3 naklejanie taśmy

 

Taśmę naklejamy równomiernie, zaczynając od wentyla i kończąc za nim, tak, by końcówki taśmy zachodziły na siebie przynajmniej kilka centymetrów. Dbamy o to, by taśma była równomiernie przyklejona na całym obwodzie.

 

 

 

MONTAŻ TUBELESSÓW

 

 

 

 

4 różne długości wentyli

 

Ważne! Długość wentyla musi pasować do wysokości obręczy, by na wystającą końcówkę dało się nakręcić nakrętkę i nałożyć końcówkę pompki. Także kształt gumowego uszczelnienia jest istotny i powinien pasować do kształtu obręczy. Najbardziej uniwersalne są te w kształcie gumowego stożka.

 

 

 

MONTAŻ TUBELESSÓW

 

 

 

 

 

5 otwór w taśmie na wentyl i wkładanie wentyla

 

Otwór robi się ostrym, okrągłym narzędziem typu szpikulec lub spinacz. Wentyl wkładamy w otwór, pamiętając o mocnym dokręceniu nakrętki z drugiej strony. 7 wykręcanie końcówki wentyla Końcówkę wentyla (wkład) wykręcamy odpowiednim narzędziem. Dzięki temu przepływ powietrza będzie łatwiejszy.

 

 

 

MONTAŻ TUBELESSÓW

 

 

 

 

 

6 zakładanie opony

 

Oponę zakładamy na obręcz najpierw z jednej, potem z drugiej strony. Wprowadzenie brzegu opony w środek profilu obręczy powoduje, że układa się ona równomiernie, drugą stronę założyć będzie łatwiej. Jeśli opona wchodzi ciężko, używamy wody z mydłem, smarując pędzlem brzegi opony. Jeśli to tylko możliwe, nie używamy łyżek do opon, ponieważ mogą uszkodzić brzeg opony.

 

 

 

MONTAŻ TUBELESSÓW

 

 

 

 

 

7 wykręcanie końcówki wentyla

 

Końcówkę wentyla (wkład) wykręcamy odpowiednim narzędziem. Dzięki temu przepływ powietrza będzie łatwiejszy.

 

 

 

MONTAŻ TUBELESSÓW

 

 

 

 

8 strzał „na sucho”

 

Używamy sprężarki lub odpowiedniej pompki, która jest w stanie stworzyć uderzenie ciśnienia, brzegi wskoczą wtedy na swoje miejsce. Po chwili ściągamy końcówkę pompki.

 

 

 

MONTAŻ TUBELESSÓW

 

 

 

 

 

9 wlewanie mleka strzykawką

 

Nasz wariant obsługi pozwala uniknąć rozlewania mleka, a opona po strzale „na sucho” powinna być już we właściwym miejscu. Strzykawka pozwala nabrać właściwą ilość mleka, w zależności od szerokości jest to od 30 (szosa) do 60 ml (gravel).

 

 

 

MONTAŻ TUBELESSÓW

 

 

 

 

 

10 strzał „na mokro”

 

Nadal z wykręconym wentylem ponownie strzelamy, wypełniając oponę powietrzem. Jeśli wentyl jest nowy (lubią się z czasem zapychać), możemy od razu spróbować strzału z wkręconym wentylem, wówczas odpadnie kolejny punkt.

 

 

 

MONTAŻ TUBELESSÓW

 

 

 

 

11 wkręcenie wentyla

 

Szybko ściągamy końcówkę pompki i wkręcamy wentyl, używając odpowiedniego narzędzia.

 

 

 

MONTAŻ TUBELESSÓW

 

 

 

 

 

12 dopompowanie

 

Pompujemy oponę do właściwego ciśnienia, pamiętając o tym, że może być ono niższe niż w wariancie z dętką. W oponach przełajowych (jak nasza montowana) nie przekracza 3 barów.

 

 

 

MONTAŻ TUBELESSÓW

 

 

 

 

 

13 „ułożenie” mleka

 

Trzymając koło za oś, obracamy nim wielokrotnie. Tę samą czynność powtarzamy, kładąc koło na boku na płaskiej powierzchni. W ten sposób mleko uszczelni ewentualnie istniejące nieszczelne miejsca. W razie potrzeby jeszcze raz dopompowujemy. Można ruszać w trasę!

 

 

 

MONTAŻ TUBELESSÓW

 

 

 

 

UWAGA!

Mleko z czasem traci swoje właściwości uszczelniające. Zwykle po około pół roku wysycha zupełnie. W związku z tym należy go regularnie dolewać. Pozostałości uszczelniacza w środku nie mają znaczenia i nie ma konieczności ich usuwania. Dopóki nie zakładamy świeżej opony, nie mają wpływu na działanie. Nie zaleca się mieszania uszczelniaczy różnych producentów!

 

 

 

PODZIĘKOWANIA Za realizację warsztatu dziękujemy załodze sklepu PM Rider na ul. Krakowskiej 122 we Wrocławiu, pmrider.pl

 

 

 

Artykuł ukazała się w TOUR 4/2018

 

Papierowe wydanie wciąż do nabycia w naszym SKLEPIE

 

Elektroniczną wersję możecie nabyć w eKiosku

 

Komentarze do artykułu