tour 4/2018

Rondo HVRT – aero i zmienna geometria

Kiedy rok temu polskie Rondo przedstawiło gravela Ruut świat zastygł w zachwycie. Świeże spojrzenia na temat roweru szosowego, włącznie ze zmienną geometrią spowodowało, że pokochało go wieli. Możliwe, że podobnie będzie z nowym HVRT, czyli rowerem aerodynamicznym z możliwością modyfikacji geometrii. I różnymi kołami do wyboru.



Rondo HVRT - ta sama filozofia, ale bardziej aero

Rondo HVRT - tak, to ta sama filozofia, choć rower chciałoby się powiedzieć bardziej tradycyjny, bo szosowy. Jeśli jednak gravele są obecnie najmodniejsze, to wśród "klasycznych" rowerów na asfalty to aerodynamika i odpowiednie przygotowanie sprzętu święci obecnie triumfy. HVRT - którego wczesne stadium w postaci wydruku 3D widzieliśmy już zresztą podczas prezentacji Ruuta - także korzysta z możliwości zmiany geometrii dzięki specjalnemu widelcowi. I jednocześnie tak samo jak Ruut (tutaj znajdziecie jego test) pozwala na użycie kół o różnej wielkości. Tym samym do wyboru mamy praktycznie dwa różne rowery - jeden typowo szosowy, z kołami 28 i oponami 30 mm i drugi bardziej długodystansowy, z kołami 27,5 cala (650B) i oponami 47 mm.

 

Rondo HRVT - geometria Vario

Kluczem do zmiany geometrii jest widelec Twintip. Poprzez zmianę ustawienia chipa (małej wkładki w hakach) mam możliwość wyboru ustawienia Low, bardziej komfortowego, albo High, bardziej wyścigowego. W tym pierwszym bez problemu mieszczą się opony 47 mm, przy węższych gumach mamy dużo miejsca na błotniki. Sama zabieg zmiany jest elementarnie prosty i można go wykonać samemu, tym samym zmieniając ustawienie odpowiednio do swoich upodobań. Z przodu mamy oś sztywną 12 mm, podobnie jak z tyłu.

 

Rondo HVRT

 

Widelec aero z opcją zmiany geometerii w wersji HVRT CF0 na kołach 28 cali

 

Rondo HVRT

 

Aerodynamiczna osłona hamulca

 

Rondo HVRT

 

Jeszcze z innej strony - widać śruby do mocowania uchwytu do zacisku. Oraz wstawkę, którą można odwrócić. Tu w ustawieniu wyścigowym High

 

Rondo HVRT

 

Jeszcze jedno ujęcie - widać wewnętrzne poprowadzenie przewodu hamulcowego

 

Rondo HVRT

 

Jak przystało na model aero - widelec płynnie przechodzi w samą ramę

 

Rondo HVRT

 

Aerodynamiczne przejście trójkąta głównego w tylny

 

Rondo HVRT

 

Aerodynamiczna jest także główka sterowa

 

Rondo HVRT

 

Podobnie jak rura podsiodłowa

 

Rondo HVRT

 

Ciekawostka - w sztycy znajduje się specjalny otwór, który pozwala na zamocowanie lampki!

 

Rondo HVRT

 

W rowerze aero oczywiście i kierownica musi mieć odpowiedni kształt - i ma

 

Rondo HVRT

 

Rondo HVRT CF0 postawiono na karbonowych kołach brytyjskiej marki Hunt - oczywiście aero i odpowiednio szerokich, by przyjąć opony o szerokości aż do 30 mm (tu 28 mm) 

 

Rondo HVRT

 

Koła są też wysokie (44 mm) i specjalnie pomalowane - specjalnie by pasować kolorystycznie do modelu

 

Rondo HVRT CF1 w wariancie 650B

Bez względu na zamontowane koła zmiany geometrii są takie same. Najlepiej pokazuje je grafika poniżej - katy zmieniają się o 0,5 stopnia, kokpit obniża o 10 mm, minimalnie zmienia się też wyprzedzenie widelca.

 

Rondo HVRT

 

Rondo HVRT

 

Rondo HVRT z kołami 650B i oponami 47 mm

 

Rondo HVRT

 

Nawet z takimi oponami nie ma problemu z miejscem

 

Rondo HVRT

 

Także z tyłu

 

Rondo HVRT

 

Co nie zmienia faktu, że duże opony wyglądają oryginalnie

 

Rondo HVRT

 

Jeszcze jedno ujęcie - miejsca jest dość

 

Rondo HVRT

 

Rana jest ta sama, więc detale się nie różnią

 

Rondo HVRT

 

Rama jest przystosowana do napędów tradycyjnych i Di2 - jak widać

 

Rondo HVRT

 

Ta sztuka była wyposażona akurat w Di2

 

Rondo HVRT

 

Hamulce zgodne są ze standardem Flat Mount. Tylna oś ma 12 mm średnicy

 

Rondo HVRT

 

I jeszcze oryginalny widelec

 

Ceny polskie modeli nie są jeszcze znane. Europejska cena zestawu ramy z widelcem ma wynosić 2599 euro, całego roweru w wersji 650B CF0 6399 euro, w wariancie Cf1 jak na zdjęciach 5799 euro.

Więcej na temat marki znajdziecie na stronie firmowej rondo.cc  

 

 

Komentarze do artykułu