ROWERY TOUR DE FRANCE: Peugeot 1977 – Pinarello 2017

Na przestrzeni 40 lat ścigania w Tour de France w rowerze szosowym sporo się zmieniło. Porównujemy model z dawnych czasów z rowerem, na jakim jeździ dziś Chris Froome, zwycięzca Touru.



PEUGEOT 1977

 

KOKPIT
Cienka aluminiowa kierownica z mostkiem o średnicy 1 cala i gwintowanymi sterami, dźwignie hamulcowe z linkami na zewnątrz. Kierownica znajdowała się wyżej niż obecnie, a jadący chwytał zwykle za dolną część kierownicy. Trzymanie dłoni na dźwigniach hamulcowych było raczej nietypowe.

 

RAMA I WIDELEC
Ręcznie lutowana ze stalowych rur, dla zawodników budowana na miarę. Poza tym dostępne rury nie umożliwiały różnicowania.
 ważyła ok. 2000 gramów. Sztywność ramy (poniżej 70 niutonometrów na stopień) z dzisiejszego punktu widzenia była bardzo niska.

 

HAMULCE
Hamulce Mafac w Peugeocie, ze specjalnie lutowanymi kółkami, to wersja szczególna, poprzednicy dzisiejszych modeli Direct Mount. Zasada działania szczęk nie zmieniła się do dziś, ale w 1977 wymagała użycia siły.


KORBA
Dwanaście przełożeń, najlżejsze przełożenie 42/26 jak na dzisiejsze warunki jest mordercze. Zmiana wymaga doświadczenia i wyczucia, zębatki z aluminium ulegały szybkiemu zużyciu. Buty mocowano do pedałów paskami.

 

KOŁA
Płaskie obręcze dwukomorowe z aluminium, identyczne na wszystkie etapy. Wysokie kołnierze piast miały podnieść sztywność kół. Szytki o szerokości 21 mm przyklejano bezpośrednio do obręczy.

 

NAPĘD
Bieg zmienia się dwiema dźwigniami zamocowanymi do rury dolnej ramy, przy czym dłoń trzeba zdjąć z kierownicy, co jest możliwe tylko na siedząco. Nie ma indeksacji. Części pochodzą często od różnych producentów.

 

 

PEUGEOT PY10 CP
Kolarz, np. Bernard Thévenet

Materiał ramy stal, Reynolds 531
Korba Stronglight 105 (42/42 z, BSA)
Napęd Simplex SLJA522/Simplex LJ 4000 CL
Hamulce Mafac Competiton
Koła (piasty/obręcze) Maillard 700 Professional/Nisi
Opony Wolber Liberty 21 mm, szytki

 

 

 

PINARELLO 2017

 

 

 

KOKPIT
Obszerny i sztywny, z dużą ilością miejsca na dłonie. Napęd i hamulce są wygodne w obsłudze także w górnym chwycie, a w zasięgu
oka jest cyfrowy komputer z wieloma funkcjami. Pancerze i linki są ukryte pod owijką lub w kierownicy.

 

RAMA I WIDELEC
Ramy wykonane są wyłącznie z karbonu. Rama waży ok. 1000 gramów. Dalsze obniżanie masy nic nie daje, bo rowery muszą ważyć co najmniej 6,8 kg. Rozwój techniczny koncentruje się przede wszystkim na poprawie aerodynamiki.

 

HAMULCE
Hamulce pracują lekko, są mocne i łatwo dozowane, w przypadku obręczy karbonowych występują jednak problemy na mokrym asfalcie. Ostatnio żywo dyskutowany temat to przesiadka na tarczówki, dostępne są komponenty, ale zawodowcy są podzieleni.

 

KORBA
22 przełożenia i to coraz więcej lżejszych. Froome może wybrać jako najlżejsze przełożenie 39/28. Zwykle zintegrowany zostaje miernik mocy. Tryb ze stali i tytanu. Buty wpinają się w pedały systemowe, gwarantując pewne połączenie.

 

KOŁA
Zoptymalizowane pod kątem aerodynamicznym obręcze z 16 lub 20 płaskimi szprychami. W zależności od profilu trasy wybierane są obręcze o różnej wysokości. Typowe są opony o szerokości 25 mm, podobnie jak wcześniej są to głównie przyklejane szytki.

 

NAPĘD
Większość kolarzy stawia na systemy elektroniczne, obsługiwane przyciskami przy dźwigniach hamulcowych. Pozwala to na zmianę z każdej pozycji na kierownicy. Akumulator jest ukryty w ramie. Korba i napęd to zintegrowany system jednego producenta.

 

 

PINARELLO DOGMA F10
Kolarz, np. Christopher Froome
Materiał ramy karbon
Korba Shimano Dura‑Ace/O‑Symetric (53/39 z., ITA)
Napęd Shimano Dura‑Ace Di2
Hamulce Shimano Dura‑Ace
Koła Shimano Dura‑Ace C35T
Opony Continental Competition 25 mm, szytki

 

Artykuł został opublikowany w numerze 8/2017 Magazynu BIKE, wersja elektroniczna TU

Komentarze do artykułu