SRAM Transmission Eagle 90 – pierwszy polski test nowego mechanicznego napędu MTB

Na najnowszej, mechanicznej generacji grupy SRAM Transmission nazwanej Eagle 90 jeździliśmy przez miesiąc przed premierą. Moglimy dzięki temu nie tylko sprawdzić, jak wygląda jej montaż, ale też sprawdzić w praktyce. Pozdrawiamy tych, którzy wypatrzyli ją… podczas otwarcia sezonu na Trasach Enduro w Srebrnej Górze! Oto nasze pierwsze wrażenia z jazdy i wszystkie najważniejsze informacje techniczne.

1. Wstęp – mechaniczny SRAM Transmission stał się faktem {#wstep}

To nie było tajemnicą – mechaniczny napęd SRAM Transmission miał w końcu nadejść. W sieci pojawiały się już wcześniej zdjęcia szpiegowskie przerzutki Transmission z widocznym pancerzem, a teraz stało się to oficjalne. SRAM uzupełnia swoją ofertę o tańszą, mechaniczną wersję Transmission. Co więcej, od razu są to dwie grupy – droższa wersja Eagle 90, dostępna jako zestaw, oraz Eagle 70, którą częściej spotkacie w gotowych rowerach w przyszłym sezonie (ale nadal pojedyncze komponenty będzie można kupić).

Ciekawostka – kto pamięta dawne grupy SRAM 9.0, 9.0 SL i 7.0? Nazwy nowych jakby je przypominają!

Przy okazji premierę mają także nowe hamulce SRAM MOTIV – ich test i opis znajdziecie w osobnym artykule na naszej stronie. W tym tekście skupiamy się na mechanicznym Transmission Eagle 90 – jego montażu, użytkowaniu i pierwszych wrażeniach z jazdy.

2. Czym różni się mechaniczna wersja Transmission od bezprzewodowej AXS? {#roznice}

Najważniejsza różnica to sposób przesyłania sygnału między manetką a przerzutką. W wersji bezprzewodowej AXS stosowane są moduły elektroniczne i baterie, natomiast w wersji mechanicznej mamy klasyczny pancerz i linkę.

Poza tym, oba systemy są do siebie bardzo podobne – do tego stopnia, że większość komponentów jest kompatybilna między wersjami. Można używać tych samych kaset, łańcuchów, korb czy niektórych elementów tylnej przerzutki, takich jak wózek.

3. Montaż – czy mechaniczne Transmission jest prostsze od klasycznych napędów? {#montaz}

Mechaniczny SRAM Transmission Eagle 90 bazuje na koncepcji bezpośredniego montażu przerzutki, eliminując konieczność stosowania haka. Standard UDH (Universal Derailleur Hanger) sprawia, że każda kompatybilna rama ma przerzutkę umieszczoną dokładnie w tym samym miejscu, co upraszcza cały proces.

Rzeczywiste wagi

Wszystkie komponenty zważyliśmy przed montażem, wagi zaokrąglono do równych gramów. Korba w zestawie z osłonami (bashguard), długość ramion 165 mm. Zębatka tylna 10-52 z.

Montaż Transmission Eagle 90 krok po kroku:

  1. Montujemy przerzutkę bezpośrednio do ramy. Oczywiście najpier demontujemy hak UDH – o ile był.
  2. Dostosowujemy długość łańcucha – pomaga w tym aplikacja SRAM, która na podstawie wielkości przedniej i tylnej zębatki podpowiada, ile ogniw powinno zostać.
  3. Dokręcamy przerzutkę kluczem dynamometrycznym.
  4. Zakładamy linkę i pancerz, blokujemy po nacięgnięciu, a następnie regulujemy naciąg linki pokrętłem przy manetce.

To wszystko. Nie ma konieczności regulowania ograniczników przerzutki czy ustawiania śruby B, co dodatkowo upraszcza cały proces.

4. Wrażenia z jazdy – jak działa mechaniczny SRAM Transmission Eagle 90? {#wrazenia}

Napęd testowaliśmy przez miesiąc w różnych warunkach terenowych, w tym na trasach w Srebrnej Górze i Raduni. Eagle 90 został zamontowany na rowerze, który wcześniej korzystał z SRAM Eagle GX, co pozwoliło na bezpośrednie porównania.

Jak zmienia biegi mechaniczny Transmission?

  • Zmiana przełożeń jest precyzyjna, a każda zmiana biegu daje wyraźny, słyszalny dźwięk. Jednocześnie napęd działa ciszej niż napędy Transmission AXS – to było moje duże zdziwienia.
  • W przeciwieństwie do bezprzewodowego AXS, wersja mechaniczna wymaga większej siły do zmiany biegów – to efekt tarcia w pancerzu linki.
  • SRAM Transmission eliminuje konieczność regulowania ograniczników w samej przerzutce, co sprawia, że napęd działa bardziej przewidywalnie.

Czy manetka różni się od wcześniejszych modeli?

  • Dźwignie zmiany biegów znajdują się w znanym użytkownikom SRAM miejscu, więc nie trzeba zmieniać przyzwyczajeń.
  • Niestety, w przeciwieństwie do wersji AXS, brakuje możliwości regulacji kąta ustawienia dźwigni.

Trwałość napędu

  • Po kilku jazdach konieczna była lekka regulacja naciągu linki – to standard w klasycznych systemach mechanicznych.
  • Mechaniczna wersja Transmission bazuje na komponentach znanych z grup Eagle GX AXS, co oznacza, że kaseta i łańcuch są dobrze sprawdzone pod kątem trwałości.
  • Stalowa przednia zębatka zużywa się wolniej niż jej aluminiowe odpowiedniki.
  • Tylna przerzutka Eagle 90 ma wymienne elementy, co obniża koszty ewentualnych napraw.

5. Dla kogo przeznaczony jest mechaniczny SRAM Transmission Eagle 90? {#dla-kogo}

SRAM Transmission Eagle 90 to rozwiązanie dla:

  • Rowerzystów posiadających ramę z hakiem UDH, którzy chcą skorzystać z nowoczesnego systemu bezpośredniego montażu przerzutki.
  • Osób szukających tańszej alternatywy dla elektronicznych napędów AXS.
  • Kolarzy preferujących mechaniczne systemy i unikających konieczności ładowania baterii.
  • Riderów, którzy cenią prostotę montażu i obsługi.

Dla kogo mechaniczny Transmission NIE jest odpowiedni?

  • Posiadaczy starszych ram, które nie wspierają standardu UDH.
  • Osób oczekujących równie lekkiej pracy manetki jak w systemach AXS – mechaniczna wersja wymaga użycia większej siły.

6. Podsumowanie – czy mechaniczna wersja Transmission ma sens? {#podsumowanie}

Mechaniczny SRAM Transmission Eagle 90 to ważne rozszerzenie oferty amerykańskiego producenta. Dzięki rezygnacji z elektroniki, nowa grupa Transmission jest tańsza, ale nadal oferuje kluczowe zalety systemu – precyzyjne działanie, uproszczony montaż i większą odporność na uszkodzenia.

Największe zalety SRAM Transmission Eagle 90:
– Bezpośredni montaż przerzutki – eliminuje konieczność regulacji haków.
– Kompatybilność z wieloma komponentami AXS.
– Prosty montaż i brak konieczności regulacji ograniczników.
– Stalowa przednia zębatka i wymienne elementy tylnej przerzutki – zwiększona trwałość.

Najważniejsze wady:
– Wyższa siła potrzebna do zmiany przełożeń w porównaniu do AXS.
– Brak kompatybilności ze starszymi ramami bez standardu UDH.
– Brak regulacji kąta ustawienia dźwigni w manetce.

Czy warto?
Jeśli masz nowoczesną ramę UDH i chcesz skorzystać z zalet systemu Transmission w bardziej przystępnej cenie – mechaniczny Eagle 90 to świetny wybór. Jeśli jednak zależy Ci na minimalnym wysiłku przy zmianie biegów, warto rozważyć wersję AXS.

Uwaga – nowy Eagle 90 dostępny jest też w wersjach do rowerów elektrycznych.

Oficjalna sugerowana cena zestawu do MTB to 3199 zł, do eMTB 2799 zł

Co sądzisz o mechanicznym Transmission? Podziel się swoją opinią w komentarzach!

sram eagle 70

SRAM Eagle 70 Transmission – tańsza elternatywa

Eagle 70 Transmission to mechaniczny napęd MTB stworzony z myślą o wytrzymałości, kompatybilności i prostocie. Wykorzystuje technologię Full Mount (montaż bez haka przerzutki) oraz nowy typ tłumika Drag Spring dla bardziej kontrolowanej pracy przerzutki. To rozwiązanie idealne dla riderów, którzy szukają trwałych komponentów w przystępnej cenie, a jednocześnie chcą cieszyć się najnowszą generacją napędów T-Type od SRAM.

Przerzutka SRAM Eagle 70 to serce tego napędu – wytrzymała, odporna na uderzenia i częściowo przebudowywalna. Korba z kutego aluminium wykorzystuje stalowe zębatki mocowane na 3 śruby, a kaseta XS-1270 oferuje pełny zakres 10–52T z technologią X-SYNC i wymiennym clusterem. Napęd uzupełnia nowoczesna manetka kompatybilna ze Stealth Brakes oraz Flattop łańcuch o wysokiej trwałości i pełnej zgodności z E-MTB.

Kaseta XS-1270 dołączana do grupy Eagle 70 nie jest kompatybilna z bębenkami XD – wykorzystuje tradycyjny bębenek na wielowypust (splined driver body).

Wszystkie dane techniczne z oficjalnych materiałów SRAM

Komponent Eagle 90 Eagle 70
Przerzutka tylna RD-90-A1
395g, Aluminium
Full Mount, T-TYPE
Czarna/Srebrna
RD-70-A1
415g, Stal
Full Mount, T-TYPE
Czarna
Korba MTB FC-90-A1
825g, Aluminium
DUB, 30/32/34T
155–175mm
FC-70-A1
895g, Aluminium
DUB, 30/32/34T
155–175mm
Korba E-MTB FC-90-PA-A1
490g, Aluminium
ISIS
150–170mm
FC-70-PA-A1
550g, Aluminium
ISIS
160–170mm
Manetka (Double Click) SL-90-A1
135g, Aluminium
MMX kompatybilna
SL-70-A1
145g, Kompozyt
Zintegrowana obejma
Manetka E-MTB (Single Click) SL-90-PA-A1
135g, Aluminium
SL-70-PA-A1
145g, Kompozyt
Kaseta XS-1275
445g, Stal
10-52T
T-Type, XD kompatybilna
XS-1270
565g, Stal
10-52T
T-Type, splined driver
Łańcuch CN-TTYP-GX-A1
285g, Srebrny
FlatTop, solid pins
CN-TTYP-70-A1
270g, Szaro-czarny
FlatTop, solid pins
Dropper Lever RM-DL-A1
45g, Kompozyt
14mm Cable Pull
MMX kompatybilna
Tarcza DM CR-TTYP-DM-A1
30/32/34T
Stal, +3mm offset
8-bolt (srebrna), 3-bolt (czarna)
„`

Ceny

Lista komponentów SRAM Eagle 2025

Grupa Typ Model Cena (PLN)
EAGLE 70 T-TYPE Korba 00.6118.701.000 – SRAM AM FC EAGLE 70 CL55 DUB 429
EAGLE 70 T-TYPE Korba 00.6118.703.000 – SRAM AM FC ASSY EAGLE 70 ISIS 409
EAGLE 70 T-TYPE Przerzutka tylna 00.7518.189.000 – SRAM AM RD EAGLE 70 T-TYPE BLK 579
EAGLE 70 T-TYPE Zębatka 11.6218.069.000 – SRAM CR T-TYPE EAGLE70 DM 3MM 30T 84
EAGLE 70 T-TYPE Manetka 00.7018.553.000 – SRAM AM SL EAGLE 70 T-TYPE T-RAIL 149
EAGLE 70 T-TYPE Manetka 00.7018.553.001 – SRAM AM SL EAGLE 70 T-TYPE SINGLE CLICK 149
EAGLE 70 T-TYPE Łańcuch 00.2518.067.011 – SRAM AM CN EAGLE 70 T-TYPE 126L SIL/BLK 149
EAGLE 90 T-TYPE Zestaw 00.7918.335.002 – SRAM AM EAGLE 90 GROUPSET 3199
EAGLE 90 T-TYPE Zestaw 00.7918.337.000 – SRAM AM EAGLE 90 GROUPSET EMTB 2799
EAGLE 90 T-TYPE Manetka 00.7018.552.001 – SRAM AM SL EAGLE 90 T-TYPE SINGLE CLICK 239

Info: sram.com

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: Grzegorz Radziwonowski, Justyna Jarczok

4 KOMENTARZE

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
mtbrider
mtbrider
28 dni temu

Nie wiem kto to kupi? Za mniejsze pieniądze można kupić o połowę lżejszą grupę XTR M9100 😉

ZEFel
ZEFel
13 dni temu

Eagle70/90 (z manetka jak sadze) dogada sie z kaseta shimano 7x 12s do tego ekmc ?

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne