Czy zestawy do konwersji na eBike powinny być zabronione?

Po serii pożarów w Nowym Yorku – 240 zdarzeń w 2023 roku, 17 ofiar śmiertelnych – miasto rozważa ban na sprzedaż „niecertyfikowanych pojazdów zasilanych bateriami li-ion”, podobne działania wprowadza eBay w UK, gdzie od końca października będzie obowiązywać na platformie zakaz sprzedaży tego typu sprzętu przez osoby prywatne. Czy zbliżone przepisy powinny obowiązywać także u nas?

Zastrzegam od razu – pożary powodują baterie, a nie rowery, czy inne pojazdy nimi zasilane, w połączeniu z wątpliwą jakością instalacji. Jednocześnie faktem jest, że każdy, kto miał do czynienia z podobnym pożarem wie, jak trudne jest jego ugaszenie. Jak więc rozwiązać ten problem?

Przywołane przykłady sugerują, że przyczyna leży w jakości baterii lub instalacji, szczególnie tych wykonanych domowym sposobem, nie chodzi o zakaz pojazdów elektrycznych w ogóle. W Londynie podobnych wypadków było aż 155 w ubiegłym sezonie, co oznacza wzrost o 73% w stosunku do roku ubiegłego (dane za tym artykułem).

Podobne zestawy są popularne w Polsce nie tylko wśród prywatnych osób, które chcą taniej przesiąść się na elektryka, modyfikując dotychczas posiadany rower, ale też np. wśród dostawców, którzy masowo wykorzystują je by ułatwić sobie pracę.

I tu pytanie do Was – czy powinno pojawić się rozwiązanie systemowe, w postaci zakazu i ewentualnej kontroli sprzedawców pod kątem atestów?

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: Aliexpress, Greencell

2 KOMENTARZE

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Rytug
Rytug
5 miesięcy temu

Warto artykuł uzupełnić o niedawny pożar kamienicy w Poznaniu. 2 strażaków zmarło, kamienica się zawaliła, wiele osób w szpitalu, potracili swój dobytek. W piwnicy działała firma serwisująca baterie do ebike. I tam wybuchł pożar.

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne