BMC Fourstroke AMP LT z niemal bezszelestnym wspomaganiem i wagą poniżej 16 kg

Nowy Fourstroke AMP LT jest zmotoryzowaną wersją Fourstroke, przedstawionej w zeszłym tygodniu rodziny trzech modeli analogowych BMC. Ma taki sam 120-milimetrowy skok z przodu i z tyłu jak standardowy model LT, dzieli 95% jego geometrii, ale lekko zmienione zawieszenie APS, aby zrobić miejsce dla silnika TQ-HPR50.

Na pierwszy rzut oka trudno powiedzieć, że to rower elektryczny. W rurze dolnej znajduje się akumulator, ale udało się ją maksymalnie odchudzić, a jednocześnie ukryć przewody. Nawet geometria jest niemal identyczna, bo AMP ma taki sam kąt główki 66,5º, spadek środka suportu 40 mm i korby 170 mm. Długość widełek tylnych jest dłuższa tylko o 3 mm, a większe rozmiary ram będą miały nieco krótszy zasięg (Reach). Silnik jest mały i ma wąski współczynnik Q (szerokość korby), więc pedałuje się jak w zwykłym rowerze.

Zasadniczo Fourstroke AMP LT jeździ tak samo zwinnie i sprawnie jak wersja napędzana po prostu pedałami, ale z wystarczającym wspomaganiem, aby podjechać więcej i lżej. Podobnie jak zwykły LT AMP LT ma 120 mm skoku przedniego i tylnego koła. Zachowuje pięć otworów na koszyki w rurze dolnej, co pozwala na umieszczenie dwóch bidonów w przednim trójkącie we wszystkich rozmiarach ram!

Lekka rama, silnik i konstrukcja oznaczają, że można zastosować lekkie zawieszenie. Tylne amortyzatory są sparowane z widelcami Rockshox SID lub Fox 34 Stepcast.

Ramy AMP mają tak samo wycięte górne rury jak zwykłe LT, tworząc przestrzeń nad górnym mocowaniem amortyzatora na linki zdalnego blokowania i inne rzeczy, które podobno pojawią się w najbliższej przyszłości. Na razie żaden z modeli LT nie ma zdalnego blokowania.

Rower wykorzystuje ten sam system zawieszenia Advanced Pivot Suspension (APS), co pozostałe, który zapewnia trakcję na podjazdach i bardzo aktywną pracę na nierównościach, przy zachowaniu efektywności na podjazdach. Jedyna różnica polega na tym, że dolne dźwignie są umieszczony wyżej, aby zrobić miejsce na silnik.

Rower akceptuje opon w rozmiarze do 29×2,4″ z przodu i z tyłu. Zintegrowany błotnik osłania dolny link, a prowadnica zapobiega odbijaniu się łańcucha.

Port ładowania znajduje się w górnej części rury dolnej, a wyświetlacz jest wbudowany w górną rurę. Pojedynczy przycisk włącza go i wyłącza oraz cyklicznie przechodzi przez ograniczony wybór danych (procent baterii, pozostały zasięg).

Przełącznik trybów znajduje się na kierownicy, a długie naciśnięcie przycisków Góra i Dół aktywuje odpowiednio tryb wspomagania chodzenia lub wyłącza silnik. Smukła obudowa zapewnia pod spodem dużo miejsca na dźwignię sztycy teleskopowej AXS lub mechaniczną.

Jednostka napędowa TQ to ten sam ultra cichy system, który został po raz pierwszy wprowadzony w rowerze Trek Fuel EXe. Jest praktycznie bezgłośny i wytwarza moc szczytową 50Nm. Jest to silnik o mocy 300 W, który waży zaledwie 1,85 kg, sparowany z baterią 360 Wh ważącą 1,85 kg.

AMP LT zachowuje miejsca na montaż dwóch bidonów wewnątrz przedniego trójkąta, co pozwala zamontować dodatkowy akumulatorów TQ o pojemności 160 Wh, tzw. Range Extender. Akumulator w kształcie bidonu ma długi przewód, którego rozmiar pozwala na umieszczenie go w dolnym koszyku, aby utrzymać niski środek ciężkości, a następnie przeprowadzenie kabla przez prowadnice przykręcone pod górnym koszykiem na bidon i podłączenie go. Dzięki temu w rowerze jest miejsce na mały bidon, a BMC zachowuje styl, z którego jest znane.

TQ będzie oferować własną aplikację, która będzie współpracować z tym rowerem, pozwalając na dostosowanie ustawień. System można również sparować z dowolnym komputerkiem kompatybilnym z ANT+, aby wyświetlić więcej informacji niż te, które są wyświetlane na wbudowanym, celowo minimalistycznym wyświetlaczu.

„Zwiększacz zasięgu”

Range Extender jest opcjonalny, sprzedawany oddzielnie i korzysta z innej technologii akumulatora niż główna bateria umieszczona wewnątrz rury dolnej.

Główna bateria wykorzystuje ogniwa o wysokiej pojemności, co pozwala na zmieszczenie większej ilości energii w mniejszej przestrzeni. Ogniwa te dostarczają energię równomiernie aż do osiągnięcia 10% pozostałej mocy, wtedy ogranicza moc do trybu Eco, aby zachować trochę więcej zasięgu.

Bateria Range Extender wykorzystuje jednak ogniwa o dużej mocy. Dzięki temu może dostarczać pełną moc aż do wyczerpania. Rower najpierw korzysta z energii z Range Extendera, a następnie przełączy się na główny akumulator, gdy ten pierwszy się rozładuje. Dzięki temu rower cały czas pracuje na pełnej mocy aż do końcowych 10%.

Warto zauważyć, że Range Extender może pozostać podłączony do roweru… ma swój własny port ładowania, który ładuje zarówno jego, jak i główną baterię poprzez podłączenie do gniazdka elektrycznego. Baterie będą ładowane w odwrotnej kolejności niż są używane… najpierw napełni się główna bateria (osiągając 80% mocy w ciągu zaledwie 90 minut), a następnie naładuje się Range Extender.

Deklarowana waga BMC Fourstroke AMP LT

Celem BMC było stworzenie eMTB, który będzie jeździł niezwykle podobnie do analogowego Foustroke LT. Dużą rolę odgrywa tu waga, więc AMP LT ma w pełni karbonową ramę i wykorzystuje standardowe komponenty.

System napędowy TQ to w zasadzie najlżejsza opcja na rynku. Cały system, z silnikiem, baterią, okablowaniem, pilotem i wyświetlaczem, dodaje tylko około 4 kg do roweru. Pakiet baterii Range Extender z przewodem dodaje kolejne ~1kg.

Deklarowane wagi wynoszą

Fourstroke AMP LT LTD – 15.9 kg
Fourstroke AMP LT One – 16,6 kg
Ciężary dla modeli TWO i THREE nie zostały podene

Ceny i wersje BMC Fourstroke AMP LT

Fourstroke AMP LT jest dostępny w czterech rozmiarach (S, M, L, XL) i czterech wersjach wyposażenia.

LTD będzie dostępny od grudnia 2022 roku i kosztować 13 999 euro. Wyposażenie obejmuje SRAM XX1 Eagle AXS, karbonową korbę Praxis, hamulce G2 Ultimate, Reverb AXS, widelec Fox 34 SC Factory, koła DT Swiss XRC 1200. ONE będzie dostępny od grudnia 2022 roku i kosztować 9 999 euro. Tu na pokładzie znajdziemy SRAM GX Eagle AXS, karbonowe korby Praxis, hamulce G2 RSC, Rockshox SID Select+, dropper BikeYoke Divine, koła DT Swiss XRC 1501. TWO będzie dostępny od lutego 2023 roku i kosztować 7 999 euro (Shimano SLX w/ tylna przerzutka XT, hamulce SLX, korba Praxis, sztyca X-Fusion Manic, Rockshox SID Select+, koła DT Swiss M 1900, THREE zaś od maja 2023 roku za 6 899 euro (mieszanka Shimano SLX/Deore, hamulce SLX, korby Praxis, Rockshox SID RL, zwykły wspornik siodła, obręcze Alex MD30 z piastami Shimano serii MT400)

Info: bmc-switzerland.com

Informacje o autorze

Autor tekstu: Redakcja

Zdjęcia: BMC

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »