Nowa obręcz DT Swiss FR 541, wykonana z wytrzymałego aluminium i przeznaczona do FR i DH, ma być prawdziwą alternatywą do nowoczesnych karbonowych kół MTB. Dzięki nowemu, unikalnemu profilowi, nowy model obiecuje zwiększoną odporność na uderzenia, co przekłada się na dłuższą żywotność koła i „wbudowaną” ochronę przed przebiciem.

DT Swiss uważa, że prawdopodobnie nie będą to pierwsze obręcze, które zawodnicy freeride i DH będą zakładać do swoich rowerów grawitacyjnych. Ale dobrze użyte nowe FR 541 „aspirują do bycia ostatnimi”. Przyznać trzeba, że nowość wygląda jak prawie każda inna nowoczesna szeroka aluminiowa obręcz do rowerów górskich, ale nowy kształt obręczy DT Swiss FR 541 ma podnosić trwałość i poprawiać wydajności.

Co nowego (dosłownie) w środku?
Sekret wszystkich zalet wynika z nowego kształtu ścianki bocznej i haka stopki w porównaniu do starego modelu FR 560, który zastępuje nowy FR 541.

Stara FR 560 (l) vs. nowa FR 541 (r)
Zamiast pochylać ściankę boczną do wewnątrz, aby oprzeć się siłom działającym na zewnątrz stopki opony, nowa obręcz ma prostszą ściankę boczną, która nawet nieco odstawje na zewnątrz u góry. Pierwszym rezultatem jest to, że nowy, szerszy „czubek” jest bardziej odporny na uderzenia o skały i korzenie, lepiej rozkładając siły uderzenia na korpus obręczy, aby zwiększyć wytrzymałość podczas jazdy.

Inną zaletą zmienionego profilu jest 17% wzrost odporności na dobicie (w porównaniu do FR 560). DT wyjaśnia, że zaokrąglona górna część haka obręczy i przejście do bardziej pionowej ściany bocznej obręczy tworzy gładszy i szerszy obszar styku, w którym osnowa opony zagina się pod wpływem ekstremalnej kompresji. Według testów przeprowadzonych przez DT we współpracy z wiodącym producentem opon, rozłożenie „wstrząsów” spowodowanych uciskiem na większej powierzchni zmniejsza ryzyko przebicia opony.

Obręcz waży też mniej. Przy wadze 570 g dla 27,5″ nie jest to waga piórkowa, ale nadal jest to redukcja o 25 g w stosunku do obręczy FR 560. Oznacza to też przejście na system PHR (Pro Head Reinforcement) DT, który wymaga zakrzywionych podkładek nypli, aby lepiej rozłożyć obciążenia naprężenia koła po wewnętrznej stronie obręczy. Obręcze posiadają klasę wytrzymałości ASTM 5 do DH i „ekstremalnych skoków”, a DT zaleca maksymalną wagę zawodnika i roweru 140 kg.

Nowa obręcz z aluminium, ze spawanym złączem, ma nadal 30 mm szerokości wewnętrznej i 21 mm całkowitej wysokości obręczy. Obręcz przystosowana do jazdy bezdętkowej posiada również mały hak na ściance, zarówno po to by podnieść odporność na uderzenia, jak i bezpiecznie utrzymywać oponę przy niskim ciśnieniu.

Ceny i wersje DT Swiss FR 541
Nowa obręcz DT Swiss FR 541 jest dostępna w średnicach 27,5″ lub 29″ z 28 lub 32 otworami. Obręcze sprzedawane są za 89,90 Euro za sztukę z klasyczną czerwoną grafiką DT, ale zawierają również złote, chromowane i czarne naklejki, które pozwalają dostosować wygląd kół do roweru.
Info: dtwiss.com
Nie jest asymetryczna, czyli z jednej strony (napędowej od tyłu, od strony tarczy z przodu) mocniej wygina obręcz. Co z tego że obręcz jest wytrzymała skoro zaraz po zaplocie zostaje osłabiona…
Fakt, że jeszcze jej nie testowaliśmy. Praktyka pokaże!
Potwierdzam nowa FR 541 jest mega wytrzymała, polecam dobrze wydane pieniądze naprawdę najlepsza obręcz jaką miałem 😉