Prezentacja Mondraker Podium Carbon R 2022

Mondraker Podium Carbon w wersji R wchodzi w kolejny sezon niemal niezmieniony, bo trudno jest poprawiać rower, który już w poprzedniej generacji należał do najlepszych na świecie. To na nim m.in. ściga się Rebecca MacConnell wtedy, gdy nie wybiera fulla F-Podium Carbon. Zbadaliśmy wariant 2022.

Pełna specyfikacja

Ultralekka rama pozostała bez zmian – Mondraker mówi o 775 gramach w rozmiarze M. Zmieniono za to dużą część specyfikacji 0 detale poprzednika znajdziecie powyżej – w miejsce Shimano XT w wariancie oznaczonym R wprowadzając napęd SRAM Eagle X01. Konsekwentnie zmieniła się też firma dostarczająca hamulce.

RAMAPodium 29 Stealth Air Carbon, XC Forward Geometry, wkręcany środek suportu, stożkowa główka sterowa, wewnętrzne prowadzenie przewodów, Boost 12×148 tył, dedykowana do napędu 1X, mocowanie hamulca Flatmount
WIDELECFox 32 Step Cast Float FIT4 EVOL Factory Kashima, 100 mm, ,15x110mm Boost axle, zdalny lockout, offset 44 mm
STERYONOFF Titan tapered for 1-1/8” to 1-1/2”, uszczelniane łożyska ACB
KOŁAMavic Crossmax Carbon SL R 29, szerokość wewnętrzna 26 mm internal width, bazhakowe, tubeless ready
PIASTYMavic Crossmax Carbon SL R
SZPRYCHYMavic proste, podwójnie cieniowane
OPONYMaxxis Rekon Race 29×2.35, EXO, tubeless ready, 120TPI, zwijane
MOSTEKMDK, 6061 T6 Alloy, 31.8 mm, podniesienie +/-5º, długości S/M: 60 mm, L: 70 mm, XL: 80 mm
KIEROWNICAOnoff Helium Carbon 0.2, podniesienie: 4.8mm, szerokość: 740 mm, cofnięcie 9º
SZTYCAOnoff Helium Carbon 0-R VFLEX, średnica 27.2mm, długość 400 mm
SIODEŁKOFizik Antares R7
HAMULCEKLAMKI: SRAM Level TLM,
ZACISKI: SRAM Level TLM, tarcze Centerline 160 mm
MANETKISRAM Trigger GX Eagle, 12 b.
PRZEDNIA PRZERZUTKABRAK
TYLNA PRZERZUTKASRAM X01 Eagle
KASETASRAM XG-1275, 10-50 z, 12b
MECHANIZM KORBOWYTruvativ Stylo Carbon Eagle, S: 170mm, M/L/XL: 175mm, 34 z
SUPORTSRAM DUB BSA
PEDAŁYBRAK
ŁAŃCUCHSRAM SX Eagle, 12 z, Powerlock
CHWYTYOnoff Twin, lock-on, 135 mm
WAGA8,9 kg

Sugerowana cena detaliczna wynosi 27999 zł

Info: mondraker.pl

Zobaczcie model Podium Carbon R 2022 w detalach

Żeby nie było wątpliwości, rower jest podpisany dużym logo – choć przyznać trzeba, że charakterystyczną sylwetkę z krótkim mostkiem łatwo jest rozpoznać. Przy okazji – takie umieszczenie logo sprawia, że dobrze je widać także przy zdjęciach akcji z dołu.
Zadbano o odchudzenie roweru – nie ma wierzchniej wersji ozdobnej karbonu, charakterystycznej kratki, jest tylko lakier
Bez zmian, podobnie jak w ubiegłym roku, z przodu znalazł się Fox 32 Factory, czyli w nwjwyższej wersji
Amortyzator, jak na rower do cross country przystało, ma 100 mm skoku
Także kierownica, jeśli chodzi o model, została niezmieniona, ale tym razem jest o 2 centymetry szersza – ma 760 mm a nie 740 jak do tej pory
Model OnOff Helium jest niemal płaski i tylko lekko cofnięty do tyłu
Obecność blokady amortyzatora sprawia, że rower ma jednak kilka przewodów koło kokpitu
Onoff Helium Carbon 0-R VFLEX ma spłaszczenie w górnej części, które sprawia, że sztyca pracuje na wybojach
Także korba jest karbonowa, co pomaga zbić wagę całości
Jedna z metod odchudzenia ramy, to zastosowanie mocowania hamulca Flatmount, pierwotnie stosowanego w szosie
Obydwa hamulce mają tarcze o średnicy 160 mm, tyle musi wystarczyć
Pozytywnie trzeba ocenić fakt, że rama ma wkręcany środek suportu, żdecydowanie mniej kłopotliwy niż Pressfit
Niska główka ramy sprawia, że pozycja może być ultra sportowa
Kolejna duża i pozytywna zmiana to nowe koła, tym razem karbonowe – witamy Mavica Crossmax Carbon SL R 29
Opony Maxxis Rekon Race to także bardzo pupularny wybór wśrod zawodników – tu mają 2,35 szerokości
Lata mijają, pewne cechy się nie zmieniają – Maviki mają oczywiście żółte wstawki!

Pierwsza jazda

Przy masie poniżej 1000 gramów Podium Mondrakera jest jedną z najlżejszych sztywnych ram dostępnych obecnie na rynku. Nawet jeśli nie osiąga deklarowanych 775 gramów, bo w ubiegłym roku zważyliśmy sztukę w rozmiarze L, która ważyła lekko ponad 900 gramów. Każdy, kto nie ma konkretnych preferencji co do prowadzenia, nie będzie zawiedziony wybierając Podium Carbon R. Dlaczego? Ponieważ jego prowadzenie jest przyjemnie zrównoważone. Istnieją rowery o bardziej sportowym, ale także bardziej komfortowym podejściu do charakterystyki jazdy. Mondraker chce połączyć to, co najlepsze z tych dwóch światów. Rower to jedno, ale sama rama Mondrakera jest trudna do pobicia, jeśli chodzi o jakość. Jej wykonanie jest ponadprzeciętne. Połowę zawieszenia można zablokować za pomocą dźwigni z kierownicy – tylko dlatego, że tył jest od razu sztywny. Wady? Jeśli ważysz ponad 80 kilogramów, układ hamulcowy najprawdopodobniej będzie dla ciebie za słaby.

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: Łukasz Kopaczyński

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »