Home Testy Części Test wózka przerzutki Nova2Ride OSPW

Test wózka przerzutki Nova2Ride OSPW

0
575

Wózek przerzutki Nova2Ride OSPW to propozycja dla tych, którzy szukają oszczędności wyrażonej w watach i gramach, albo zwyczajnie nie lubią standardowych komponentów, które ich nudzą. Za wielkimi, kolorowymi kółkami obejrzy się każdy, innych zachwyci blask karbonu. Przetestowaliśmy, jak cacko działa w praktyce.

Montaż

Nowy wózek zamontowaliśmy w 33Workshop, wrocławskim renomowanym serwisie, który jednocześnie jest głównym punktem obsługi SRAMa w Polsce, w połowie grudnia. Trudno więc o lepsze miejsce, jeśli ma się w rowerze osprzęt amerykańskiej firmy, a tak dokładnie było w naszym przypadku. Nowy wózek zamontowaliśmy do przerzutki SRAM Force AXS, stanowiącej oryginalne wyposażenie Canyona Endurace CF SLX 8.0 Disc Etap. Przy montażu posiłkowaliśmy się instrukcjami, które firma umieszcza w internecie – jest to postępowanie zdecydowanie godne polecenia, ponieważ wózek jest skonstruowany odrobinę inaczej niż oryginalny SRAMa. Przerzutka oryginalna działała przed całą procedurą bez problemu, przed wymianą wózka sprawdziliśmy też, czy hak przerzutki jest prosty – był. Wiadomo, że w szczególności w przerzutkach dwunastkowych prosty hak to podstawa by osiągnąć końcowy efekt dobrego działania całości.

Dotyczy to w szczególności naciągu sprężyny wózka i wymaga specjalnej procedury, bez której jest to niemożliwe. Pomocny jest w niej specjalny klucz, który służy jednocześnie do demontażu oryginalnego wózka. Naciąg nowego wózka wymaga częściowego wkręcenia głównej śruby podtrzymującej wózek, następnie naciągnięcia sprężyny i następnie finalnego naciągnięcia wózkiem sprężyny. Dopiero wówczas przykręcamy wózek właściwym momentem dynamometrycznym, a następnie montujemy kółka.

Pomimo instrukcji procedura montażu wymaga wysokiej precyzji i dopiero po kilku próbach udało nam się osiągnąć właściwy efekt naciągu sprężyny.

Zgodnie z przewidywaniem po montażu wózka konieczne jest też założenie dłuższego łańcucha – szczególnie duże dolne kółko wymaga większej długości do opasania go.

Działanie

Wózek był używany od grudnia do maja, w bardzo różnych warunkach pogodowych. Wiadomo, ta wiosna nie była szczególnie przyjazna dla fanów szosy, tym niemniej udało się nakręcić ponad tysiąc kilometrów. Równolegle używaliśmy kilku innych rowerów wyposażonych w bezprzewodowego SRAMA, więc możliwe było porównywanie na bieżąco, jak całość działa. Nova2Ride podkreśla, że wózek OSPW ma kilka zalet:

  • ma obniżać opory pracy napędu dzięki ceramicznym łożyskom w kółkach i większemu kółku, przez co łańcuch lepiej się układa
  • niższa masa niż oryginał
  • efektowny wygląd pozwalają ozdobić każdy rower

Krótko – co do dwóch ostatnich punktów trudno się nie zgodzić. Solidnie wykonane z kompozytu płyty wózka robią bardzo dobre wrażenie, dodatkowo dzięki nim cały wózek jest sztywny. Same kółka są z aluminium i dostępne w sześciu anodowanych kolorach, co sprawia, że można je dopasować do dowolnego roweru. Jest też wariant czarny, który pasuje do każdego. Oczywiście, wygląd podobnych dużych kółek trzeba lubić – ale o gustach się nie dyskutuje. Nam się podoba, złote kółka zostały celowo dobrane do czarnego roweru, niczym kropka nad i.

Co do samego działania warto podkreślić przede wszystkim fakt, że… należy regularnie dbać o higienę łańcucha i smarować go oraz czyścić. Faktem jest, że jeśli będzie posmarowany słabo, a wiadomo że np. jazda w deszczu sprawia, że łatwo to błyskawicznie sprawdzić, kółka Nova2Ride będą głośniejsze niż seryjne. Przypuszczamy, że przyczyną jest nadwymiarowy wózek, który ze względu na swoją sztywność łatwiej przenosi dźwięki na pozostałe elementy roweru, dokładnie tak, jak wysokie karbonowe koła są głośniejsze niż niskie aluminiowe. Najważniejsze – dobrze wyregulowana przerzutka z wózkiem działa na poziomie zbliżonym do oryginału. Przełożenia zmieniane są szybko, zmiana jest bardziej wyraźna i głośniejsza, co może być zaletą, jeśli ktoś lubi ten typ zmian z wyraźnym akcentem. W praktyce oszczędności wyrażone w watach są niezauważalne i niemierzalne – firmy produkujące tego typu wózki standardowo robią pomiary w sterylnych warunkach na stanowisku testowym, które są trudno powtarzalne w realnym świecie. Poza tym większy wózek ma minimalnie większe opory aerodynamiczne niż zwykły, tym samym oszczędności wynikające z konstrukcji i łożysk mniej więcej się równoważą.

Podsumowanie

Propozycja dla tych, którzy lubią się wyróżniać. Nova2Ride OSPW pozwala sprawić, że każdy rower będzie wyglądać inaczej i będzie lżejszy o kilka gramów. Jednocześnie spośród podobnych, konkurencyjnych propozycji, ta jest zdecydowanie jedną z tańszych, więc jeśli wielkie złote kółka w przerzutce to twoje marzenie, możesz śmiało uderzać. Podstawą do uzyskania dobrego działania będzie precyzyjny montaż i utrzymanie napędu w czystości.

Sugerowana cena detaliczna testowanej wersji wynosi 1200 zł.

Bezpośredni link do oferty na stronie dystrybutora – https://prosportshop.pl/kategoria-produktu/wozki-ospw/sram/

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Translate »