Goodyear wprowadza ponownie na rynek oponę Newton, po tym jak po raz pierwszy w swojej czteroletniej historii rozpoczął projektowanie i produkcję we własnym zakresie. Na rynek wchodzą nowe opony na przód i tył: Newton MTF i Newton MTR, każda dostępna w rozmiarach 27,5″ i 29″, przy czym MTF jest dostępna w szerokości 2,5″, a MTR w opcjach 2,4″ i 2,6″. Wszystkie opony są dostępne w wersjach Trail, Enduro i Downhill, co daje w sumie 15 nowych opon MTB.

Kontrola od projektu do produktu
Za marką ze skrzydlatą stopą kryje się firma Rubber Kinetics, globalny licencjobiorca opon rowerowych Goodyeara klasy premium. Firma ta wprowadziła markę Goodyear Bike w 2018 roku, wówczas opracowywanie opon było zlecane niewymienionemu z nazwy producentowi. Zespół Goodyeara był odpowiedzialny za projektowanie wzorów bieżników, ale to nienazwana fabryka opracowywała mieszanki gumowe i osnowy i ostatecznie produkowała opony. Był to model produkcji znany w branży, w którym fabryka przedstawiała Goodyearowi kilka opcji osnów i mieszanek do wyboru, a następnie dostarczała produkt z wybranym przez klienta wzorem bieżnika.

Dlaczego o tym wspominamy? Ponieważ od 2021 r. Goodyear Bike zaczął projektować i produkować wszystkie opony we własnym zakresie, a omawiane tu opony Newton MTF i MTR są pierwszymi gumami powstałymi w wyniku nowego, wewnętrznego procesu konstrukcyjnego. Poprzedni model outsourcingu nie sprawdził się w przypadku Goodyeara; jakość produktów nie była tak dobra, jak tego chciano, podobnie jak łańcuch dostaw. Aby to zmienić Goodyear Bike otworzył na Tajwanie specjalnie wybudowany zakład o wartości 10 mln USD, w którym pracuje 10 osób w zespole badawczo-rozwojowym i około 60 osób na produkcji. Każda pojedyncza opona, która trafia na rynek pod marką Goodyear Bike, jest teraz produkowana w tym zakładzie.

Celem powstania nowej opony Goodyear Newton było wyprodukowanie czegoś, co zapewni bardzo dobre osiągi w bardzo różnych warunkach. Zespół badawczo-rozwojowy zdecydował, że najlepszym sposobem na osiągnięcie tego celu będzie opracowanie specjalnych przednich i tylnych opon. W ten sposób powstały Newton MTF i Newton MTR. Poniżej zamieszczamy wszystkie szczegóły dotyczące nowej serii, a także nasze wrażenia z pierwszej jazdy.

Opony Goodyear Newton MTF i MTR
Ci, którzy znają oryginalną linię opon Newton , natychmiast rozpoznają wzór bieżnika Newton MTR. Jest on, o ile możemy stwierdzić na podstawie zdjęć, niemal identyczny jak w przypadku oryginalnego Newtona wprowadzonego na rynek w 2018 roku. Tamta opona była sprzedawana bez konkretnego przeznaczenia na przednie lub tylne koło, natomiast tym razem Goodyear informuje nas, że jest to opona przeznaczona na tylne koło, zaprojektowana głównie z myślą o napędzaniu.

W porównaniu z MTF, do której przejdziemy wkrótce, MTR ma oferować mniej kontrolowane hamowanie. Biorąc pod uwagę wleczony charakter tylnej opony i tak jej zdolność do kontrolowanego hamowania będzie nieco ograniczona w porównaniu z oponą przednią, niezależnie od zastosowanego wzoru bieżnika.

Nie da się ukryć, że Newton MTR jest podobna do Maxxis Minion DHRII; rozmieszczenie bocznych wypustek w kształcie litery L i prostokątnych jest niemal identyczne, ale to w środkowej części bieżnika różnice między nimi są najbardziej widoczne. Podczas gdy opona DHRII ma trzy wyraźne zestawy naprzemiennych podwójnych klocków, opona Newton MTR ma tylko dwa, z których oba mają nieregularny kształt i są nieco szersze, a ich krawędź prowadząca jest mniej wyraźna.

Bloki boczne, prostokątne i w kształcie litery L mają około 7 mm wysokości, natomiast środkowe bloki bieżnika są znacznie niższe i mają około 4 mm wysokości. Zarówno w oponach Newton MTR, jak i MTF przestrzenie pomiędzy klockami bieżnika są wypukłe, co ma zapobiegać przywieraniu błota do bieżnika.
Przednia opona Newton MTF w niewielkim stopniu przypomina wycofaną już z oferty oponę Newton ST. Zarówno klocki centralne, jak i krawędziowe mają wyraźne wzniesienia na krawędziach czołowych w celu zwiększenia efektywności toczenia. Bieżnik środkowy składa się z dwóch naprzemiennych zestawów klocków o różnej wysokości, z których wyższe mają około 5,5 mm wysokości, a krótsze około 4,5 mm.
Różnią się także boczne odstępy między poszczególnymi blokami w obrębie pary oraz wzory lameli. Para szerzej rozstawionych bloków bieżnika środkowego w znacznym stopniu wypełnia lukę między bieżnikiem środkowym a elementami bocznymi. Boczne wypustki mają wysokość około 7 mm i są rozmieszczone naprzemiennie w stosunku do środkowej części bieżnika, a lamele o głębokości 2 mm biegną przez całą ich długość, umożliwiając pewną elastyczność boczną podczas pokonywania zakrętów.

Dzięki połączeniu konstrukcji osnowy i wysokości bloków wzoru bieżnika Goodyear nadał oponie MTF znacznie bardziej zaokrąglony profil niż oponie MTR, co, jak twierdzi producent, jest zamierzoną cechą konstrukcyjną inspirowaną oponami motocrossowymi. Im bardziej zaokrąglony profil, tym węższa i bardziej wydłużona staje się powierzchnia styku opony z podłożem, co podobno pomaga w hamowaniu, ponieważ krawędzie hamujące znajdują się bardziej na środku bieżnika i można się o nie oprzeć. Podobnodzięki temu opona jest bardziej elastyczna, co przekłada się na lepszą kontrolę nad rowerem.
Bardziej kwadratowy profil opony MTR sprawia, że jej powierzchnia styku z podłożem jest szersza, ale krótsza, ponieważ wszystkie cztery wypustki na całej szerokości opony stykają się z powierzchnią. Ma to oprawiać zdolność tylnej opony do napędzania. Boczne odstępy pomiędzy czterema wypustkami są ograniczone do minimum, aby podczas ostrego hamowania podłoże miało jak największy kontakt. Goodyear informuje również, że tak małe odstępy pozwalają na bardziej spójne przejście między środkową częścią bieżnika a bocznymi wypustkami podczas pochylania roweru na zakrętach, co zmniejsza prawdopodobieństwo zsunięcia się tylnej opony.

Osnowy i mieszanki Goodyear MTB
Goodyear wprowadza na rynek opony Newton MTF i MTR w trzech wariantach osnów: Trail, Enduro i Downhill, a w każdym z nich zastosował mieszankę gumy dobraną pod kątem przyczepności, efektywności toczenia i trwałości.

Osnowa opony Trail Goodyeara składa się z jednej warstwy tkaniny o grubości 60 TPI, co oznacza, że na ścianach bocznych znajdują się dwie warstwy materiału osnowy, a na górze trzy. Następnie zastosowano dodatkową warstwę materiału osnowy od stopki do stopki, nazwaną Armor Protection, o znacznie większej zawartości gumy, która zapewnia dodatkową ochronę ścian bocznych i dalsze zabezpieczenie przed przebiciem, a także sprawia, że opona jest mniej porowata. Opony Newton MTF i MTR w osłonie Trail Casing są wykonane z gumy Trail 2 Rubber z mieszanką podstawową 60A i bardziej miękką mieszanką górną 50A.

Osnowa opon Enduro jest dwuwarstwowa, wykonana z bardziej elastycznej tkaniny 120 TPI; na ścianach bocznych znajdują się 4 kawałki tkaniny osłaniającej, a w środkowej części 6 warstw tkaniny osłaniającej. Na ścianach bocznych znajduje się dodatkowa wkładka butylowa, która chroni przed przecięciami ścian bocznych i snejkami.

Osnowa opony zjazdowej jest dwuwarstwowa, tak samo jak osnowa opony enduro, z tą różnicą, że tkanina ma 60 TPI i większą zawartość gumy, a tym samym twardszą osnowę. Wkładka butylowa zastosowana w osłonie DH jest grubsza i wyższa niż w osłonie Enduro, aby zapewnić dodatkową ochronę przed przebiciem i wsparcie ściany bocznej na większej powierzchni.
W przypadku osłon Enduro i Downhill, zastosowane mieszanki gumy różnią się pomiędzy oponami MTF i MTR. W oponach Newton MTF Enduro i Downhill zastosowano tę samą mieszankę GRIP 3S, która zapewnia maksymalną przyczepność, z bieżnikiem centralnym 42A, bardziej miękkim bieżnikiem krawędziowym 40A i twardszą mieszanką bazową 60A. Opona Newton MTR w osnowie Enduro i Downhill zachowuje większą równowagę między przyczepnością a efektywnością toczenia, stosując mieszankę Grip 3. W tym przypadku super miękka mieszanka 40A jest stosowana tylko na krawędzi bieżnika, a 50A w środkowej części bieżnika i wytrzymała 60A na całej podstawie.

Pierwsza jazda opony Goodyear Newton MTF i MTR Enduro
Na rowerze testowym – był to najnowszy Jekyll Cannondale – jeździłem na oponie Newton MTF 29″ x 2,5″ na przednim kole i Newton MTR 29″ x 2,4″ na tylnym, obie w wersji z karkasem Enduro, która charakteryzuje się bardziej miękką mieszanką gumy.
Goodyear udostępnił na swojej stronie internetowej kalkulator ciśnienia w oponach – goodyearbike.com/tire-pressure-calculator. Do kalkulatora wprowadziłem następujące dane: waga rowerzysty 75 kg, styl jazdy „MTB Enduro”, waga roweru 15 kg, rozmiar koła, szerokość opony, szerokość i typ obręczy, a jako warunki pogodowe wybrałem „suche”. Zalecane ciśnienie wynosiło 21 PSI w przedniej oponie i 22,3 PSI w tylnej. I na takim ciśnieniu testowałem opony na trasach zbudowanych przez Trail Brothers na Monte Arsenti. Jeździłem na gumach jeden dzień, podsumowanie testu w polskich warunkach przeczytacie w kolejnym wpisie.
Gdybym wybrał opcję „mokre” dla warunków na trasach, zalecenie wynosiłoby 18,9 PSI z przodu i 20,1 PSI z tyłu. Większość producentów opon nie zaleca tak niskiego ciśnienia; Maxxis podaje minimalną wartość 35 PSI na swoich oponach do rowerów górskich, natomiast WTB podaje znacznie niższą wartość 20 PSI. Continental, a teraz także Goodyear, nie podają absolutnego minimum, a jedynie maksymalne ciśnienie wynoszące odpowiednio 51 i 50 PSI.

Profil opony Goodyear Newton MTF jest bardzo zbliżony do profilu opony Maxxis Assegai 2,5″. Podobnie jak w przypadku tej popularnej opony, Newton MTF zachęca kierowcę do wchodzenia w zakręty, a przejście od środkowej części bieżnika do bocznych wypustek jest przewidywalne i płynne. Nie miałem problemów z przechylaniem roweru do dość dużych kątów nachylenia i nigdy nie znalazłem kąta, przy którym kończy się przyczepność przedniej lub tylnej opony.
Jak wspomniałem, szlaki w Toskanii były w dużej mierze suche, ale fragmenty w cieniu potrafiły zaskoczyć mokrymi plackami. Niezależnie od tego, opony dobrze trzymały się miękkiego terenu i nie sprawiały mi większych trudności w prowadzeniu. W moim odczuciu zapewniały pewne i precyzyjne prowadzenie. Zauważyłem również, że Newton MTF oferuje bardzo przewidywalne hamowanie.

Jeśli chodzi o Newtona MTR z tyłu, oferował dobry napęd podczas pokonywania luźnego, nierównego terenu. Zauważyłem jednak również brak przyczepności na mokrej skale podczas pokonywania stromych, technicznych odcinków singla. Z drugiej strony wapienie Monte Aresenti mokre są jak mydło! Czy są gumy które się ich trzymają? Jeszcze nie nie nie trafiłem!

Więcej informacji: goodyearbike.com/newton-mtf-mtr/
Dystrybutorem opon w Polsce jest firma Saks