Home Nowości Nowy Canyon Spectral:ON z baterią 900 Wh i lżejszą ramą

Nowy Canyon Spectral:ON z baterią 900 Wh i lżejszą ramą

0
1899

Jest takie powiedzenie w języku niemieckim: „Man kann nicht auf zwei Hochzeiten gleichzeitig tanzen.” Bezpośrednie tłumaczenie? „Nie można tańczyć na dwóch weselach w tym samym czasie” lub, jak angielskie powiedzenie mówi: „Nie można mieć ciastka i zjeść ciastka”. Canyon twierdzi, że w przypadku nowego Spectral:ON to bzdura, a my mogliśmy w praktyce się przekonać czy ma rację.

Nowy Canyon Spectral:on CFR LTD na SRAM AXS i zawieszeniem Flight Attendant RockShoxa

Konwencjonalna mądrość mówi jasno – nie zawsze można dostać to, czego się chce. Rozważmy E-MTB… Od lat kolarzom
mówi się, że 1. mogą wybrać rower „kotwicę” z dużą baterią i ogromnym zasięgiem lub 2. mogą kupić rower lżejszy z małą baterią i fatalnym zasięgiem. Albo – albo, połączenie zdaje się być niemożliwe.

Zobacz prezentację roweru i pierwsze wrażenia z jazdy

Canyon twierdzi, że nowy Spectral:ON jest dowodem na to, że na to, że można zjeść ciastko i mieć ciastko, w uproszczeniu osiągnięto to odchudzając rower i jednocześnie wyposażając go w większą baterię. Co znów wydaje się być sprzecznością.

Nowy Spectral:on CFR na Shimano XTR i zawieszeniu Foxa

Na ponad miesiąc przed premierą mogłem przez trzy dni przetestować nowego Spectrala:ON w dwóch najwyższych wariantach wyposażenia w wersji CFR, najpierw też porozmawiać z inżynierami, którzy stali za projektem. Do testów służyły endurowe trasy wokół szczytu Monte Arsenti i sprzyjająca wiosenna aura Toskanii.

Flota testowa Canyona czekająca na sprawdzenie

LŻEJSZY, SZTYWNIEJSZY, MOCNIEJSZY

Canyon stanął przed dylematem, gdy rozpocząć prace nad nowym modelem Spectralem:ON. Chcieli zachować charakterystyczną dla tego modelu łatwość prowadzenia (szczególnie w wersji analogowej), ale również dać rowerzystom moc i zasięg, aby jeździć dalej niż kiedykolwiek wcześniej. Tradycyjnie na tym polega cały problem, bo zwiększenie zasięgu zazwyczaj oznacza dodanie większej liczby ogniw ogniw (a więc i masy) do końcowej mieszanki. Jak więc osiągnąć najlepsze z obu światów? Przeprojektować cały rower!

Prototyp Spectral:on 2022 I rama służąca do badania ustawienia baterii

Zaczynając od zera, nawet jeśli rower wygląda podobnie do poprzednika, zaprojektowano tak naprawdę od początku ramę. Nowa generacja Spectrala:ON jest teraz w pełni karbonowe – po raz pierwszy zastosowano karbonowy tylny trójkąt. Cały trójkąt główny jest jednak także nowym – nowe schematy układania włókien węglowych i jeszcze bardziej wydajna architektura ramy pozwoliły „na zwiększyć wytrzymałość przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości gramów”. Canyon z dumą podaje, że jak przystało na rower, który został zaprojektowany do ostrej jazdy na najtrudniejszych trasach, zarówno ramy CF i CFR spełniają teraz jeszcze wyższą i bardziej rygorystyczną „kategorię 4E” wytrzymałości i odporności na uderzenia.

Niewidoczne z zewnątrz detale techniczne typu prowadzenie przewodów w kanałach
Drobny detal – specjalne mocowanie na kieszeń na bidon

To samo dążenie do stworzenia prawdziwie bestii doprowadziło do zwiększenia sztywność tylnej części poprzez dodanie nowego mostka tylnych widełek i zastosowanie wytrzymałych łożysk maszynowych, które obracają się wokół masywnych osie o średnicy 15 mm w głównych punktach obrotu. Zyskuje na tym zawieszenie, bo zmniejszają się opory jego prac, podnosi się trwałość konstrukcji. Mniej oczywistą (ale nie mniej ważna) korzyść jest zauważalny wzrost precyzji prowadzenia, ponieważ mocniejsze połączenia między elementami ramy zwiększają sztywność tyłu.

Rozmiary nowego modelu

NOWA ALE NIE EKSTREMALNA GEOMETRIA

Nowy Spectral:ON jest dłuższy, niższy i wypłaszczony Jednocześnie nie jest to najdłuższy, najbardziej najbardziej progresywny E-MTB na rynku. I nie bez powodu – Canyon nie chciał stworzyć elektrycznego enduro czy FR. Nadal na pierwszym planie była uniwersalność, typowa dla Spectrali

Zmiany w geometrii są jednak istotne. Zachowanie na zjazdach z założenia ma poprawić wydłużenie roweru – zwiększono zasięg o 25 milimetrów dla każdego rozmiaru ramy, zmniejszono kąt główki o jeden stopień i dodano 5 milimetrów długości do widełek tylnych. Odjęto także (chciałoby się powiedzieć w końcu!) ok. 20 milimetrów długości z rury podsiodłowej, co daje użytkownikom więcej możliwości na zastosowanie dłuższych sztyc teleskopowych, które ułatwiają manewrowanie rowerem na zjazdach. Te skromne (ale znaczące) zmiany pomogły zachować Spectralowi:ON charakterystyczną łatwość jazdy, jednocześnie zwiększając jego stabilność przy dużych prędkościach i pewność na stromych, skalistych ścieżkach.

WIELKA BATERIA

Obawa o zasięg to strach, który towarzyszy chyba stale każdemu użytkownikowi elektryków. Nowy Spectral:ON został wyposażony w jedną z największych (i najmądrzejszych) baterii na świecie. Nowy model jest dostępny z bateriami 720 i 900 Wh, które zwiększają zasięg odpowiednio o 15 do 42 % (w porównaniu do poprzedniego modelu, dane firmy). De facto podczas moich jazd po naładowaniu komputer podawał zasięgi przekraczające 200 km!

Dane podawane przez Canyona z własnych testów

Pojemność baterii: 900 WH / 720 WH
Zasięg: 97,2 km / 77,7 km
Wznios: 2.132 m / 1.681 m

Warunki testowe

  • Moc kolarza 70 W
  • 200 % wsparcia silnika: 140 W
  • Masa całkowita: 100 kg (spektralna:ON CFR: 22,2 kg i jadący: 77,8 kg)

OPTYMALIZACJA RAMY I USTAWIENIA SILNIKA

Zasięg ma znaczenie. Ale zamontowanie w rowerze największej możliwej baterii nie zawsze oznacza natychmiastowy skok jakościowy. Proste dodanie większej liczby ogniw w akumulatorze zazwyczaj zwiększa masę. Efektem końcowym może być ciężki, źle wyważony rower. Canyon poszedł inną drogą i stworzył „nowatorską architekturę ogniw baterii, która zwiększa zarówno zasięg, jak i jakość jazdy. Dzięki ułożeniu ogniw ogniw poziomo, stworzyliśmy bardziej kompaktowy i wydajny ich układ.” Przy okazji uzyskano nietypowy, jak na elektryka wygląd roweru – patrząc z boku dolna rura jest wąska, jak w rowerze tradycyjnym, tylko silnik zdradza, że mamy do czynienia z eMTB.

Canyon zoptymalizował również rozmieszczenie baterii w samej ramie. Pochylenie silnika Shimano EP8 do góry pod kątem 30 stopni pozwoliło nam schowanie płaskiej baterii niżej w w ramie, przed silnikiem zamiast nad nim. Efektem końcowym jest niżej położony środek ciężkości i równomiernie wyważony rozkład masy.

Wersja CFR LTD w akcji

BEZPROBLEMOWY ŁADOWANIE

„Tankowanie” Spectrala:ON jest bezproblemowe niezależnie od tego, czy użytkownik zdecyduje się ładować akumulatora w rowerze lub poza nim. Nowy Spectral:ON jest wyposażony w ładowarkę Rosenberger z magnetyczną wtyczką. Ładowanie akumulatora w rowerze wymaga po prostu otwarcia wodoodpornej pokrywy portu ładowania i umieszczenie magnetycznej końcówki we właściwym miejscu. Nie ma możliwości uszkodzonych styków lub niedokładnych połączeń – magnetyczne połączenie proste, sprawdzone,
i wytrzymuje lata wielokrotnego ładowania, jak zapewnia firma

Dla tych, którzy wolą wyjąć baterię i ładować ją poza ramy, zaprojektowano nową pokrywę do wyjmowania akumulatora, która jest łatwa w w użyciu i całkowicie bezpieczna – pociąga się za dźwignię i odkręca dwie śruby imbusowe zabezpieczające akumulator i wysuń baterię z ramy. Wbudowany wskaźnik naładowania na obudowie akumulatora pomaga ocenić pozostałą pojemność.

Spectral:ON jest zasilany przez silnik Shimano EP8 firmy Shimano. Ważący 2,6 kg silnikjest jednym z najlżejszych silników o pełnej mocy na rynku. Jest również jednym z najmocniejszych, ze 85 Nm szczytowego momentu obrotowego.

Porównanie wag Spectral:on stara i nowa generacja

SZCZEGÓŁY ROBIĄ RÓŻNICĘ

Rower Spectral:ON to także detale, które sprawdzą się na na szlaku. Nn przykład wzmocniona włóknem płyta ślizgowa jednocześnie chroni silnik przed kamieniami i służy jako osłona łańcucha. Jendoczęściowy kokpit Canyon:ON zmniejszają bałagan w kokpicie, umożliwiając poprowadzenie przewodów przez przez kierownicę i wspornik kierownicy. Konstrukcja główki ramy (powstała w wyniku współpracy pomiędzy firmami Canyon i Acros) umożliwia poprowadzenie przewodów przez zestaw sterowy. To z kolei pozwala na ciaśniejsze prowadzenie kabli prowadzenie kabli bez utraty jakości zmian. Konstrukcja osi przelotowej Quixle przez oś zwiększa sztywność tyłu roweru, jednocześnie chowając się w osi – zapewniając łatwy, beznarzędziowy demontaż koła.

PIERWSZY TEST SPECTRAL:ON 2022

Na trasach w Massa Marittima byłem wielokrotnie w latach ubiegłych, jeździłem na nich na różnych rowerach. I nie da się ukryć, że nowy Spectral:ON był rowerem, który sprawił mi wyjątkowo dużo radość w tych warunkach. Trasy są generalnie trudne, a to sprawia, że cięższe rowery, z nisko położonym środkiem ciężkości jeżdżą mówiąc wprost łatwiej. Tym razem pokonałem na dwóch różnych wariantach roweru nie tylko różne trasy na Monte Arsenti, ale i słynny zjazd The Canyon, gdzie jeden z kolegów pokonał też na nowym rowerze road gapa (!). Fakt, że Canyon konsekwentnie stosuje układ kół mullet sprawia, że rower pomimo masy wyższej niż typowy analog nie ma problemów ze zwrotnością, także kręte trasy w stylu rollercoastera nie stanowią problemu. Zauważalna jest za to na wybitnie stromych podjazdach wysokość przodu maszyny, która wymaga aktywnego dociskania przodu. Rower w wariancie CFR ma skok 155 tył/150 przód, a CFR LTD jeszcze większe ugięcie przodu, bo sięgające 160 mm, ale w praktyce różnica jest niewielka. Ważniejsza jest ogólna „sprawność bojowa” roweru, na którym siedzi się wygodnie i centralnie, po krótkim okresie adaptacji zapominając, że to elektryk. Fakt, że zasięg teoretycznie sięga ponad 200 km w trybie ECO sprawia, że w końcu człowiek przestaje się martwić o to, że akumulator się skończy. I to mi się podobało najbardziej!

DOSTĘPNOŚĆ I CENY SPECTRAL:ON

Zależna jest od modelu. Wszystkie rynki poza Stanami Zjednoczonymi będą miały modele Spectral:ON CFR dostępne od 5 kwietnia i można się spodziewać że będą również dostępne modele Spectral:ON CF będą dostępne 5 maja. Na początek oba modele CFR będą dostępne tylko z dużą baterią baterią 900 Wh. Po 5 maja UŻYTKOWNICY będą mogli wybrać pomiędzy 720 Wh i 900 Wh we wszystkich modelach CF i CFR.

Ceny w PLN: 53 799 zł / 55 199 zł  oraz 43 999 zł / 45 499 zł za odpowiednio LTD i „zwykłego” CFR, niższa dotyczy rozmiaru S z mniejszą baterią.

Info: canyon.com

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Translate »