Być może przegapiliście to, ale DT Swiss zaprezentował prosty zestaw modernizacyjny Ratchet LN, który sprawi, że wasze podstawowe koła oparte na piastach DT staną się wydajne jak te z kultowym rozwiązaniem Star Ratchet, opartym na kołach zębatych. Zestaw zawiera wszystkie części potrzebne do wymiany trój zapadkowego systemu w podstawowych piastach DT i zastąpienia go doskonalszym odpowiednikiem.
Przez długi czas sekretny upgrade przeprowadzany był w ciemnościach YouTube, a konwersja taniej piasty DT 360/370 z 3 zapadkami na Star Ratchet jest stosunkowo prostym procesem. Problemem zawsze było zdobycie odpowiednich części zamiennych i dostęp do dwóch narzędzi DT, specyficznych dla tych piast. Najprościej można było je znaleźć na chińskim portalu aukcyjnym! Teraz dyskusja o częściach stała się łatwiejsza. Możesz oddać swoje koła i zestaw do lokalnego sklepu rowerowego lub firmy zajmującej się budową kół, aby dokonać prostej modernizacji. Albo zrobić to samemu. Tym bardziej, że na piastach DT Swiss opartych tak naprawdę jest wiele innych produktów innych brandów oraz koła składane przez wielu budowniczych kół.

Dlaczego warto dokonać modernizacji?
Nawet piasty DT z trzema zapadkami w podstawowej wersji w wielu niedrogich kołach OEM mają gwintowany Ring Nut (z zębami, w których zapadki się blokują) w obudowie piasty, tak jak piasty premium. Tak więc zamiana tego elementu na taki, który umożliwia sprężynowemu systemowi Star Ratchet załączanie i rozłączanie oznacza szybsze działanie i zwiększoną trwałość.

Podczas gdy wiele piast działa dobrze z zapadkami i tylko 3 punktami styku, aby przenieść moment obrotowy z piasty na koło poprzez płaszcz piasty, system Star Ratchet w pełni angażuje całą powierzchnię kół zębatych i ich zębów przy każdym ruchu pedałów do przodu. Oznacza to lepszy rozkład sił i ostatecznie większą niezawodność. Umożliwia to również przyspieszenie reakcji sprzęgła.

Zestaw rozbudowujący DT Swiss Ratchet LN jest standardowo wyposażony w parę pierścieni zapadkowych z 18 zębami, ale ponieważ wykorzystuje znany od dawna system Star Ratchet, możesz go rozbudować do wersji 24, 36 lub nawet 54 z, aby uzyskać jeszcze szybsze działanie sprzęgła.

Ulepszenie piasty DT Swiss Ratchet LN – ile to kosztuje?
Standardowy zestaw Ratchet LN zawiera wszystkie części potrzebne do modernizacji piasty: nową gwintowaną nakrętkę, parę kół zębatych z 18 zębami, sprężyny, pierścień dystansowy, smar oraz bębenek – standardowy Shimano, SRAM XD lub Shimano Micro Spline. Do przeprowadzenia konwersji potrzebne będą oba specyficzne dla DT narzędzia do demontażu elementu wkręcanego w piastę..
Zestaw ze standardowym sprzęgłem Shimano jest najtańszy i kosztuje ok. 70 euro, nieco droższy jest z korpusami XD lub MicroSpline i kosztuje ok. 80 euro. Zestawy z wytrzymałymi korpusami ze stali nierdzewnej są również dostępne za dodatkowe 20 euro. Od grudnia pojawiły się też oficjalnie odpowiedniki szosowe rozwiązania, jak i „gęstsze” MTB z 36 zębami.
Info: .dtswiss.com/
Hej, czemu służyło wybicie i ponowne zamotowanie tych samych łożysk? 🙂
Tym razem nie chodziło o łożyska, tylko o system sprzęgła – w miejsce zapadek koła zębate.