Lal Bikes Supre Drivetrain wynajduje napęd MTB na nowo

Można powiedzieć, że każdy miał kiedyś złe doświadczenia z przerzutkami, co skłoniło Cedrica Eveleigh z Lal Bikes do stworzenia Supre Drive, czyli systemu napędowego, który oddziela dwie funkcje standardowej przerzutki – zmianę przełożenia i napinanie łańcucha. Jednocześnie umieszczając przerzutkę z dala od niebezpieczeństw, chroniąc ją w ramie roweru. Cztery kluczowe elementy Supre Drive to trwałość, wydajność, tłumienie łańcucha i niższa masa nieamortyzowana, a wszystko to w rowerze o dużym skoku.

Pomysł na nowy napęd pojawił się w głowie kanadyjskiego inżyniera podczas przejażdżki wiosną 2019 roku. Natychmiast zabrał się do pracy, budując stacjonarny prototyp całego układu napędowego. Cedric opatentował Supre Drive w Kanadzie, a podczas gdy patent jest w toku na arenie międzynarodowej, już pracuje z dużą firmą zajmującą się rowerami górskimi nad stworzeniem ramy, która będzie korzystać z tego systemu. Prototyp przedstawiony w filmie ma ograniczony zasięg, ale obecna wersja może pomieścić kasetę o zakresie 10-51 zębów i ma tylko dwa specyficzne wymagania: linię łańcucha 52 mm i suport T47.

Szczegóły techniczne Supre Drive

  • Konstrukcja zawieszenia z rolką
  • Wykorzystuje standardową piastę, korby, kasetę, przerzutkę i łańcuch
  • 12-biegowy, zakres przełożeń 10-51 z
  • Specjalna przerzutka z dużą, pojedynczą zębatka
  • Duży prześwit
  • Rama zapewnia ochronę przerzutki
  • Sprężynowy napinacz łańcucha połączony ze sprężyną i amortyzatorem w rurze tylnej
  • Przybliżone stałe napięcie łańcucha na wszystkich biegach
  • Więcej informacji: lalbikes.com
  • Instagram: @lal_bikes

Jak działa Supre Drivetrain

Pierwszym zadaniem przerzutki jest przesuwanie łańcucha pomiędzy trybami kasety w celu zmiany przełożenia. Po drugie wózek napina łańcuch, gdy spada ono w wyniku zmiany przełożeń na mniejsze tryby. Cedric umieścił przerzutkę bez wózka na wahaczu, a napinacz łańcucha przeniósł na środek roweru, nad zębatkę przednią. Mimo że rower wykorzystuje konwencjonalną piastę i części układu napędowego, rama musi być zaprojektowana wokół całego systemu.

Napinacz obraca się wokół osi suportu i wysuwa się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, aby zapewnić więcej luzu w łańcuchu, gdy przerzutka przesuwa się na większe tryby kasety. I odwrotnie, gdy przerzutka zmienia bieg na mniejszy, napinacz jest ciągnięty przez linkę w kierunku przodu roweru przez tłumik w rurze dolnej, kontrolowany przez sprężynę i amortyzator. Najbardziej intrygujące jest to, że system utrzymuje niemal identyczne napięcie łańcucha na wszystkich biegach. Konwencjonalne mechanizmy napędowe zwiększają napięcie łańcucha na niższych biegach, co powoduje wzrost oporu.

Działający prototyp Supre Drivetrain

Dodając do tego krótszy odcinek wolnego łańcucha i jak twierdzi Cedric, „czułe na prędkość tłumienie napinacza, które przewyższa każde sprzęgło przerzutki dostępne na rynku”, otrzymujemy niezwykle cichą i wytłumioną przerzutkę. W Supre Drive zastosowano taką samą liczbę kółek pośredniczących jak w „konwencjonalnym” rowerze z rolką i zawieszeniem high-pivot, ale zmniejszono tarcie, ponieważ kółka te mają większą liczbę zębów niż typowa przerzutka.

Supre Drivetrain – tylna przerzutka

Jeśli chodzi o dyskusję na temat masy nieamortyzowanej, system oszczędza około 130 gramów masy tego typu, ale dodaje 100-200 gramów masy całkowitej.

Fakt, że nie ma potrzeby regulacji naprężenia przerzutki sprawia, że do montażu systemu nie są potrzebne żadne specjalne narzędzia. Umiejscowienie przerzutki zapewnia również lepsze owinięcie łańcucha wokół kasety, ponieważ kółko prowadzące jest umieszczone znacznie wyżej. Prawie niewidoczna przerzutka ma duży prześwit i jest dodatkowo chroniona przez umieszczenie jej pomiędzy łańcuchem a wspornikiem siodła. Dodatkowo, łańcuch jest chroniony przed czynnikami zewnętrznymi i nie dotyka podłoża podczas drgań.

Produkcja komponentów układu napędowego będzie prowadzona w Kanadzie przez firmę Lal Bikes i wdrażana przez Cedrica. Nazwa marki pochodzi od Pierre’a Lallementa, który przez niektórych uznawany jest za wynalazcę roweru. Skąd wzięła się nazwa Supre Drive? Cedric wyjaśnia: „Supre oznacza „ponad” w języku esperanto. Odnosi się do napędu Supre Drive, który jest ponad innymi napędami, zarówno pod względem fizycznym, jak i wydajności”.

Uda się? Trzymamy kciuki!

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: Chris Snow

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne