Mondraker Foxy Carbon 2022 staje się bardziej enduro

W połączeniu z premierą nowego roweru o skoku 130 mm, czyli Raze, Mondraker zaprezentował swój zmodyfikowany rower enduro, wypuszczając model Foxy Carbon 2022. Foxy Carbon to wciąż rower ze skokiem 150 mm i kołami 29″, ale otrzymał nową kinematykę zawieszenia, wzmocniony tył i wypłaszczoną geometrię. Ta ostatnia jest teraz regulowana, doszła także telemetria MIND, opatentowana przez Mondrakera.

Mondraker Foxy Carbon 2022

Fani Mondrakera nie muszą się martwić. Pomimo aktualizacji model Foxy Carbon 2022 wciąż wygląda jak Mondraker. Cienkie profilowane rurki dają czyste linie od główki ramy do tylnej osi, nadając nowej ramie szlachetną sylwetkę. Platforma zawieszenia ZERO nadal odpowiada za 150 mm skoku tylnego koła, choć w nowej wersji jest on tłumiony przez amortyzator o dłuższym skoku, który ma oferować lepsze odczucia z jazdy w porównaniu do poprzednich modeli. Kinematyka podobno także się zmieniła, ale tu brak bliższych szczegółów.

Dolne dźwignie zawieszenia zostały przeprojektowane, aby zoptymalizować stosunek sztywności do wagi. Ta zmiana nie jest odosobniona – obszar wokół środka suportu, jak również widełki podsiodłowe został również wzmocniony w celu zwiększenia sztywności bocznej.

Oprócz ulepszeń w wytrzymałości ramy zmodernizowano również geometrię. W modelu 2022 geometria jest regulowana poprzez zmianę orientacji chipa na dolnym mocowaniu amortyzatora. Dostępne są dwie pozycje: Standard i Low. Ggeometria Standard różni się też od stałej geometrii Foxy poprzedniej generacji. Podczas gdy zasięg (Reach) i długość widełek dolnych pozostały nietknięte – odpowiednio wynosząc od 450 mm (S) do 510 mm (XL), wszystkie z widełkami 435 mm, środek suportu powędrował nieco niżej, opadając o 25 mm. Kąta główki wynosi teraz 65°. Wydłuża to i tak już długą bazę kół z 1236 mm do 1253 mm w rozmiarze L. Rury podsiodłowe są krótsze we wszystkich modelach, a największa zmiana dotyczy ramy M (z 470 do 445 mm).

Mondraker twierdzi, że ustawienie Low oferuje zwiększoną przyczepność, stabilność w zakrętach oraz ogólną stabilność i opanowanie przy dużych prędkościach, jak również lepszy rozkład masy, osiągi i bardziej aktywne zachowanie zawieszenia na zjazdach. Jakie zmiany wpływają na tę różnicę? Obniżenie środka suportu o 10 mm jednocześnie zwiększa efektywną długość tyłu do 445 mm. Zmniejsza też kąt główki o kolejne 0,5°, zwiększając długość rozstawu osi do 1260 mm w rozmiarze L i zmniejszając zasięg (Reach) o 5 mm we wszystkich rozmiarach.

Powyższe rozważania na temat geometrii odnoszą się tylko do modeli Foxy Carbon R i Foxy Carbon RR, z których oba są wyposażone w widelce o skoku 160mm. Najwyższy model XR wyposażony jest w widelec o skoku 170mm, dzięki czemu kąt główki wynosi 64,5° w ustawieniu Standard i 64° w ustawieniu Low.

Najważniejsze cechy ramy Foxy Carbon

Niezależnie od wybranej geometrii, system telemetryczny MIND firmy Mondraker jest zawsze na pokładzie, zbierając dane z przejazdów, aby pomóc w optymalizacji ustawień zawieszenia. Czujnik przy widelcu oraz czujnik na centralnym sworzniu wahacza zbierają dane o ruchu zawieszenia z częstotliwością 100 razy na sekundę, przesyłając je do chmury, abyś mógł je przeanalizować i zaplanować, jak poprawić ustawienia.

Początkowo dostępny tylko w rowerze Summum DH, Mondraker powoli wprowadza MIND do swoich rowerów o krótszym skoku, a nowy Raze o skoku 130 mm jest najnowszym, który korzysta z telemetrii.

Podobnie jak Raze, Foxy Carbon 2022 posiada wgłębienie w dolnej rurze, które nazwano kieszenią Fidlock. Rama jest dostarczana z płytką do montażu zwykłego bidony na wodę. Płytka ta może być jednak wymieniona na płytkę montażową Fidlock; wgłębienie pozwala po prostu na umieszczenie mocowania równo z ramą, dzięki czemu bidon Fidlock może być umieszczony niżej na ramie, pozostawiając więcej miejsca na większe bidony. Mondraker będzie sprzedawał markowe bidony na wodę Fidlock z płytą montażową.

Ceny i dostępność

Mondraker Foxy Carbon 2022 jest dostępny w trzech wersjach wyposażenia. Najbardziej przystępną opcją jest Foxy Carbon R, w cenie ok. 30000 zł. W tej cenie dostaniecie widelec FOX 36 Rythm 160 mm z tłumikiem FIT GRIP oraz amortyzator FOX Float-X LV Performance. Inne godne uwagi elementy wyposażenia to koła DT SWISS E1900 SPLINE z piastą DT 350, hamulce SRAM G2 R, 12-biegowa przerzutka SRAM NX Eagle i sztyca OnOff Pija.

Następny w kolejności jest Foxy Carbon R, wyposażony w widelec Ohlins RXF 36 m.2 o skoku 160 mm i tylny amortyzator Ohlins TTX Air. Ten model jest wyceniony na ok. 34400 zł. Pozostałe elementy specyfikacji to hamulce SRAM G2 RS, przerzutka SRAM GX Eagle z kasetą 10-52 z oraz komponenty OnOff, w tym kierownica Sulfur Carbon 1.0.

Najwyższej klasy Foxy Carbon XR kosztuje ok. 44000 zł. Główne ulepszenia obejmują zestaw kół DT SWISS EXC1501 Carbon SPLINE, hamulce SRAM G2 RSC oraz napęd SRAM X01 Eagle z karbonową korbą.

Info: mondraker.com

Informacje o autorze

Autor tekstu:

Zdjęcia:

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne